erlando skrev:
Hej igen !
Om man byter till vanlig koppling och svänghjul, får bilen några andra egenskaper i samband med detta ? I så fall vilka ?
M.v.h erlando
-------------------------------------------
Nja, ärligt talat så vet jag inte, för det mesta har jag läst mig till utan att ha plockat så mycket med just den nya varianten, mer än kollat på ett flertal utslitna svänghjul. Men bilen blir väl som bilar varit i 90 år eller så, det jäklas när kopplingen tar slut eller det kommer olja på den, men troligen inte innan det.
Jag har sett ombyggnadssatser till den gamla konstruktionen till 3,0L motorn med låda och många andra. Det borde nog kanske gå att hitta till din med.
Det finns vanliga kopplingar att köpa även till vissa 2,3 Ducato med 110hk. motor även upp till -07 så det finns säkert många olika enklare/billigare varianter av drivlinor runt om Europa som vi aldrig ser här uppe i norden eller i husbilar. Men de är säkert lite för klena för att släpa på en husbil, så det
måste vara ersättning för originalet om man nu vill byta.
Dubbelmassesvänghjulet är väl en uppfinning som kanske är bra, googla och läs lite om det. Det skall väl ta bort vibrationer, oljud och självsvängningar mellan motor och drivlina, men när de långa fjädrarna inne i svänghjulet blir slappa så blir det glappt och svajigt och ställer ofta till ett elände. Lamellcentrumet är ju helt stumt i stället så det hjälper inte till att dämpa något.
Här är en YouTube visning på dubbelmass. och ersättning. Det finns även en del andra filmer till höger i bild som visar glappet som uppstår m.m.
https://www.youtube.com/watch?v=SZEIPdIFZRs&ab_channel=ExedyAustralia
Här är ett glappt svänghjul.
https://www.youtube.com/watch?v=kO07u4_sU6M&ab_channel=JayJayJaroo
Dessutom så kan man undra, för vid kopplingsbyte så rekommenderas det oftast att man skall byta även svänghjulet på samma gång, och det är väl sådana fördyringar av bilägandet som ingen nämner vid köp av avancerade lösningar.
Jag vet inte så jättemycket om det, (för jag försöker själv undvika vissa nymodigheter om det går, ursäkta
).
Reparation av svänghjulet är nog inte så möjligt att genomföra tyvärr, för det är troligen nitad för evigt vid tillverkningen, men det finns hela nya satser att köpa naturligtvis.
Frågan är väl om man skall behöva byta även kopplingen på en bil som inte gått längre, och man behöver väl konstatera med säkerhet att det är svänghjulet som är felet. Särskilt på bilen som vibrerar vid drag i låg landsvägsfart, för det kan nog bero på något annat ev.
Här har du en kompl. Fiat originalsats från England som troligen passar till din bil, det går att se res. dels nr. på kartongerna så man kan kolla.
Men som sagt det kanske skulle räcka med bara ett nytt svänghjul. För den här satsen innehåller förutom även ny koppling också urtrampningslager samt helt ny slavcylindern till kopplingen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-F...381?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3f3e77775d
Lycka till.
M.v.h. JANKRO.