• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startnyckeln fast

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hymer
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Elsystem
Jag har en Hymer på Fiat med automatlåda.
Problemet är att startnyckeln inte längre går att dra ut!
Den sitter kvar och funktionen är korrekt för övrigt.

Kåre-28
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Startnyckeln går ju bara att ta ur i P-läge så det är nog runt detta problemet sitter.

Det sitter antagligen en kontakt som påverkas i P-läge och som sedan släpper spärren på låscylindern.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Jo det måste vara något elektriskt. Jag tror mej minnas att jag hörde ett svagt "klick" jag jag vred nyckeln sista biten. Det hör jag inte längre.
Kanske något relä eller liknande?

Kåre-28
 
F

F.d. 4879

Guest
Om det sitter en spärr som gör att nyckeln inte går att ta ur utan att växelväljaren ligger P-läget sp skulle jag gissa på att det sitter en justerbar startspärr på antingen växellådan eller på växelspakens infästning. Hur det är på din bil vet jag inte men på andra bilar (mest jänkare) så är det en vire som släpper spärren så att nyckeln går att ta ur, Jeep tex. På andra märken så är det ett kontaktbleck som ger jord till ett rélä som i sin tur drar en solenoid som släpper nyckeln. Du får väl kolla lite och se vad du hittar. Fixar du det inte så hör av dej, jag har bra samarbete med en gammal polare som är verkstadschef på en Fiat/Iveco verkstad.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Fiat-verkstaden hävdade att det inte finns någon elektrisk nyckelspärr. Byt låskolv var uppmaningen. Jag hade dock samma åsikt som Husbilsdoktorn, att det måste finnas någon spärr som påverkar nyckellåset.
Jag plockade bort plastdelarna runt nyckellåset och fann att ovanpå låset sitter en elektromagnet.
Övertygade min Fiat-verkstad att det fanns en spärr och deras eftersforskningar visade att det på automatlådan sitter en givare som styr denna elektromagnet. Den givaren skulle kosta runt 3000kr! vilket jag avböjde.
Jag funderade på att leta upp givaren för att eventuellt kunna reparera den, men jag kan inte lokaliser platsen.
Återvände till elektromagneten. Det sitter en röd plastbitpå ovansidan. Genom att lyfta den kan man manuellt kan lösgöra nyckeln.
Alltså gjorde jag en förlängning rakt upp genom plastkåpan och monterade en liten knopp.
Nu är det bara att lyfta knoppen så får man ut nyckeln.

Kåre-28
 
F

F.d. 4879

Guest
Titta nere på växellådan där reglaget (är väl vire skulle jag tro) sitter infäst och se om det sitter något där. Annars sitter det säkerligen i växelspakens infästning. Men å andra sidan så fungerar det ju även bra med en knapp att dra upp. El har väl precis som prinsen från England (Lucas, the prince of darkness) aldrig varit Italienarnas starkaste sida...
 
Toppen