• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svt utomlands, Spanien

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Svt utomlands, Spanien

Svt World upphör 30 april 2017.
Hur göra för att kolla svt, bortsett från via dator etc. och wifi.
Hans W

Tyvärr, syd om alperna finns, vad jag förstår, inga alternativ till IP-TV om vi vill se svensk TV.

Där har vi nog framtidens melodi, egentligen en normal utveckling som går hand i hand med den tekniska utvecklingen.

TommyD
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Svt utomlands, Spanien

Förvånande nog tittar vi just nu på svt1 på hotell Casablanca i Puerto Rico, GC.
Kanalen är i original utan geolock. Även nrk1 ligger ren. Självklart är det iptv men det här nytt även för en gammal svt-medarbetare.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Svt utomlands, Spanien

Förvånande nog tittar vi just nu på svt1 på hotell Casablanca i Puerto Rico, GC.
Kanalen är i original utan geolock. Även nrk1 ligger ren. Självklart är det iptv men det här nytt även för en gammal svt-medarbetare.

Mats, nya tider, nya bollar och nya förutsättningar.

Själva har vi aldrig haft så många svenska kanaler som idag, över 30 och det är i Altea.

TommyD
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Svt utomlands, Spanien

Mats, nya tider, nya bollar och nya förutsättningar.

Själva har vi aldrig haft så många svenska kanaler som idag, över 30 och det är i Altea.

TommyD

Jo, men det var inte riktigt det jag menade. Jag förvånas över rättighetsfrågan. Om du tex vill se svenska Antikrundan på svt-play så kan du inte det utanför Sverige. Anledningen är att det är ett köpt format från england och svt har inte rättigheter att sända programmet utanför sverige. Men däremot att se Antikrundan som clean feed i svt1 här nere på GC förvånar mig. Men det är ju ganska trevligt. Men du har säkert rätt. Även långfilmer och sport går rakt ut. Hotellen måste ha avtal jag aldrig hört om.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Svt utomlands, Spanien

Jo, men det var inte riktigt det jag menade. Jag förvånas över rättighetsfrågan. Om du tex vill se svenska Antikrundan på svt-play så kan du inte det utanför Sverige. Anledningen är att det är ett köpt format från england och svt har inte rättigheter att sända programmet utanför sverige. Men däremot att se Antikrundan som clean feed i svt1 här nere på GC förvånar mig. Men det är ju ganska trevligt. Men du har säkert rätt. Även långfilmer och sport går rakt ut. Hotellen måste ha avtal jag aldrig hört om.

Det är nog så att rättighetsfrågorna inte går i fas med teknikutvecklingen.

Inga problem att se Antikrundan på SVT-play i t.ex Spanien. Det löser man genom att ladda ner en app för "open-VPN", som finns gratis eller kostar några kronor i månaden.

Tror faktiskt inte att hotellen har avtal att få distribuera t.ex. Svensk TV ut till rummen och gästerna. Sådana avtal och legala sätt finns inte, det vet du och jag.

Däremot är det nog så att det här är vad man i Spanien kallar "allegal", varken legalt eller illegalt och då hamnar det i en gråzon. Resultatet, varken leverantörer av servicen eller brukarna har något att frukta.

Vet genom mitt nära samarbete med SVT-World att man försökt stoppa det här under många år, men utan resultat.

Ja, på tal om det... ikväll kollade vi Sveriges Mästerkock på 4'an klockan 20.00 och missade Antikrundan på 1'an som gick samtidigt. Inga problem, vår lilla svarta magiska Box har alla program på över 100 kanaler inspelade en vecka bakåt i tiden!

Ett klick på fjärrkontrollen och nu ser vi Antikrundan som gick tidigare ikväll.

Ja, avtalen beträffande rättigheter, spridning osv. måste nog uppdateras för att möta dagens verklighet.

Det mesta omkullkastas av den digitala utvecklingen, varje bransch förändras i grunden, t.o.m. Den moderna mediabranschen.

Vi gamla gubbar får dra ner hatten och helt enkelt gilla läget.

...... undrar vad Carola menade när jag i eftermiddag stod i fönstret och mumlade för mig själ, hon sa, " heter du Ove?" Konstig fråga! :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.600
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Svt utomlands, Spanien

Sedan många år använder vi vår Slingbox. De kanaler vi betalar för hemma kan vi oxå se när vi är utanför hemmet. Enkelt, bekvämt o billigt. Hälsar Björn o Lena
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Svt utomlands, Spanien

Det är nog så att rättighetsfrågorna inte går i fas med teknikutvecklingen.

Inga problem att se Antikrundan på SVT-play i t.ex Spanien. Det löser man genom att ladda ner en app för "open-VPN", som finns gratis eller kostar några kronor i månaden.

Tror faktiskt inte att hotellen har avtal att få distribuera t.ex. Svensk TV ut till rummen och gästerna. Sådana avtal och legala sätt finns inte, det vet du och jag.

Däremot är det nog så att det här är vad man i Spanien kallar "allegal", varken legalt eller illegalt och då hamnar det i en gråzon. Resultatet, varken leverantörer av servicen eller brukarna har något att frukta.


Vet genom mitt nära samarbete med SVT-World att man försökt stoppa det här under många år, men utan resultat.

Ja, på tal om det... ikväll kollade vi Sveriges Mästerkock på 4'an klockan 20.00 och missade Antikrundan på 1'an som gick samtidigt. Inga problem, vår lilla svarta magiska Box har alla program på över 100 kanaler inspelade en vecka bakåt i tiden!

Ett klick på fjärrkontrollen och nu ser vi Antikrundan som gick tidigare ikväll.

Ja, avtalen beträffande rättigheter, spridning osv. måste nog uppdateras för att möta dagens verklighet.

Det mesta omkullkastas av den digitala utvecklingen, varje bransch förändras i grunden, t.o.m. Den moderna mediabranschen.

Vi gamla gubbar får dra ner hatten och helt enkelt gilla läget.

...... undrar vad Carola menade när jag i eftermiddag stod i fönstret och mumlade för mig själ, hon sa, " heter du Ove?" Konstig fråga! :)

Vi blir nog alla lite Ove. Vad beträffar Ritva H på svt world hade hon aldrig riktig koll på upphovsrätten. Skitsamma. Drama och sportavtalen kommer troligen att bli skarpare framöver. Hoppas för övrigt att allt är bra ned er.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Svt utomlands, Spanien

Vi har tagit abonnemang Telenor Frihet och vi ser alla program på SVT play. Det är som om vi vore i Sverige. Så nöjda med att se på TV via hdmi kabel till datorn.



Jo, men det var inte riktigt det jag menade. Jag förvånas över rättighetsfrågan. Om du tex vill se svenska Antikrundan på svt-play så kan du inte det utanför Sverige. Anledningen är att det är ett köpt format från england och svt har inte rättigheter att sända programmet utanför sverige. Men däremot att se Antikrundan som clean feed i svt1 här nere på GC förvånar mig. Men det är ju ganska trevligt. Men du har säkert rätt. Även långfilmer och sport går rakt ut. Hotellen måste ha avtal jag aldrig hört om.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.953
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Svt utomlands, Spanien

Vi har tagit abonnemang Telenor Frihet och vi ser alla program på SVT play. Det är som om vi vore i Sverige. Så nöjda med att se på TV via hdmi kabel till datorn.

Vi har också satsat på detta med chromecast, men kan man se alla kanaler utomlands som man har hemma. Har hört att vissa kanaler inte går att få in. Så länge man är i Sverige är det ok.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svt utomlands, Spanien

Så lenge en bruker samme APN hos Telenor.se så får en tildelt ipadresser fra en håndfull Telenor har i Sverige. Bruker en Telenor.no APN får en norske adresser, det å endre dette krever endringer i programkoden på APN eller bruk av annen APN når en er utenfor landets grenser.

APN er en router mellom mobilnettet og internet.
 
Toppen