• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tandvård utomlands ?

F

F.d. 29954

Guest
Tänkte fråga panelen ifall någon har erfarenhet om tandvård tex i Polen som ju lär vara bra mycket billigare än här hemma.
Hur går man till väga rent praktiskt ?
Planen är att åka dit nu på kommande sommar med husbilen, och för att "toppa" resan så fixar man tänderna samtidigt, förutsatt att det är billigare förstås.
Annars har jag hört att Thailand är populär och billig, men dit blir det för segt med husbilen...
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Tandvård utomlands ?

Fick mail från kompisen som är på besök i Kina (gift med en kinesiska), 2 hål + 2 porslinständer = 400:-. Biljetten kostade t.o.r. 5.500 :-, hotellet 90:- dygnet.

Tänkvärt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tandvård utomlands ?

Klart kineserna...
Men väldigt avslöjande om vårt prisnivå.
Men jag tänkte att göra en kombi resa, lite turism och ev nytta.
Och så klart med husbilen, därför Polen, som ju ligger inom rimlig avstånd.
Skulle också vilja tillägga att jag kommer inte nyttja några ev bidrag från tex fkassan för
ändamålet, utan jag vill bara veta den faktiska prisnivån och hur man gör rent praktiskt..
Men tack ändå..
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Tandvård utomlands ?

Det viktigaste hos en tandläkare är att han/hon har manuell skicklighet. Enbart ett bra studentbetyg ska inte vara avgörande om någon är lämplig för yrket.
Det finns i dag tandläkare som låtit utföra sina examensarbeten betr. teknikerarbeten av en tandtekniker. Det är som att göra ett examen med en fusklapp.

Tyvärr finns det många tandläkare som aldrig borde ha valt detta yrke utan blivit teoretiker vid ett skrivbord eller börjat jobba vid ett vägbygge, då finmotoriken saknas.

Det finns bara ett sätt att syna en bra tandläkare... Ring till dina lokala tandtekniker och fråga dem. De vet hur hans kunder funkar, hur de "preppar" och hur "giriga" de är. (Girigheten är att få ekonomiska motprestationer av tandteknikern för att få jobb t. ex. viss mängd guld för varje tandkrona, räntefria lån osv.)
Tandtekniker har en enorm manuell skicklighet och kan bedöma tandläkarna när det gäller deras skicklighet.
Glöm Kina, Indien osv. Du vet aldrig vilken metall du får in i munnen.
Guldlod, som innehåller kadmium, förbjöds här i början av 70-talet. Det används fortfarande i många länder utanför EU.
För MBP-kronor (metallbundet porslin) används i Sverige enbart guld-platina-legeringar med en liten andel oädla metaller som behövs för att kunna bränna på porslin. Den oädla metalldelen oxiderar bort vid porslinsbränningen.
Utomlands används krom-kobolt-molybdenlegeringar, som är mycket billiga och hälsorisken är ännu inte utredd.

Sorry, men jag skulle aldrig anlita en tandläkare för kronor och broar som jag inte vet nånting om!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tandvård utomlands ?

Visst tjänar tandläkarna bra:
Läste om resultatet för "Praktikertjänst" de genererade en vinst på c:a 250.000:- per ansluten tandläkare, dvs vinst förutom uttagen lön.:)

Förresten så läste jag även att det finns en hel del tandläkare som anlitar kinesiska laboratorier för tillverkning av bryggor och andra mera kvalificerade arbeten, men tyvärr så visar sig resultatet ofta vara undermålig.:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tandvård utomlands ?

Tack Carnival, skall med stort intresse läsa genom sidorna.

Peterpan, Du har så rätt. Tandvård är hantverk.
Nu ser jag att en i början "enkel" sak, har blivit komplicerad. Klart att man inte vill ha en
galvanisk cell inbygd i munnen, vilket det ju lätt kan bli...
Jag har i för sig ingen stor reparation på gång, typ bryggor och sådant, utan mest att byta
ut några tveksamma plomber mm..
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tandvård utomlands ?

Med tanke på ingrepp utomlands. Såg uppdrag granskning igår där en kvinna gjorde ett enkelt ingrepp på ett sjukhus i Polen som gick snett, nu ligger hon nästa hjärndöd. (bara en parentes i ämnet)

gurra
 
Toppen