• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

H

hianders

Guest
Hej!
Våra grannar, som också är HBK-medlemmar, hade börjat ta in offerter på en helförsäkring till husbilen. Jag tipsade då att ta kontakt med CC-försäkringar eftersom de hade den lägsta premien, 3.083:-, när jag skulle försäkra vår bil.
CC begärde nu 4.387:- i helårspremie!! Grannarna hänvisade då till en kopia av vårt försäkringsbrev och fick följande förklaring, "det har hänt så många olyckor med husbilar inblandade så därför har premierna höjts med 1.000:- eller mer", vidare, "beträffande er grannes premie så kommer den att höjas vid nästa premiesättning".
Om den uppgiften stämmer med CC-försäkringars planer känns det ganska naturligt att för vår del ta upp förhandlingar med LF Dalarna igen.
Är det någon i klubben eller bland "intresserade" som har kännedom om ovanstående? Har det hänt fler husbilsolyckor än "normalt" den senaste tiden?

Hasse A
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Dom skyller alltid på att det sker flera olyckor men som jag pratade med mitt tidigare bolag att då är det ju bättre att man har en låg premie och kanske en högre självrisk för då kanske folk inte tar ut allt på försäkringen om det sker små dumheter .

Blir det premiehöjning så får man väl jämföra med flera bolag men är det inte stor skillnad så får man väl vara kvar för dom har ju bra glasförsäkring och om något händer så får dom ju "smaka på sin egen medicin" = en ny billig ruta ... vilket motsäger det jag skrev ovan men då dom inte har låga premier än med hög självrisk än .....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Vi betalar 5800 i IF för vår bil så.......................
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

När det gäller husbilsförsäkringar och försäkringar överhuvudtaget så går det inte att bara jämföra enbart med priset. Det är så mycket som påverkar och alla delar måste finnas med för att man ska kunna göra en vettig jämförelse. Det kan tänkas, dock inte alltid helt säkert, att man får det försäkringsskydd som man betalar för.
V-backen :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

En röd tråd mellan dom olika prissättningen är ju helt klart vart man bor ex Stockholm vs Landet .

Våran gamla Pilote 1990 betalade vi mellan 3200 och 3300 kr/år helförsäkring och nu bytte vi ju upp oss 15 årsmodeller (Hymer 2005) och betalar 3831:-/år helförsäkring båda var med tillägget "allrisk" .
En väldigt liten ökning om man jämför på var prisskillnaden var .

En konstig sak är ju att inte försäkringsbolagen har gjort olika riskzoner med olika självrisker ex. även om någon från landet åker till Stockholm och får inbrott (högriskzon) och tvärtom att Stockholmaren åker till landet och får inbrott (lågriskzon) detta får man väl tala tyst om och inte nämna mera så det inte blir verklighet .....
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Vi ska inom kort teckna en helförsäkring för en helt ny husbil och har då tänkt vända oss till tre försäkringsbolag: CC med sin Codan-försäkring, TryggHansa och Länsförsäkringar. Möjligen låter vi även Inspalenet, som samarbetar med ett försäkringsbolag (minns inte vilket) som försäkrar husbilar, komma med ett förslag. Vi är intresserade av en försäkring med vägassistans.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Jag hotade lämna IF när vår nya bil kommer om jag inte fick en fast självrisk på glasrutan då vi köpt en "buss" vi fick ett fast pris istället för 35% så det finns en viss förhandlingsmöjlighet, dock var det tvunget att godkännas av en chef. :p
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Vi ska inom kort teckna en helförsäkring för en helt ny husbil och har då tänkt vända oss till tre försäkringsbolag: CC med sin Codan-försäkring, TryggHansa och Länsförsäkringar. Möjligen låter vi även Inspalenet, som samarbetar med ett försäkringsbolag (minns inte vilket) som försäkrar husbilar, komma med ett förslag. Vi är intresserade av en försäkring med vägassistans.
V-backen :wink:

Är din nya bil byggd på FIAT så bjuder väl dom på assistans i två år!!!!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hej Sharky,
jag har sett att det står så i husbilskatalogen, men är klart osäker på om det fungerar i praktiken.
Enligt en medlem i kubben så gäller Fiats vägassistans enbart för chassidelen, bygger man en bodel på chassiet så upphör deras utlovade vägassistans.
Jag ska självklart kolla upp detta ordentligt när vi hämtar husbilen och se till så att jag får det skriftligt.
Frågan om vägassistans har diskuterats i tidigare trådar.
Efter att ha blivit kontaktad per telefon av medlem i klubben så pågår det förmodligen ett arbete med att försöka skapa en i alla lägen fungerande husbilsförsäkring med vägassistans för oss HBK-medlemmar.
V-backen
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Citat!
Frågan om vägassistans har diskuterats i tidigare trådar.
Efter att ha blivit kontaktad per telefon av medlem i klubben så pågår det förmodligen ett arbete med att försöka skapa en i alla lägen fungerande husbilsförsäkring med vägassistans för oss HBK-medlemmar.
V-backen

Allå!

Har också fått telefon från någon i detta ämne, tror det var en kille från Norra skåne med brytning på danska. Fick för mig han skulle anordna en träff ang. dessa frågor men det är nog 2 - 3 månader sedan han ringde. Har sedan inget hört men skulle gärna vilja veta om denne person fortfarande håller på med dessa frågor.

Vänligen Kjell
 
F

F.d. 50019

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Har storleken betydelse? Vår halvintegrerade kostar 3.967:- under 7 meter. Beror väl också var du bor.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Citat!
Frågan om vägassistans har diskuterats i tidigare trådar.
Efter att ha blivit kontaktad per telefon av medlem i klubben så pågår det förmodligen ett arbete med att försöka skapa en i alla lägen fungerande husbilsförsäkring med vägassistans för oss HBK-medlemmar.
V-backen

Allå!

Har också fått telefon från någon i detta ämne, tror det var en kille från Norra skåne med brytning på danska. Fick för mig han skulle anordna en träff ang. dessa frågor men det är nog 2 - 3 månader sedan han ringde. Har sedan inget hört men skulle gärna vilja veta om denne person fortfarande håller på med dessa frågor.

Vänligen Kjell

Det blev tyst, han har ringt mig oxå :confused:

Föresten lita inte på insplanet, dom har inte med alla försäkringsbolag :cool:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hej Gurra,
man kan nog inte lita på något försäkringsbolag.
Insplanet håller på med en drive just nu. De hade bara ett bolag (minns inte vilket) som dom samarbetar med och som försäkrar husbilar. Min personbilsförsäkring lyckades jag dock halvera med hjälp av Insplanet.
Fick ett samtal idag igen, det pågår förhandlingar med ett försäkringsbolag men det går trögt.
Det är en medlem i HBK som gör jobbet av eget intresse på ideell basis, helt och hållet utan egen vinning.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

resultatet från killen lär väll komma vad det lider, jag gillar folk som jobbar ideelt, När man gör något för någon annan utan att ta betalt mår man gött och känner sig nöjd :D

Gurra
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Hej Sharky,
jag har sett att det står så i husbilskatalogen, men är klart osäker på om det fungerar i praktiken.
Enligt en medlem i kubben så gäller Fiats vägassistans enbart för chassidelen, bygger man en bodel på chassiet så upphör deras utlovade vägassistans.
Jag ska självklart kolla upp detta ordentligt när vi hämtar husbilen och se till så att jag får det skriftligt.
Frågan om vägassistans har diskuterats i tidigare trådar.
Efter att ha blivit kontaktad per telefon av medlem i klubben så pågår det förmodligen ett arbete med att försöka skapa en i alla lägen fungerande husbilsförsäkring med vägassistans för oss HBK-medlemmar.
V-backen


Hej!

Vi använde Fiats vägassistans när vattenpumpen gick sönder i Italien. Fungerade alldeles utmärkt. Ringde endast ett samtal och sen var det en person som ordnade bärgning, verkstad, hyrbilar (två mindre personbilar eftersom vi var sex personer) och hotell. Det enda vi fick lägga ut pengar för var en deposition på bilarna som vi fick tillbaka när dom var återlämnade.

Nu är husbilen över två år så vi har löst en separat assistansförsäkring via CC som kan försäkra en 5-tonnare... Vi åker aldrig mer på semester utan assistansförsäkring, även en ganska ny bil kan få problem!

//Kicki
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: STOR PREMIEHÖJNING HOS CC!!

Utmärkt, tack för detta inlägg. När var ni i Italien?
Detta ser ju ut som om Fiats vägassistans fungerar alldeles utmärkt. Finns det några fler i klubben som har liknande erfarenheter av Fiats vägassistans?
V-backen :rolleyes:
 
Toppen