• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schablon för koldioxidavgift

F

F.d. 52969

Guest
Jag importerade en Rapido 9096 DF - 2012 (tot vikt 4250 kg) i slutet på förra året. Transportstyrelsen har lagt en schablon om 252 g/km CO2, vilket ger en hutlöst hög vägskatt! Har någon ett bra tips hus man kan få ett intyg från ??? för att bevisa den verkliga nivån CO2 och få en rimlig skatt. Nu är den närmare 10 000 kr/år? Generalagent är nog inte så hjälpsam. Tillverkare är abstrakt för mig.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Schablon för koldioxidavgift

Det kanske är det som importen förbiser. Märkte det att en miljöbil i Sverige med låg skatt blev dyrare när den importerades från Tyskland. Men som sagt detta står i informationen från Transportstyrelsen men det kanske inte framgår lika tydligt som skillnaden mellan svenskt pris och tyskt pris. Ordet man tjänar på gungorna förlorar man på karusellerna känns igen...
 
J

Jarn

Guest
Sv: Schablon för koldioxidavgift

Det kanske är det som importen förbiser. Märkte det att en miljöbil i Sverige med låg skatt blev dyrare när den importerades från Tyskland. Men som sagt detta står i informationen från Transportstyrelsen men det kanske inte framgår lika tydligt som skillnaden mellan svenskt pris och tyskt pris. Ordet man tjänar på gungorna förlorar man på karusellerna känns igen...

Kan du utveckla det lite tydligare?
Är ingen skillnad i skatt på importerad husbil jämfört med svensksåld.
 
F

F.d. 52969

Guest
Sv: Schablon för koldioxidavgift

Tack för kommentarer. Jag drar slutsatsen att jag måste söka kontakt med Fiat. Fiats svenska generalagent låter enklast
 
Toppen