• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så var man lurad igen av Folksam denna gången

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Varför skall man jaga runt med olika försäkringsbolag det förlorar man bara på i slutändan, det är mer än priset som gäller när man tticknar försäkring, jag har haft samma bolag i femtio år inte fölorat något på det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Jag älskar Folksam. Rimlig premie och bra villkor. 185 dagar reseförsäkring! När jag var i Spanien för ett tag sedan bekostade Folksam en veckas vistelse och behandling på ett veritabelt lyxsjukhus utan att knota alltför mycket och nu har jag dessutom fått 765 kronor tillbaka som återbäring och rabatt!

Aldrig varit med om något liknande! :) Folksam for ever! :D

Jappe
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Varför kan ingen duktig person inom Husbilsklubben samla ihop alla medlemmar o gå till ett försäkringsbolag o fråga:
Vi ca 500 husbilsägare som skulle vilja en kollektiv husbilsförsäkring, vad erbjuder ni ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Det är väl just det som HBK gjort och därför fått exklusiva medlemsförmåner som förlängd reseförsäkring, som är guld värd för en stor del av medlemmarna och sedan en generell rabatt på 10%, eget direktnummer och det kanske även finns flera förmåner.

Men att tro att Folksam i alla lägen skall vara billigast det tror jag inte är möjligt i försäkringsbranschen.

Själva är vi mycket nöjda med priserna och bemötande när vi använt försäkringen.

Tommy
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

För en månad sedan rasade vår växellåda på väg hem från Lidköping en söndag eftermiddag. Ringde Folksam Jour och inom en timma kom bärgare. Tog oss till närmsta FIAT-verkstad. Under tiden ordnade Folksam en hyrbil hem till Borås och som jag kunde lämna i Borås. Växellådan utbytt till en kostnad på ca 44.000 kr. Självrisken gick på 2.000 kr. Jag är nöjd! Vi kan alltid ha synpunkter på försäkringsbolag. Ibland tycker vi dom har fel. Detsamma gäller ju husbilsförsäljare.

Bernt
 

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Här haft försäkringar för husbil, hus, peronbilar hos Länsförsäkringar i alla år, så blev det byte i fjol till Folksam. Var i kontakt med dom ett par gånger där jag talade om att jag skall byta p.g.a. att Länsförsäkringar helt plötsligt höjde med 400:- Fick ett bra pris av Folksam som var några hundra billigare om jag flyttade alla försäkringar + bättre reseskydd, så det blev byte av alla försäkringar. När jag pratade med Folksam försäkrade sa han jag pratade med att det kommer inte att bli höjning nästa år.
Första missen, lita aldrig på ett försäkringsbolag.
Andra missen, reseskyddet gäller bara vid resa i husbil, kan vara OK men vi reser även på långresor med flyg.
Nu har försäkringen för Husbilen 2015-16 kommit, med en höjning på 695:- året. När jag kontaktade Folksam och villa veta vad som var orsaken, fick jag till svar det är bara så.
Har varit i kontakt med nytt bolag, får samma försäkringarna, samma villkor (utom resbiten, som jag kan vara utan) nästa 900 billigare, största skillnaden är husbilen.
:mad: Lasse

Trygg Hansa lurade mig totalt i år. Förra året betalde jag för min Rapido 7066-14 7500 kr för ett år. När sedan försäkringen skulle aktiveras från parkeringsläge blev nya priset för ett år 11500 kronor...Ringde men svaret blev att så här ser det bara ut!
Det blev IF det här året

/thommy
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Oj, jag som blev irriterad när Tre kronor höjde våran till 5200 kr.
Är annars mycket nöjd med deras husbils plus efter flera
utnyttjande av deras assistans dom sista åren, ingen självrisk.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

TRE KRONOR! Hm, Jag är på gång att byta husbil Elnagh 4250 kg, får betala 11100:-/år trots att jag har alla försäkringar där. Den jag har idag betalar jag 3960:- men då väger den 3500 kg. Hur är detta möjligt.//Kenneth
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

TRE KRONOR! Hm, Jag är på gång att byta husbil Elnagh 4250 kg, får betala 11100:-/år trots att jag har alla försäkringar där. Den jag har idag betalar jag 3960:- men då väger den 3500 kg. Hur är detta möjligt.//Kenneth

Hej
Skulle naturligtvis ha berättat att bilen är en -97a på 3500 kg.
5200kr då är tilläggsförsäkringen husbil plus inräknat. Det som är mest
irriterande är höjningen på 15% utan motivering.
Har fått ett förslag från IF på 4900kr.

Tommy R
 
C

clgno

Guest
Folkskam

Hej alla. Försäkringar ?? Fick motorstopp på min husbil (Fiat -02) utanför Östersund i juli månad. Själv bor jag i Halland. Har extra assistansförs. och blev bärgad till en verkstad,(Mercedes) där den stod i en månad, utan att dom fick igång den. Kont. Folksam som bogserade den till en annan verkstad, (iveco),och där står den fortfarande, utan att dom har fått igång den. Ville haft den till en husbilsverkstad, från början, men den låg några mil bort så det var otänkbart. Vill ha hem min sommarutrustade bil som står 100 mil bort, innan den fryser sönder, och har blivit erb. detta nu, men måste själv betala 6000:-. :confused:
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

För en månad sedan rasade vår växellåda på väg hem från Lidköping en söndag eftermiddag. Ringde Folksam Jour och inom en timma kom bärgare. Tog oss till närmsta FIAT-verkstad. Under tiden ordnade Folksam en hyrbil hem till Borås och som jag kunde lämna i Borås. Växellådan utbytt till en kostnad på ca 44.000 kr. Självrisken gick på 2.000 kr. Jag är nöjd! Vi kan alltid ha synpunkter på försäkringsbolag. Ibland tycker vi dom har fel. Detsamma gäller ju husbilsförsäljare.

Bernt

Rasar Fiats växellådor fortfarande i samma omfattning som den 5-
växlade? Mvh
 
M

Majja

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Hej hej! Det här låter precis som vanligt, mer regel än undantag när man har med försäkringsbolag att göra. Tycker nog att Folksam ska kunna sköta sig bättre med tanke på att det är bolaget som vi har avtal med. Folksams ambition är nog att göra rätt, men sen kan det klicka lite vad gäller deras säljare.
Ett lite tips för att undvika nästa års höjning kan vara att i år begära in offert med förfallodag 2016. Dom flesta bolag lämnar en garantipremie som gäller fram till ffd. Prova!!:spinny::spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Folkskam

Hej alla. Försäkringar ?? Fick motorstopp på min husbil (Fiat -02) utanför Östersund i juli månad. Själv bor jag i Halland. Har extra assistansförs. och blev bärgad till en verkstad,(Mercedes) där den stod i en månad, utan att dom fick igång den. Kont. Folksam som bogserade den till en annan verkstad, (iveco),och där står den fortfarande, utan att dom har fått igång den. Ville haft den till en husbilsverkstad, från början, men den låg några mil bort så det var otänkbart. Vill ha hem min sommarutrustade bil som står 100 mil bort, innan den fryser sönder, och har blivit erb. detta nu, men måste själv betala 6000:-. :confused:

Man blir ju lite nyfiken på varför du accepterat att den står däruppe utan riktig åtgärd i mer än fyra månader, det är ju inga speciellt komplicerade bilar?
 
Senast ändrad:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Växellådan på vår förra bil rasade i juni utanför Lidköping en söndagseftermiddag. Ringde Folksam jour ca 1 timma senare var bärgare där. Bärgade oss till närmaste FIAT-verkstad. Folksam ordnade hyrbil till oss under tiden och 3 timmar försenade var vi hemma. Hämtade bilen ca 2 veckor senare. Helt belåten med deras service. Vi kan nog klaga på alla försäkringsbolag och handlare om vi letar.

Bernt
 
C

clgno

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Hade kontakt med både Folksam och bilverkst.
'men fick bra undvikande svar om att dom felsöker. Ville ha hem min bil till min husbilsrep. verkstad, men fick bara svaret av Folksam att: vi jobbar inte på det sättet. Senare blir jag erbjuden hemtagning av bilen, men måste då själv betala 6000 kr. Dom har f,f inte fått igång den, så nu har jag acc. att ta hem den och betala 6000 kr.:mad:
Ingen som jag talat med, förstår, varför 2 st verkstäder dit Folksam skickat min h.bil, inte lyckats få igång den. En vanlig 2,8 jtd. som gått 8000 mil.Vad göra.Har haft kontakt med en högre chef på Folksam, och han tycker inte att det är speciellt märkvärdigt, och att jag skall vara nöjd med att dom bogserade mig till en verkst. som Folksam trodde, skulle kunna få igång den, trots att jag har ex. ass försäkring. Claes
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Nu har jag haft förmånen att aldrig behöva använda mig av assistansförsäkringen men min uppfattning är att den bl.a. täcker bärgning av bilen till närmaste "vettiga" verkstad.
Själva reparationen och eventuella kostnader runt den är sen helt en sak mellan bilägaren och verkstaden där försäkringsbolaget inte har några skyldigheter. Att 2 olika verkstäder inte skulle kunna få den att starta igen på 6 månader låter också väldigt konstigt.
Har dom inte föreslagit olika reparationsåtgärder som du tackat nej till?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Man blir lite kluven när man läser försäkringsärenden.
Med nya bilar, där ingen "handyman" kan göra det minsta utan avancerad utrustning, utan bilen måste bärgas till en märkesverkstad, skenar naturligtvis kostnaderna. Och det är inte lite de skenar. Verkstadsräkningar kring 40.000kr är inte ovanligt idag. Personskadorna lär vara ännu dyrare. Och vi andra betalar i slutändan dessa kostnader utspridda över kollektivet.

Just den nya "designade" bilen, där du själv kan inte göra något vid fel, eftersom de verkar vara byggda för märkesverkstäder är en olycklig väg som fabrikanterna har valt. Tydligaste ser man utvecklingen på personbilssidan där de hunnit längre, bilar som är knappt halvvägs i sin tekniska livslängd skrotas då felsökning och reparations kostnader blir orimliga hos verkstäder. Bilprovningen fungerar som accelerator i processen.

Jag har länge efterlyst en försäkring för äldre bilar som bara har det basbehov som är ett absolut måste. Jag tänker mig i första hand bärgning till hemorten, eller en annan lämplig plats för reparation, men knappast märkesverkstad. Min uppfattning om verkstäder, när du kommer dit med en bärgningsbil, är att du hamnar i en gisslan situation. De utnyttjar din situation helt skamlöst, speciellt om det är semester. Med en äldre bil, som inte omfattas av motorgarantin eller andra garantier, blir resan lite extra äventyrlig. Du måste kunna din bil. Du måste tom vara beredd att lämna bilen utomlands och ta dig hem bäst du kan. Tänker man ut den kedjan, blir det inte så lustigt. Och man undrar lite hur de med över 15.000mil och eller över 8 år, då försäkringarna inte längre täcker skadorna, är funtade när de åker långfärd med sin bil. Det hela blir hasard. Har man också hundar med sig, blir inte hemresan enkel att arrangera. Så den biten bör ingå i en försäkring. Bärgning och hemresan, allra minst. Men bolagen har liksom inte klart för sig dessa realiteter, utan utgår ifrån standart B.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Vi har en bil som är 18 år och som passerat 15000 mil.
I vår assistans ingår hyrbil till hemorten vid skada ingen självrisk.
Det går nog inte att kräva bärgning till hemorten.
Behöver nog inte åka utomlands för att det skall bli många mil.
Va bra Big Spender att du är normalt funtad.

Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Bärgning till hemorten kunde jag få via Motormännen och deras asisstansförsäkring, de har även en enklare variant som kallas väghjälp.

De flesta assistansförsäkringar är meningslösa när det gäller bärgning då de endast står för en mer eller mindre kort transport,resten får försäkringstagaren stå för själv och då kan man ju lika gärna ringa bärgaren själv.

Folksam vill jag inte ha mer med att göra, i ett annat ärende för några år sedan var vi i kontakt med dem. Det gällde en liten summa på några hundra kronor, det är inte så mycket att bry sig om men har man betalt för försäkringen så.
Det var i särklass det krångligaste bolag jag har haft att göra med, det tog flera månader med inskickade papper i olika omgångar samt upprepade telefonsamtal och till slut gjorde de utbetalningen, något som borde skett direkt.

Jag är väl medveten om andra har haft goda erfarenheter av dem men för min del har det ovan nämnda förfarandet gett ett bestående intryck.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Bärgning till hemorten kunde jag få via Motormännen och deras asisstansförsäkring, de har även en enklare variant som kallas väghjälp.

De flesta assistansförsäkringar är meningslösa när det gäller bärgning då de endast står för en mer eller mindre kort transport,resten får försäkringstagaren stå för själv och då kan man ju lika gärna ringa bärgaren själv.

Folksam vill jag inte ha mer med att göra, i ett annat ärende för några år sedan var vi i kontakt med dem. Det gällde en liten summa på några hundra kronor, det är inte så mycket att bry sig om men har man betalt för försäkringen så.
Det var i särklass det krångligaste bolag jag har haft att göra med, det tog flera månader med inskickade papper i olika omgångar samt upprepade telefonsamtal och till slut gjorde de utbetalningen, något som borde skett direkt.

Jag är väl medveten om andra har haft goda erfarenheter av dem men för min del har det ovan nämnda förfarandet gett ett bestående intryck.
Kunde du få bärgning hem oavsett avstånd ?

Tommy R
 
Toppen