• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattesmäll

Sunom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024
Beställde bilen i nov. och fick besked om skatt 5008kr.Nu efter koll via vägverket och reg.nr hamnade skatten på 7900kr,ganska kraftig höjning. Hur reagerar vi i klubben nu för det här kommer troligen att drabba alla medlemmar efter en luddig övergång i husbilsstraffskattänkandet.

Sune
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

Ja jag håller med dig ,vi får en ny 2011 i Apr så vi blir drabbade åxo, man skulle köpt en 2005-2010 så hade man sparat dom kronorna , men visst är konstigt med tanke på miljön ,en ny bil borde vara bättre, o därmed billigare!!
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Skattesmäll

Detta är verkligen svagt hanterat av Transportstyrelsen. Vad kan vi göra från Husbilsklubbens sida. Inte särskilt mycket mer än att visa vårt missnöje.

Jag har själv köpt en ny husbil 2010 års modell men som registerade först i januari 2011. Därmed fick jag också den nya högre fordonsskatten. Jag försökte på olika sätt under november och december informera mig i ärende och är bland annat kritisk till vissa medlemmar i Husbilsklubben. I klubbens forum gjorde vissa medlemmar inlägg om att de hade kontrollerat med Transportstyrelsen och då fått besked om att inget skulle förändras. Det är vitigt att de som informerar och gör inlägg verkligen har klart för sig vad som gäller innan de skriver något i forumet. Det finns ju inte någon granskande funktion i klubben så vitt jag vet.

Vad kan vi nu göra. Inte särskilt mycket utan att visa vårt missnöje med Transportstyrelsen. Kan ingen organisera en mail-bombardering av myndigheten. Om alla medlemmar skriver förslagsvis 3 mail vardera och uttrycker sitt missnöje så kanske myndigheten förstår att vi inte accepterar denna typ av informationsmissar. I varje fall borde återförsäljarna av husbilar blivit informerade på ett tidigare stadium.
:confused:
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Skattesmäll

Hej alle i skal være glade at i ikke har danske afgifter 2 - 3000.- ekstra på en husbil 500.000.- ++ det er jo ikke så meget. I Danmark betaler vi Ca 60% på prisen det vil sige 500,000.- + 60%=300000 total 900.000.- det er til at forstå

ERIK DK
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Skattesmäll

Så rätt hörde på aktuellt om dom som har partikelfilter och inte kör så mycket med bilen så det verkligen bränner ur det och en hög arbetstemperatur uppkommer så är risken hög att man får byta det mot en kostnad av allt från 4-20.000:-/bil beroende av tillverkare och fordon. Vad det kostar till en husbil av märket Ford eller Fiat har jag ingen aning om eftersom jag inte gjorde det tillvalet på vår bil. Från aktuellt den 23/2. Så håll ångan uppe på era bilar och kör långt annars så sätter det igen sig enligt Bilprovningen.
 

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

Erik DK
Du talar om momsen på bilar som är hög i Danmark. Debatten idag handlar om vägskatten.
Ha dety godt!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skattesmäll

Danmark og Norge har en spesialavgift ved første registrering av nye biler.
Denne avgiften er i Norge beregnet på vekt, motorstørrelse og styrke pluss CO2 utslipp - husker ikke hva den danske avgiften beregnes ut i fra i dag - tidligere var det pris inn til landet som var grunnlaget i begge land.
 

Challenger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
Sv: Skattesmäll

Hej, Den frågan som du tar upp här, är jätteviktig. Vad är det för bakåtvänd resonumang som Transsport styrelsen har som grundplåt till detta jättepålägg av vägskatten. Vad som är viktigt är att Husbilsklubben tillsammans med bl.a Motor och Husvagn & Camping tidn., alla företag som säljer husbilar, tar kraftigt motstånd till denna höjning som säkert kan få en domino effekt på hela denna fritids sektor.
Så låt oss se en ny enkät om vad vi tycker om detta.
MVH Peter
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

Hej, Den frågan som du tar upp här, är jätteviktig. Vad är det för bakåtvänd resonumang som Transsport styrelsen har som grundplåt till detta jättepålägg av vägskatten. Vad som är viktigt är att Husbilsklubben tillsammans med bl.a Motor och Husvagn & Camping tidn., alla företag som säljer husbilar, tar kraftigt motstånd till denna höjning som säkert kan få en domino effekt på hela denna fritids sektor.
Så låt oss se en ny enkät om vad vi tycker om detta.
MVH Peter

Transportstyrelsen???

Har du inte läst vårt tidigare inlägg (# 6)?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

En faktor som man glömt är om partikelfilter påverkar fordonsskatten.
Talade med transportstyrelsen och de sade, nej det är bara co2 utsläpp som påverkar skatten efter 1/1 -11.
Då jag framhöll det meningslösa att ha partikelfilter hänvisade han mig till skattemyndigheten som är beslutande i fordonsfrågor.
Talade med en dam som skulle ta reda på det medan jag väntade,återkom efter 4-5 minuter och frågar efter mitt reg.nr ?,varvid jag sade att detta är en allmän fråga.
Då säger hon att då kan vi tyvärr inte hjälpa dig !!!Hon vidhöll att de måste ha reg.nr.
Informerade henne att jag ej har partikelfilter på min husbil,men däremot på min personbil vilket hon fick för att komma vidare.
En herre ringde mig efter en kvart och bekräftade mina misstankar att partikelfilter ej påverkar fordonsskatten efter 1/1 -11 vid nyreg.
Indirekt påverkades den tidigare av miljöklassningen !?
(han brydde sig inte om något reg.nr)

Jojje
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

Eftersom ett partikelfilter gör att bränsleförbrukningen ÖKAR något, kommer även CO2-utsläppet att bli högre med partikelfilter än utan. Följaktligen skulle alltså skatten bli HÖGRE för en bil med partikelfilter!
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

För att bilen ska klara euro 5 så måste det sitta ett partikelfilter men skattemässigt blir man straffat för det.
Jag har beställt bilen med 3 Litersmotorn och partikelfilter men har kastat pengarna i sjön, 14000.- tror jag partikelfiltret kostade.
Det blir väl högre bränsleförbrukning också.

Jag är Skitlurad. :swoon:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skattesmäll

För att bilen ska klara euro 5 så måste det sitta ett partikelfilter men skattemässigt blir man straffat för det.
Jag har beställt bilen med 3 Litersmotorn och partikelfilter men har kastat pengarna i sjön, 14000.- tror jag partikelfiltret kostade.
Det blir väl högre bränsleförbrukning också.

Jag är Skitlurad. :swoon:

Eftersom det inte finns något tillägg i skatteberäkningsformeln för "partikelfilter" (så som det finns för "automatlåda" och "4-hjulsdrift") blir man inte bestraffad skattemässigt för att man tänker på miljön.

Men något högre bränsleförbrukning får man förstås räkna med...
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Skattesmäll

Hej
Du skall inte känna dig lurad. Du gör en mycket stor insats för miljön. När vi köpte
ny bil var kravet att det skulle finnas partikelfilter och det har vi inte ångrat.
Om jag tar och stryker med fingret insidan av avgasröret så finns det ingen till-
stymmelse till sot. Förbränningen är mycket effektiv och följaktligen slipper vi
mycket sotpartiklar som annars vi skulle andas in i våra lungor.
Jag kan jämföra med gamla Fiatmotorn hur sotigt och oljigt avgasröret var.
Att motorn skulle dra mer bränsle tror jag inte alls snarare tvärtom.
Partikelfiltret sitter alldeles intill motorn före de övriga dämparna just för att det
skall värmas fort och brännas ur.
Att köpa ny husbil utan partikelfilter idag skulle vara förbjudet, just med tanke
på dessa små sotpartiklar som virvlar runt. Partiketfiltret skulle såklart förmåns-
beskattas.
När vi beställde 2006 utgick skatterabatt om 6000kr som sedan tyvärr tagits
bort.
Våra politiker vet inte vad de sysslar med!
Mvh
 

Challenger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
Sv: Skattesmäll

Denna skattesmäll är en kränkning av fritids sektorn i Sverige. 2 ggr på kort tid så har man höjt med flera tusen åt gången. En höjning som slår stort på husbilar. Vi är belastade med kraftigt stigande campingavgifter, bränsle, försäkringar, biltullar och nu vägskatt. Skulle vilja höra, vad ägarna skulle säga till fritids båtarna, som ofta kostar mer i inköp än husbilarna, om dom råkade ut för denna skatt. Men dom är lyckligt lottade idag. '0' i skatt, bara på bränslet. Har vi satsat fel?:rolleyes:
 
Toppen