• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Jag träffade en Engelsman i Italien och berättade om FIAT vägassistansen. Sedan fick jag veta att han användt den för ett tomt batteri och för en punktering.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Det var förra året, 2008, som vi fick problem i Italien... man vill ju inte tro att en ett år gammal bil ska få problem med vattenpumpen men det var precis vad som hände. Assistansen fungerade alldeles utmärkt, dom t o m pratade med verkstaden där husbilen skulle lagas och ordnade så att någon där skjutsade oss till biluthyrningsfirman, tyvärr så pratade ingen på verkstaden speciellt bra engelska och vi ingen italienska.

Fyra nätter blev det på hotell eftersom vattenpumpen gick sönder på en fredag (midsommarafton dessutom). Dessutom fick vi två mindre hyrbilar eftersom det inte fanns någon större personbil med minst sex bältade platser. Det hade blivit ganska dyrt för oss om vi inte hade haft försäkringen... Vi önskade att få bo i Lido di Jesolo eftersom vi hade vänner som campade där. Dom bokade ett hotell bara ett kvarter från stranden mitt i "stan", dom var verkligen tillmötesgående :) Frukost bjöd dom också på fast dom egentligen inte behövde. Hotellägaren bara himlade med ögonen när han insåg att Fiat assistans tog hand om alla fakturor...

Aldrig mer en semester utan assistansförsäkring, den är verkligen värd pengarna om något händer!

//Kicki

//Kicki
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Finns det någon som har CC försäkring och kan bekräfta deras stora premiehöjning.

Rune.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Det blev tyst, han har ringt mig oxå :confused:

Föresten lita inte på insplanet, dom har inte med alla försäkringsbolag :cool:

Gurra

Hej igen,
det försäkringsbolag som Insplanet samarbetar med beträffande husbilar är Auro Försäkring https://www.whitelabel.se/auro/default.aspx
Det är en Codan-försäkring som, efter en snabb granskning av försäkringsvillkoren, faktiskt är något sämre är CCs Codan-försäkring.
De har satt ett högsta försäkringsbelopp på 1 000 kkr och har reducerat en del ersättningar här och var och dessutom höjt en del självrisker. Maskinskadeförsäkringen är t.ex. begränsad till enbart 4 år eller 4 000 mil. CC har 8 år och 12 000 mil.
Dessutom gäller särskilda villkor för direktimpoterade husbilar.
V-backen :rolleyes:
 

swalmat

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4887
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hej!
Våra grannar, som också är HBK-medlemmar, hade börjat ta in offerter på en helförsäkring till husbilen. Jag tipsade då att ta kontakt med CC-försäkringar eftersom de hade den lägsta premien, 3.083:-, när jag skulle försäkra vår bil.
CC begärde nu 4.387:- i helårspremie!! Grannarna hänvisade då till en kopia av vårt försäkringsbrev och fick följande förklaring, "det har hänt så många olyckor med husbilar inblandade så därför har premierna höjts med 1.000:- eller mer", vidare, "beträffande er grannes premie så kommer den att höjas vid nästa premiesättning".
Om den uppgiften stämmer med CC-försäkringars planer känns det ganska naturligt att för vår del ta upp förhandlingar med LF Dalarna igen.
Är det någon i klubben eller bland "intresserade" som har kännedom om ovanstående? Har det hänt fler husbilsolyckor än "normalt" den senaste tiden?

Hasse A
Kolla med försäkringsbolaget DINA FÖRSÄKRINGAR var på våran husbil i särklass billigast och lägsta självrisken.
Har tyvär inte assistans så den får man teckna någon annan stans.
Betalar 2865 kr helförsäkring/ år
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Försäkringsbolaget "Dina Försäkringar" försäkrar bara husbilar upp till max 3 500 kg.
I övrigt tycks det det mesta finnas med förutom vägassistans som framgår av tidigare inlägg.
V-backen
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Kolla med försäkringsbolaget DINA FÖRSÄKRINGAR var på våran husbil i särklass billigast och lägsta självrisken.
Har tyvär inte assistans så den får man teckna någon annan stans.
Betalar 2865 kr helförsäkring/ år

Det var en billig försäkring. Jag har en 8 månader kvar på FIAT assistans. Men sedan får man boka något annat , det är ju särskillt viktigt att ha assistans när man inte har reservhjul. Jag brukar få erbjudande i lådan lite då och då och det rör sig kring 500 kr per år. När vi är inne på försäkringar : känner någon till om det finns bolag som med hemförsäkring ger mer än 45 dagar i Europa?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Tänk på att det är både nyanskaffningsvärde o var man bor som gäller för premiesättning.
Bara en premie utskriven säger inget.
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Försäkringsbolaget "Dina Försäkringar" försäkrar bara husbilar upp till max 3 500 kg.
I övrigt tycks det det mesta finnas med förutom vägassistans som framgår av tidigare inlägg.
V-backen

Hej!
Konstigt, våran bil väger 4,5 ton och är försäkrad i "Dina försäkringar" sedan fem år, det har aldrig varit några problem.
Mvh IngeK
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Det står faktiskt max 3 500 kg i försäkringsvillkoren.
Förmodligen inga problem förrän den dag då något händer.
Kanske värt att kolla upp lite extra.
V-backen
 
M

mikkis

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

hej
Själv har jag idag begärt uträde från Caravan club på grund av olika anledningar. en av anledningarna är att vi INTE kängre får försäkra vår husbil hos dom på grund av storleken...
sen var det fler orsaker till mitt uträde från CC... men i huvudsak var det försäkringen.
Mikkis
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Det står faktiskt max 3 500 kg i försäkringsvillkoren.
Förmodligen inga problem förrän den dag då något händer.
Kanske värt att kolla upp lite extra.
V-backen

Hej igen!
Vi var ute för en olycka med husbilen för två år sedan. Då ställde "Dina försäkringar" upp på ett mycket hedervärt och smidigt sätt, kunde inte ha gjorts bättre. Vi har fullt förtroende för detta försäkringsbolag. Och dom är väl medvetna om vad våran bil väger.

Mvh IngeK
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hej igen!
Vi var ute för en olycka med husbilen för två år sedan. Då ställde "Dina försäkringar" upp på ett mycket hedervärt och smidigt sätt, kunde inte ha gjorts bättre. Vi har fullt förtroende för detta försäkringsbolag. Och dom är väl medvetna om vad våran bil väger.

Mvh IngeK

Hej,
jag har nu lusläst försäkringsvillkoren för "Dina Försäkringar" och de verkar vara helt ok även för husbilar över 3 500 kg. Tolkade tyvärr deras skrivningar helt fel förra gången. Hemskt ledsen om jag skrämde upp er i onödan. Jag ska nog, vid närmare eftertanke, låta även "Dina Försäkringar" komma med en offert på en husbilsförsäkring.
V-backen :wink:
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hej,
jag har nu lusläst försäkringsvillkoren för "Dina Försäkringar" och de verkar vara helt ok även för husbilar över 3 500 kg. Tolkade tyvärr deras skrivningar helt fel förra gången. Hemskt ledsen om jag skrämde upp er i onödan. Jag ska nog, vid närmare eftertanke, låta även "Dina Försäkringar" komma med en offert på en husbilsförsäkring.
V-backen :wink:

Önskar jag dej lycka till med din husbils-försäkring.
Mvh Inge K
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Finns det någon som har CC försäkring och kan bekräfta deras stora premiehöjning.

Rune.



Vi betalade 2009-05-08 För våran Adriatic 650 SP -07 värde 600 tkr 4374:- hos CC. Försäkringspremien gäller helförsäkring utan vägassistans inkl. skatt på trafikförsäkringen fr o m 1 juli 2007 med 291:-

Vi bytte från Folksam som var ännu dyrare.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Har även jag en bil över 3500 kg. Dina försäkringar var 2500:- billigar än CC försäkring.

2000:- billigare än länsförsäkringar, med exakt samma villkor.

Har nu lagt om både husbil, snöskoter mm. till Dina Försäkringar!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Kollade på Din Försäkringars hem sida och fick priset 520kr dyrare än WLI.
Har tecknat där utan att gå den dyrare vägen genom CC fast vi har medlemskap där.

Betalar 4950kr (5512kr)helår och värde 850000kr.

Självrisk vagnskada WLI 3000kr (6000kr) Den här ska höjas på WLI (feltecknad)
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hej Håkan J,
WLI är ett helt nytt försäkringsbolag för mig.
Kollade upp White Label Insurance AB på deras hemsida och ser där att de ägs av Codan i Danmark. Då misstänker jag att de i stort sett har samma innehåll i försäkringsvillkoren som både CC och Auro som de för övrigt samarbetar med. WLIs försäkringsvillkor är tyvärr inte tillgängliga på deras hemsida.
Har du kollat vad som skiljer i förhållande till villkoren för t.ex. CC?
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Har skrivit om det här flera gånger tidigare.

Ni som vill ha ett bra pris???

Ring David Nääs på 0852233647 på WL Insurance. Strunta i CC. Deras offert på webben är under all kritik.

Tala gärna om hur det går.
 
Toppen