• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia roaming Europe

F

F.d. 54123

Guest
Sv: Telia roaming Europe

Efter lite småjusteringar av mina bef abonnemang hos Telia sitter jag fr.o.m idag med Telia mobilt bredband 40 GB, med sep wifi-router, för 349:-/månad samt ett mobiltelefonabonemang Telia Komplett EU/EES 1 GB för 199:-/månad. 41 GB surfning, obegränsad samtalstid och sms för 548:-/månad. En sänkning med ca 70:- och 3 GB per månad. Det som tillkommit är surfpott för det mobila bredbandet.

För 40 GB mobilt bredband gäller idag som sagt surfpott samt fri roaming inom Norden och Baltikum. Kommer säkert att utökas till fri roaming inom EU/EES enl en säljare på Telia. Ev kostnad för utökad roaming står dock skrivet i stjärnorna men det visar sig. Lyckligtvis har jag inga bindningstider att bekymra mig om, bara 30 dagars uppsägningstid. Kan enkelt laborera med mina abonnemang efter rådande förhållanden. Tycker därför att jag lugnt kan avvakta framtidens olika utbud när det gäller fri roaming EU/EES och datamängder. Förhoppningsvis kommer även mobila bredband att omfattas av roamingen.

I Telias mobila bredband ingår numer surfpott för abonnemangen med 40, 24 resp 12 GB.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia roaming Europe

Jag behöll mitt Norska mobilnummer (Telia.no) av ren nostalgi trots att mitt "nya" Telia.se abonnemang kommer att gälla även i Norden. Kollade läget med fri roaming inom EU/EES (OBS! Norge är icke ett EU land) som där heter Roam Like Home

Så här har Telia.no valt att göra sina begränsningar (tal, SMS, MMS och surf). Alltså inga begränsningar rörande hastighet eller mängden surf, bara:
Innenfor Norden* og Baltikum så er det ingen begrensninger på reiselengde, men i resten av EU, EØS og Sveits er det en grense på 45 av de siste 90 dagene.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Vi är numera kunder hos Telias dotterbolag Halibop, eftersom de har en mera ungdomlig approach och image i marknaden.... :)

Skojar, de var helt enkelt billigast för oss.

Skrev och undrade vad som händer efter den 15 juni med vår kontrakterade surf och om vi kunde köpa mera surf när vi är ute i Europa.

Det här svaret fick jag just:

"Hej!


From 8 juni kan du som Halebop kund surfa, ringa och messa precis som hemma inom Europa. Exakt på vilket sätt det kommer att funka har vi tyvärr inte svar på för tillfället. Det kommer att finnas info på hemsidan när vi har den :)


Ha en bra dag och välkommen åter!
Hälsningar
Fredrik
Halebop Support"

Låter bra, men jag är tveksam och troligen kommer det begränsningar.

TommyD
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Telia roaming Europe

För Telia gäller nedanstående:



"Det innebär att du ringer, sms:ar och mms:ar från ett EU/EES-land till Sverige samt mellan länderna i EU/EES till samma pris som inom Sverige. För samtal och meddelanden från Sverige till EU/EES-länder gäller ordinarie utlandspriser. Du kan surfa med din månadssurf i hela EU/EES utan extra kostnad, som mest 20 GB/månad. Tar surfen slut på resan kan du alltid köpa till extrasurf för samma pris som hemma och därmed också passera gränsen på 20 GB surf/månad i EU/EES."
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Telia roaming Europe

Såg inte att samma info redan fanns. Ska läsa hela tråden nästa gång.
 

box999

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20857
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Är det någon som kan förklara/begripa varför inte mobilt bredband omfattas av fri roaming i Europa ??

Med vänlig hälsning \\ Magnus
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Telia roaming Europe

Är det någon som kan förklara/begripa varför inte mobilt bredband omfattas av fri roaming i Europa ??

Med vänlig hälsning \\ Magnus

På telefonen har jag Telia Komplett 1 GB som är ett mobilt abonnemang.
Då gäller bl a, enl Mina Sidor
● Fri surf på sociala medier i EU/EES
● Surfa och ring i EU/EES för samma pris som hemma
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Mitt mobila bredbandsavtal med Telia kommer endast att gälla i Sverige f.o.m. den 8/6-2017.

Fick detta brev idag

IMG_1862.JPG
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Här är ett par länkar till Post och Telestyrelsen
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2017/Inga-tillaggsavgifter-nar-du-anvander-telefonen-i-EU/
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Mobil-telefoni/Mobiltelefonen-utomlands/Mobiltelefonen-i-EU/

Bl a står det "Operatörer har ingen laglig skyldighet att erbjuda roaming i andra länder. Överenskommelsen säger endast att i de fall roaming erbjuds så ska den vara utan tilläggsavgifter." Dvs Telia har rätt att inte erbjuda roaming på vissa abonnemang. Då blev det alltås en tummetott av alltihopa. Jag hade tolkat det som att det skulle bli bättre för konsumenterna och att man skulle kunna använda sin data (om än med vissa begränsningar avseende tid och volym) som hemma.

/CG
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Har alltid haft Telia de gör som de vill med sina kunder. Ändrar abonnemang och priser och möjligheter.

Var i kontakt med Telia idag och då frågade hon om jag hade fått ett brev. har ej det. Har mobilt bredband 20 GB bundet ett år till. Jag kan använda det till bindningstidens slut även i EU/EES våren 2018 enligt Telia.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Är det någon som kan förklara/begripa varför inte mobilt bredband omfattas av fri roaming i Europa ??

Med vänlig hälsning \\ Magnus

I vårt fall kan jag förstå att vårt "bredband via mobilnätet" inte gäller utanför Sveriges gränser och det skall nog övriga kunder hos Telia vara glada för.

Vi har nämligen 300GB och betalar bara 359 kr/månaden.

Om jag fick ta med det när vi befinner oss i t.ex. Spanien och använder mina 300 GB så skulle Telia få betala till den spanska operatören:
300 x 75 SEK (7.70 Euro) = 22,500 SEK, det skulle m.a.o. bli en förlust för Telia på 22.141 SEK i månaden bara på oss!

Vi måste vara realistiska i våra önskemål och krav.

Vår surf som vi har på mobilerna förstår jag att vi är välkomna att använa utan kostnad i Europa.

Mobilt bredband är billigt i Sverige!

TommyD
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Jag förstår inte vad skillnaden är mellan bredband via mobilnätet och surf på mobilen. Är det inte samma datamängder (om vi tänker oss ett 20GB abonnemang eller surf 20GB).

Nåja, Telia har i alla fall sluppit ifrån mig som kund efter att jag fått ett brev från dem idag.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Rent tekniskt är det samma sak, SIM-kort, eget nummer, men inte mobilsamtal, sms, MMS och en geografisk begränsning till Sverige och säkert knutet till Telias nät i vårt fall.

Men priset är just nu bara 1:20 SEK/GB. Produkten kallas "Framtidens nät" och är tillgänglig till oss som varken kan få fiber eller ADSL..... som vi, som numera bor mitt i skogen. :)

Framtiden finns nog i den här formen..... behövs fiber i framtiden? Vi har aldrig tidigare haft så snabbt, stadigt och billigt internet.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Telia roaming Europe

Har du provat fiber? Du får gärna komma hit och testa :)

Emot: Det beror givetvis på vad man använder det till, vilka krav man har.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telia roaming Europe

Om en ser på mobilt bredband som en erstatning for fiber så er det helt klart at det kun bør gjelde innenlands for å kunne bruke lav pris på tjeneste.

Bortfall av roaming i Norden og Baltikum er en direkte følge av de nye EU forskriftene om fri roaming. Det er ikke lengre lov å skille mellom de forskjellige land i EU/EØS, enten har en roaming som er fritt innefor en del begrensninger eller så er det en rent nasjonal tjeneste.

Som et apropos til dette, her i Oz er det normale at en ikke har roaming tilgjengelig i mobilavtaler annet enn som en opsjon som gjerne forutsetter ekstra pris.
 
Toppen