• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samfyller man både växellådan och slut växeln på min bil?

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: J5 2,0 Bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: R450
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
:wideeyed:Hej alla kunniga! undrar lite över då man byter oljan i växellådan om det är så att man fyller både slutväxeln och lådan på samma gång eller om det skall fyllas separat och vad då mängden blir tillsammans, är det 1,6 enligt pappren?
jag ser ju att stickan sitter mer vid pinjong o krans om man säger men får inte ihop det i skallen haha, har nämligen renoverat 5ans drev satser med delar ifrån A. Agustin mkt fina saker kan starkt rekomenderas..
snabb leverans och bra priser om man vill skruva själv, men det har jag ju sett här på forumet att många är mkt duktiga på allt, stor eloge till er.....

tacksam för snabbt svar // Mats
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Örebro.... Ja det hänger samman inne i lådan, som du säkert vet så är det ju två pluggar för att tömma lådan helt, men det beror på mellanväggar som gör att bottennivån inne i lådan är delad. När man fyller den så kommer nivån högre än mellanväggarna och fyller båda delarna. Det bästa hålet att fylla lådan genom är faktiskt att skruva bort backljuskontakten och sätta en liten tratt i hålet.
Det finns rekommenderat att även i de här äldre lådorna fylla några dl. mer än vad som står i böckerna. Bara man vet att packboxarna i lådan mår bra. Eventuellt så kan man ha några droppar Omega 917 i oljan för att mjuka upp gummit i boxarna (ta inte mer än rek. för förebyggande i så fall).
Kolla oljenivån med stickan efter första provturen för då har oljan kommit in i alla ev. utrymmen i lådan, och då kan som sagt nivån gärna vara lite för hög.

M.v.h. JANKRO
 

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Hej o tack för svaret!
det är en sak som förbryllar mig lite eftersom dom nya dreven innehåller en tunnare plåtbricka som jag saknar sedan tidigare i lådan, så skulle det möjligen kunna vara en distans"chims" emellan drev och lagret???
vet man om det är så eller får man mäta sig fram för bästa resultat, brickan finns med på bilden hos Agustin så redan då blev jag undrande, tacksam för idéer!

Mats:wub:
 
F

F.d. 53191

Guest
Hej! du ska använda Redline olja så kommer den att gå både tystare och bättre, samt att den håller mycket längre.Jag har just fått renoverat hela lådan på en J5 efter ett total haveri,men nu går den mycket bättre och bilen är piggare än tidigare.

Mvh Göran
 
F

F.d. 53191

Guest
Det var en firma i Gävle,om du söka er på Gebals på Google så hittar du honom,det vart nog billigast i Sverige han hade många sådana lådor att plocka delar av,och han visste vad han gjorde.supertrevlig snubbe snabba reparationer och ett bra bemötande och han visste vad han pratade om.Kan starkt rekomendera honom.Min Pilot 450 TD vart som en ny husbil


Mvh Göran
 
F

F.d. 53012

Guest
emmetorp skrev:
Hej! du ska använda Redline olja så kommer den att gå både tystare och bättre, samt att den håller mycket längre.Jag har just fått renoverat hela lådan på en J5 efter ett total haveri,men nu går den mycket bättre och bilen är piggare än tidigare.

Mvh Göran

Du är en stjärna just så är det just den oljan är suverän för dessa lådor inga problem med detta tilltag. Tänkte skriva samma sak men nui slapp jag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Örebropiloten1 skrev:
Hej o tack för svaret!
det är en sak som förbryllar mig lite eftersom dom nya dreven innehåller en tunnare plåtbricka som jag saknar sedan tidigare i lådan, så skulle det möjligen kunna vara en distans"chims" emellan drev och lagret???
vet man om det är så eller får man mäta sig fram för bästa resultat, brickan finns med på bilden hos Agustin så redan då blev jag undrande, tacksam för idéer!

Mats:wub:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, håller med dig, förbryllande. Jag har tittat på en sprängskiss som visar alla delar till femmans växel, och det finns inget som liknar plåtbrickan med bland delarna.
Innanför drevet med ingreppskuggen ligger det en ring, kanske som distans, men det det är absolut en ring och ingen bricka.

M.v.h. JANKRO.
 

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Hej igen, jag kan tala om nu idag att jag har bytt lagret hittat platsen för den ringen(brickan) mellan drev och lagret i lådan, då drevet fick ett annat läge pga tjockleken är annorlunda på nya, tunnare, men som sagt jag har fotat hela demonteringen och monteringen så nu kan jag byta ofta HAHA inte med tanke på hur tyst och otroligt fint den gick efter bytet, oljan ifrån Redline och dess personal per telefon som hjälp, tack även till Christer på Mekonomen i Örebro, ja vad fasen lite reklam till goa gubbar skall vi väl ha eller???
Kan nu se fram emot en skön lång semester nästa sommar. kan hända att jag lägger in lite bilder då tiden finns också.

TACK alla hjälpsamma stor heder åt er.

Mats
 
L

lasse ekström

Guest
Göran&Lisa skrev:
Det var en firma i Gävle,om du söka er på Gebals på Google så hittar du honom,det vart nog billigast i Sverige han hade många sådana lådor att plocka delar av,och han visste vad han gjorde.supertrevlig snubbe snabba reparationer och ett bra bemötande och han visste vad han pratade om.Kan starkt rekomendera honom.Min Pilot 450 TD vart som en ny husbil


Mvh Göran

Hej Göran. Sitter och läser ditt inlägg från 2011 och har samma problem.
Tyvärr finns det flera firmor i gävle som ren.växellådor. Kommer du ihåg om dom heter
Brynäs Transmision, GBALS eller Cristers? Eller nåt annat.

Hällsn Lasse E
 
Toppen