• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stereobilder

F

F.d. 9232

Guest
Hoppas man får berätta något bara för att man är så glad...
Som barn hade jag en View Master, en kul apparat man stoppade in runda bildskivor i och sedan såg man 3-dimensionella bilder i den. 14 bilder på bildskivan gav 7 vyer att kika på, och som man nästan kunde kliva in i. Jag fick veta att det tydligen fanns enkom kameror för att ta den sortens bilder med, och sedan dess (dvs mer än 30 år) har jag jagat en sådan.
Internet är fantastiskt på många sätt, och i våras hittade jag en sådan kanmera inklusive alla nödvändiga tillbehör för att göra nyssnämnda bildskivor. Den fanns på en kameraauktion i USA och det blev en slant innan jag både vunnit kameran samt fått hem den. Nu under vår jungfrutur med husbilen så invigdes även kameran och i höst ska bilderna monteras. Det ska bli oerhört spännande att se.

Jag har även en stereotillsats till min gamla systemkamera och har även fått tag på en ny betraktare för att kunna kika på bilder från denna. Jag hade inte använt den på många år, men pga av View Master kameran har intresset blommat upp igen. Så även denna fick följa med på resan.

Därutöver var min digitalkamera med. Med den sistnämnda tog jag ca 400 bilder under en vecka och med tanke på hur pass fina dessa blev, har jag stora förhoppningar på stereobilderna också.

Finns det kanske fler här som gillar stereofotografering? Vore kul att få lite kontakt i så fall.
mvh Lars
 
Toppen