• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skakningar i bilen

F

F.d. 50302

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: dukato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 JDT
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: 650FLC
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Motor
När man skall starta från stillastående t.e.x i motlut eller när det går tungt,
vibrerar hela bilen ganska påtagligt, är det någon som vet vad det beror på eller upplevt detta ?

M.v.h
Erlando
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej!
Exakt så har jag på min också, det börjar vid 50 å upp till 75, främst i dragläge.
Jag har påtalat detta för verkstaden flera ggr, dom har känt på drivaxlar men hittar inget glapp där.
En verkstad säger att det kan vara däcken. Hopplöst, själv tror jag det är något med transmisionen, en tror ju alltid det värsta.//Kenneth

ps. du ville naturligtvis ha svar på din fråga, men nu är vi två. ds
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, bara en fundering. Jag vet inte om ni har ett s.k. dubbelmassesvänghjul i din/era bilar, men det är mycket troligt.
Det innebär att ryckutjämningen i kopplingen inte längre är fjädrar i lamellcentrumet, utan i stället ett svänghjul som består av flera delar som är fjädrande mot varandra.
Om den fjädringen/ryckutjämningen i svänghjulet blir dålig och glapp (vilket inte är så ovanligt) så uppstår en hel del underliga fenomen som inte fanns så mycket av förr med det gamla systemet, och som brukar ge uttrycket "Det var bättre förr" en mening.

Men det tycker man nog att en verkstad skulle ha i med i funderingen när de letar fel, men, men.
Lite underligt med bilen som strular vid låg landsvägsfart, kan nog vara något annat.

Men OBS, jag är inte helt säker på att det sitter ett sådant svänghjul i din/era bilar.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50302

Guest
Hej, och tack för ditt deltagande! Jag har undersökt lite, och det är nog som
du tror betr. svänghjulet, men det är ingen billig historia att byta svänghjul,
kostnad c:a 18,000 kr. sen vet man inte hur länge det stoppar innan det är
dags igen? min bil har gått 3.000 mil.

M.v.h
erlando
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kolla upp, för till många bilar finns det ombyggnadssatser tillbaka till "vanlig" koppling och svänghjul.
Jag vet inte om det är något bra alternativ i.o.f. eller om du är intresserad av det, men det blir i så fall sista gången man behöver byta svänghjul :), för det bör ju ändå bytas när/om man behöver byta koppling senare.
I så fall får man nog försöka handla på Ebay, troligen Tyskland eller England om man skall få ett vettigt pris på ombyggnadskittet.

Kolla även Ebay Tyskland eller England på originaldelar till bilen, många gånger hamnar man på häpnadsväckande prisskillnader på delar om man kommer utanför Sverige. Under 1/3 av priset på delarna ibland, men sedan skall den ju dit också.
Men det finns ju inga garantier kvar på din bil som binder dig till märkesverkstad ?? Så en duktig liten div.verkstad som tycker det är ok. att man kommer med reservdelarna själv i en kartong, så borde det kunna fixa sig.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50302

Guest
Hej igen !

Om man byter till vanlig koppling och svänghjul, får bilen några andra egenskaper i samband med detta ? I så fall vilka ?

M.v.h erlando
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
erlando skrev:
Hej igen !

Om man byter till vanlig koppling och svänghjul, får bilen några andra egenskaper i samband med detta ? I så fall vilka ?

M.v.h erlando
Jag är helt säker på att JANKRO kan reparera ditt svänghjul om det ar trasigt😀
Förmodligen omöjligt att få lösa reservdelar.
Om inte svänghjulet är kass är det all idé och blästra slitytan så glaseringen försvinner
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
erlando skrev:
Hej igen !

Om man byter till vanlig koppling och svänghjul, får bilen några andra egenskaper i samband med detta ? I så fall vilka ?

M.v.h erlando
-------------------------------------------
Nja, ärligt talat så vet jag inte, för det mesta har jag läst mig till utan att ha plockat så mycket med just den nya varianten, mer än kollat på ett flertal utslitna svänghjul. Men bilen blir väl som bilar varit i 90 år eller så, det jäklas när kopplingen tar slut eller det kommer olja på den, men troligen inte innan det.
Jag har sett ombyggnadssatser till den gamla konstruktionen till 3,0L motorn med låda och många andra. Det borde nog kanske gå att hitta till din med.

Det finns vanliga kopplingar att köpa även till vissa 2,3 Ducato med 110hk. motor även upp till -07 så det finns säkert många olika enklare/billigare varianter av drivlinor runt om Europa som vi aldrig ser här uppe i norden eller i husbilar. Men de är säkert lite för klena för att släpa på en husbil, så det måste vara ersättning för originalet om man nu vill byta.

Dubbelmassesvänghjulet är väl en uppfinning som kanske är bra, googla och läs lite om det. Det skall väl ta bort vibrationer, oljud och självsvängningar mellan motor och drivlina, men när de långa fjädrarna inne i svänghjulet blir slappa så blir det glappt och svajigt och ställer ofta till ett elände. Lamellcentrumet är ju helt stumt i stället så det hjälper inte till att dämpa något.

Här är en YouTube visning på dubbelmass. och ersättning. Det finns även en del andra filmer till höger i bild som visar glappet som uppstår m.m.
https://www.youtube.com/watch?v=SZEIPdIFZRs&ab_channel=ExedyAustralia

Här är ett glappt svänghjul.
https://www.youtube.com/watch?v=kO07u4_sU6M&ab_channel=JayJayJaroo

Dessutom så kan man undra, för vid kopplingsbyte så rekommenderas det oftast att man skall byta även svänghjulet på samma gång, och det är väl sådana fördyringar av bilägandet som ingen nämner vid köp av avancerade lösningar.

Jag vet inte så jättemycket om det, (för jag försöker själv undvika vissa nymodigheter om det går, ursäkta :oops:).

Reparation av svänghjulet är nog inte så möjligt att genomföra tyvärr, för det är troligen nitad för evigt vid tillverkningen, men det finns hela nya satser att köpa naturligtvis.
Frågan är väl om man skall behöva byta även kopplingen på en bil som inte gått längre, och man behöver väl konstatera med säkerhet att det är svänghjulet som är felet. Särskilt på bilen som vibrerar vid drag i låg landsvägsfart, för det kan nog bero på något annat ev.

Här har du en kompl. Fiat originalsats från England som troligen passar till din bil, det går att se res. dels nr. på kartongerna så man kan kolla.
Men som sagt det kanske skulle räcka med bara ett nytt svänghjul. För den här satsen innehåller förutom även ny koppling också urtrampningslager samt helt ny slavcylindern till kopplingen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-F...381?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3f3e77775d

Lycka till.
M.v.h. JANKRO.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! du skriver inte om det är originaldäcken på ? den har gått 3000 mil säger du ! även om mönsterdjup är bra så innebär inte det att däcken är felfria ? de blir hårda samt ovala när den står mycket ! hade samma problem med däck som gått 5000 o var endast fem år ! ett exploderade det andra var på väg ! bytte alla fyra till Michelin skakningar försvann ! nu är däcken snart ett år gått 1000 mil nu börjar det så smått igen ? säker på däcken klarar inte den belastningen med tiden ! min åsikt ! lycka till
 

Knausbackis

FD HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Boden
HBK-Nr
18712
Medlemskap
2021
Halloj!
Har en nyinköpt men beggad Knaus Sportliner 700 MEG på Fiat Heavy-chassi av årsmodell 2010 som hade gått 2 700 mil när jag köpte den för någon månad sedan. Under hemfärden från Götet tyckte jag att det vibrerade intermittent från motorrummet men trodde att det var A/C:n som kopplades in. Plötsligt klonkade det till och skramlade från motorrummet. Kopplingen gav ett vinande ljud ifrån sig vid stillastående och den högg på 1:ans växel från stillastående. Det visade sig att 4 bultar som håller ihop växellåda och motorblock hade gängat ur sig (var borta) och övriga bultar var inte åtdragna med rätt moment. På verkstaden fixade men till det och nu går bilen bättre än tåget borde gå (men som oftast inte går alls enligt nyheterna). Tror inte att Knaus kan lastas för felet men jag undrar hur Fiat har det med leveranskontrollerna...
 
Toppen