• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svag handbroms på nästan ny bil

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Köpte i maj 2014 en ny Adria byggd på Fiats heavychassi, alltså 4250 kg totalvikt. När jag nu efter 11 månader och Ca 800 mils körning var inne på första kontrollbesiktningen fick jag underkänd handbroms, svag verkan. Efter att jag någon vecka senare varit inne på service där bl,a. Handbromsen justerades åkte jag tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll. Döm om min förvåning när handbromsen fortfarande var svag, men precis på gränsen godkänd (16%) vilket är ett matematiskt förhållande mellan bromskraft och totalvikt. När vi diskuterade vidare så sa besiktningsmannen att detta är vanligt på bilar byggda på heavychassi. På ett chassi på 3500 Kg finns inte detta problem. En annan fråga är vem ska betala de 500 kr som efterkontroll kostade? Fiatverkstaden säger att detta är en fråga för Adria eftersom det är när de bygger bodelen som de även kan ha ändrat fabriksjusteringen av bilens handbroms. Adriaverkstaden har lovat att betala med för efterkontroll. På verkstaden sade de att om man justerat handbromsen mer når man inte den eftersom den sitter långt ner som bekant.
Tomhoff
 
F

F.d. 50446

Guest
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Jag har också problem med handbromsen på besiktningen, skrev en fråga här Handbromsjustering - Husbil
och trodde nog att detta forum skulle ge flera tips, då felet är väl känt hittade flera forum i UK som diskuterar detta, men tyvärr inga tips alls, lyckades med en hårsmån få godkänt, 1% tillgodo efter att endast blåst rent oken då allt ser ut som nytt, känns väldigt trist att inte veta nästa gång om man ska bli tvungen betala för återbesiktning. Det är en dålig konstruktion, jag har en brant backe hemma och kan konstatera att handbromsen är svag tyvärr, jämfört med mina andra fordon.
(Problemet gäller bara när handbromsen använder samma skivbroms som färdbromsen, alltså inte skivor med trumma för endast handbroms.)
Att få personalen godta att det endast är en parkeringsbroms vid stillastående är ju en intressant idé men undrar om dom skulle godta det då jag aldrig sett detta förfarande användas?

Hälsningar från Pär i Torshälla
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Besiktigade idag vår husbil, 5200 kg totalvikt på Iveco och då var det inga problem med någon handbroms, den låste allt som var... Fick inga anmärkningar alls, känns skönt...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Besiktigade idag vår husbil, 5200 kg totalvikt på Iveco och då var det inga problem med någon handbroms, den låste allt som var... Fick inga anmärkningar alls, känns skönt...

Lika bra gick det för min bil på samma chassi. Jag tror att våra Iveco bilar ligger i undre kanten för vad konstruktionen är byggd för (5200-7500 kg).
I fallet Fiat fallet är ju spannet (3500-4250 kg) från Fiat som sedan av AlKo skrämmts upp till 5000kg. Undrar hur de bilar som har luftfjädring och i tyskland fått 5500kg som totalvikt klarar besiktningen av handbromsen. De har samma bromsar men förväntas genom sin vikt bromsa kraftigare. De blir nog inte lätta att besiktiga med blankt papper.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Lika bra gick det för min bil på samma chassi. Jag tror att våra Iveco bilar ligger i undre kanten för vad konstruktionen är byggd för (5200-7500 kg).
I fallet Fiat fallet är ju spannet (3500-4250 kg) från Fiat som sedan av AlKo skrämmts upp till 5000kg. Undrar hur de bilar som har luftfjädring och i tyskland fått 5500kg som totalvikt klarar besiktningen av handbromsen. De har samma bromsar men förväntas genom sin vikt bromsa kraftigare. De blir nog inte lätta att besiktiga med blankt papper.

Det gick alldeles utmärkt!

lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Handbroms eller parkeringsbroms är nog den minst använda faciliteten på moderna bilar med tvåkrets bromssystem. Men tyvärr en bra födkrok för besiktningsföretagen.

Skulle vara intressant att veta hur frekvent man använder "parkeringsbromsen" förutom vid kontrollbesiktningen.
Själv fick jag testa vid något tillfälle vid uppfarten till utsikten över Gejrangerfjoden, inga problem att stå still under tiden jag försökte att få acceptans för kortet i betalautomaten.
Men bilbesiktningen godkände inte parkeringsbromsen?

Jag använder parkeringsbromsen vid så gott som varje parkering eftersom jag nästan alltid kör upp på en eller två klossar. Detta året runt och har så gjort i mer än 35 år. Att jag aldrig haft problem med handbromsen ens vid strängaste vinterkyla har jag inbillat mig bero på att vägarna inte är saltade och inte på att jag aldrig haft förmånen att köra Fiat, men jag kanske har fel?

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Handbroms eller parkeringsbroms är nog den minst använda faciliteten på moderna bilar med tvåkrets bromssystem. Men tyvärr en bra födkrok för besiktningsföretagen.

Skulle vara intressant att veta hur frekvent man använder "parkeringsbromsen" förutom vid kontrollbesiktningen.
Själv fick jag testa vid något tillfälle vid uppfarten till utsikten över Gejrangerfjoden, inga problem att stå still under tiden jag försökte att få acceptans för kortet i betalautomaten.
Men bilbesiktningen godkände inte parkeringsbromsen?

Jag använder alltid handbromsen när vi campar,ibland lutar det eller man står på klossar, skulle inte belasta automatens P-spärr med denna vikt.
På vår hb-parkering använder jag aldrig handbromsen.

Dock är vår handbroms tryckluftassisterad,
på besiktingen idag så flög de 6-tonnen upp ur bromsrullarna vid bromsprovet :)

Skönt att ha en handbroms med verklig bromskraft.

Blankt papper blev det :D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Jag använder parkeringsbromsen vid så gott som varje parkering eftersom jag nästan alltid kör upp på en eller två klossar. ....................

Då jag ställer husbilen på nivåklossar sätter jag en stoppkloss bakom ett av hjulen på nivåklossen, slipper då att fresta på växellåda eller handbroms. Fungerar alldeles utmärk, dessutom är inte handbromshandtaget ivägen när jag svänger förarstolen.

nivåklossar.jpg
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Same shit på min Fiat 4,25, tog bara 11 av de 16%!! Trodde inte på killen som besiktade, bilen har ju bara gått 1700 mil. Han körde en sväng och tillbaka in i hallen igen, och bad mig dra själv i spaken... Ta mig tusan så inte tog den tillräckligt... Men är den enkel o justera? Känns just som bara att spaken går för långt upp innan den tar så att säga? Känns onödigt o köra 20 mil bara för justering, kan knappast tänka mig handbromsbackarna är slut...
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Jag hade samma problem förra fredagen på bilprovningen Stattena Hbg.
Handbromsens värde var 10% skulle va minst 16%. Ombesiktning på handbromsen.
Fick den justerad i höstas så det fanns inte mycket att justera denna gången.
Har fått den godkänd nu, men det blev precis 16% denna gången.
Handbromsen är enkel att justera.
Tag av en hjulbult och hissa upp hjulet. Om du ser in i hålet så ser du du justeringen på höger sida kl.3 och vänster sida kl 9.
Med en mejsel kan du antingen lägga till backarna eller släppa dom.
Jag hade också både scooter och nästan full packning i bilen vid första besiktningen, om nu detta kan ha betydelse, då vi precis kommit hem från övervintringen.
Kommer att justera bromsen innan nästa besiktning eftersom återbesökets kostnad är ca 460 kr.
Krister.
 

honda

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
1211
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Gör som man gör F1 o på alla tävlingsbilar Värm bromsarna.
Innan ni kommer till besiktning drag i spaken kör o värm
bromsarna ,kom så sent som möjligt så dom inte svalnar.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Nedanstående skrev jag i ett tidigare inlägg den 3 mars i år:

Efter samma frustrerande situation som du och många andra upplevt både vid besiktning och vid försök att få bilen att stanna uppe på de lutande kilarna fick jag följande förklaring från Champion Auto i Arlöv (Malmö): Det bildas alltid ett lager av rost på den yta som handbromsbackarna ska ge friktion mot. Då det normala körsättet för de flesta (?) av oss är att endast aktivera handbromsen då vi redan stannat slits inte detta ytskikt av rost bort utan snarare byggs upp till ett tjockare lager.

Åtgärd: kör sakta i ca 10 km/h dra upp handbromsspaken tills backarna lätt går emot (absolut inte hårt) så kommer det nämnda rostskiktet att slipas bort efter några 100 m. Mycket rost behöver längre bortslipningsprocess, lite rost en kortare tur.

Efter denna procedur har jag inte haft några problem vid besiktningen. Självklart gör jag bortslipningsprocessen strax innan själva besiktningen.

Hoppas denna manöver kan bidra till avhjälpande av problemet.:spinny:
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Jag gör exakt som Åke, inte bara innan besiktning utan lite då och då. Vid senaste besiktning i börja av april, nöp handbromsen så att bilen hoppade av rullarna. Besiktaren hade aldrig varit med om en så skarp broms på Fiat heavychassie.Senare kunde jag konstatera att kraschsensorn i duomatic hade löst ut av den våldsamma rörelsen.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Hej

Konstigt att det kan vara så olika, har likadan bil som Ludde, Fiat med tandemaxel och fick tom beröm för handbromsen på besiktningen.
Det enda jag gör är att köra sakta och bromsa lätt med handbromsen för att få bort rost innan bes, man känner tydligt skillnaden när den börjar ta ordentligt.
Ingen justering i övrigt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50446

Guest
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Till alla er som måste berätta att ni har en väldigt bra handbroms och inte tillför tråden nåt nytt, ni skulle ju kunna ange om just din utmärkta handbroms består av en skivbroms med trumma för handbromsen, eller om det är samma bromsbelägg på en endast en bromsskiva utan trumma som både är färdbroms och handbroms. Det skulle jag tycka vore intressant att få reda på. För jag har aldrig haft dålig handbroms föränn den är som den sistnämnda.

Hälsningar från Pär
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Svag handbroms på nästan ny bil

Jag gjorde som du föreslog Åke. Jag drog handbromsen lätt och körde några hundra meter innan första besiktningen. Men det löste inte problemet.
Vår bil är visserligen 9 år uppvägd från 4200 till 4500kg och enkelaxel.
Jag misstänker att man inte drar handbromsen fullt ut när man besiktigar.
När jag läser instruktionsboken från Fiat så når man max handbromsverkan vid 8 till 9 snäpp i spaken.
Det kräver lite kraft i armen men då står min bil i både backe och på klotsar.

Krister.

PS. På en husbil med dubbelaxel bak, verkar handbromsen på alla fyra hjulen på dessa?
 
Senast ändrad:
Toppen