• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sent inkommen faktura på fordonsskatt

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Läs tidigare inlägg!

JOE
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Kom ihåg att du som fordonsägare själv ansvarar för att betala fordonsskatten i tid, även om du inte har fått någon avi.

Viktigt att komma ihåg.

Pga slarvig brevbärare (sommarvikarier?) så händer det tyvärr inte sällan här att vår post hamnar hos någon granne och tvärtom, vilket innebär att jag vid ett flertal tillfällen inte fått någon avi alls. Brevbärarna av idag verkar tyvärr inte känna samma stolthet för sitt jobb som de gjorde förr...
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Idag kom fordonsskatten på våran husbil. Den är daterat 2014-07-08
idag är det 2014-07-16 den ska vara betald 2014-07-31 för att slippa straffavgift.

Den är ju trots allt utskriven (och sänd då det går per automatik utan mänsklig inblandning) 23 dagar före betalningsdatum. Det som inte känns acceptabelt är 8 dagars postgång för den att komma fram. Den rätta att anklaga i det här fallet är nog posten och inte transportstyrelsen tycker jag, ett befogat antagande är att det är i lokala leveranskedjan närmast dig det brister.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Vi fick (med rätta) anmärkning om att brevlådan var dåligt utmärkt med husnummer och namn, kanske fler som har det så? Då blir det ju extra svårt för vikarier? Sedan får man väl ha lite extra förståelse under semestertider? :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Tack för påminnelsen! Har just bytt brevlåda och har inte märkt den nya som jag hade gjort med den gamla. Husnumret på huset skyms tyvärr ofta av en skrymmande husbil som parkeras framför... ;)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

På tal om e-faktura så har jag allt där o kan titta o godkänna med mobilen mycket bra speciellt när man är på resa. Skatten brukar komma åtminstone 3 månader före betalning.

Leif
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Ni har det bra i Finland. Där ligger man långt fram med fakturor.
Något Sverige borde ta efter.

JOE
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Vi fick (med rätta) anmärkning om att brevlådan var dåligt utmärkt med husnummer och namn, kanske fler som har det så? Då blir det ju extra svårt för vikarier? Sedan får man väl ha lite extra förståelse under semestertider? :)

Brevlådan här hemma kan inte brevbäraren missa för vi bor i lägenhet med väl uppmärkt brevinkast.
Det brukar inte vara något problem med felläggningar i inkasten heller.

JOE
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Ni har det bra i Finland. Där ligger man långt fram med fakturor.
Något Sverige borde ta efter.

JOE

Jag har då haft det i flera år, fixat med ett klick på internetbanken att lägga till sina utgifter för e-faktura, har SEB, jag kan betala mina räkningar oavsett var jag befinner mig bara man är uppkopplad, vilket man konstant är :p:
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Att det inte blir 30 dagar på räkningen beror på ägarbyten av fordon, man har 7 dagar på sig att anmäla ägarbyte. Det är ägaren vid ingången av betalningsmånaden som ska stå för skatten. En vecka av månaden har gått innan kollen av ägarbyten kan göras, sedan ska ca 700 000 räkningar skrivas, läggas i kuvert och hanteras av postutdelningen innan den dyker upp i brevlådan. Med e-faktura in i sin internetbank så har man avin när ägarkontrollen är gjord.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Det fungerar inte med e-faktura när man ställer av och på husbilen några gånger under året. Då kommer ändå en pappersfaktura.

JOE
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Jag ställer oftast av min husbil efter resa,om jag inte skall ut vad jag vet!!!
När jag ställer på den ringsr jag daen efter till transportstyrelsen och får ocr nummer så betalar jag innan jag åker ut igen
enkelt eller hur
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Sent inkommen faktura på fordonsskatt

Hej!
Ja, det är alldeles för kort tid med 2 veckor. Har talat med Transportstyrelsen och det är ok med 2 veckor för dem. Tycker också det är för kort tid. Vi har autogiro på fordonsskatten men sådana där tillfälliga skatter mm går det tyvärr inte att få autogiro på och varför begriper jag inte. I alla fall så när vi var i Marocko flera månader e-postade jag till transportstyrelsen och frågade "på vilka fordon ska det betalas skatt på under den och den tiden". De svarar klart och tydligt. Skulle det finnas nåt som ska betalas innan man kommit hem så kan man få OCR-numret och betala med internetbanken om man nu vill och vågar det. Det är ju inte 100% säkert via dator! Jag går alltid igenom ett år tillbaka och skriver upp vad jag betalt så då kan man bevaka detta innan.
För betalas en skatt några dar för sent blir det hög straffavgift och det vill jag inte råka ut för. Hälsningar Marianne :yes:
 
Toppen