• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Strul med iNet box

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Tänkte jag skulle höra mig för här innan jag åker tillbaka med bilen och gnäller över iNet-box installationen...

Saken är den att jag fick en Truma iNet box installerad i min Dethleffs Globebus i7 (2018), härom veckan. Första problemet jag åkte på när jag skulle testa den vara att den inte fungerade med min nya iPhone 11, med iOS 13.2. Men sen när jag testade med min sons telefon, med en äldre iOS version gick det bra. Så det förutsätter jag att de fixar med app-uppgraderingar.

Men nu till det verkliga problemet. Jag kan se batteristatus, och min LevelControl i appen. Men något mer ser jag inte. Och när jag söker efter TIN-enheter, så hittar den inga. Den borde väl hitta värmaren, eller är det något mer jag behöver göra? Läste något i manualen att man ev behövde göra en reset på truma CP plus panelen, kan det vara det jag behöver göra? Tacksam för idéer, det är så segt att köra tillbaka den till installatören...
 

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Ja, jag ska snacka med Truma och se vad de säger ang det.

En annan fundering jag har är, huruvida iNet boxen borde vara monterad på konstantmatning, så den får ström även när jag slår av 12v knappen. Men det kanske är så att jag inte kan slå av den om jag ska använda iNet box? Slår jag av den nu, så stängs iNet-boxen av. Endast CP plus Panelen har matning.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Senaste versionen av Truma appen fungerar dåligt med iOS. Det är Bluetooth som Apple har ändrat i så det blev något konstigt. Skall fungera med iOS 13.1.3 säger Truma.

Att hitta TIN-enheter, dvs. CP-plus panelen: Den uppenbara frågan är om de som installerade iNet har dragit kabeln mellan iNet och CP-plus? På sidan 48 och 50 i iNet-manualen finns inkopplingsalternativen. Lägg märke till att CP plus måste ha mjukvaruversion C3.00.00 eller senare.

Bryter du strömmen till iNet så fungerar ju ingen fjärrstyrning. Koppla den på samma som CP-plus

MVH
Hans
 

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Har inte granskat exakt hur de gjort installationen ännu. Men de monterade boxen vid värmepannan, och det ser ut som att det går en kabel till pannan och en framåt i bilen, vilken jag antar går till CP-plus panelen. Får kontrollera det närmare. Hur kollar man vilken version panelen har, i settings kanske? Jag får läsa manual.

Så om man kopplar iNet-boxen till samma matningskälla som CP-pluspanelen, klarar den av att väcka 12v systemet och värmen via fjärrstyrning även om jag slagit av 12v knappen? Sorry för novisa frågor...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om CP-plus panelen fungerar med 12V avstängd, så fungerar pannan också med 12V avstängd skulle jag tro. Verkar dumt annars. Kopplar du iNet till samma matning (den drar inte mycket) så skall den rimligtvis vara igång jämt. Men att "väcka" 12V-systemet gör den inte. För det måste det rimligtvis finnas en huvudbrytare någonstans. Däremot kan du styra pannan och vilken innetemperatur den skall åstadkomma.

Har ingen Truma-panna själv så detaljerna med hur den är kopplad i bilens system vet jag inte. Men någon annan vet säkert eller så får man gräva ner sig i bilens och pannans manualer :confused:

MVH
Hans
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har iNet monterat men då till vår Aldepanna. Boxen skall kopplas mot TIN ingång på pannan och strömmen tas från samma matning som den som går till pannan.
Utgår ifråntagen förfarandet bör vara det samma till Truma.
Ladda ned monteringsanvisningar från Truma som brukar vara exemplariskt föredömliga.
 

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Tack för alla svar! Jag ska kolla hur de har monterat grejerna, så ska jag nog få fart på det. Borde ju egentligen bara åka tillbaka med bilen och få det omgjort, men tror det är smidigare att kolla lite själv först...
 
Toppen