• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Här haft försäkringar för husbil, hus, peronbilar hos Länsförsäkringar i alla år, så blev det byte i fjol till Folksam. Var i kontakt med dom ett par gånger där jag talade om att jag skall byta p.g.a. att Länsförsäkringar helt plötsligt höjde med 400:- Fick ett bra pris av Folksam som var några hundra billigare om jag flyttade alla försäkringar + bättre reseskydd, så det blev byte av alla försäkringar. När jag pratade med Folksam försäkrade sa han jag pratade med att det kommer inte att bli höjning nästa år.
Första missen, lita aldrig på ett försäkringsbolag.
Andra missen, reseskyddet gäller bara vid resa i husbil, kan vara OK men vi reser även på långresor med flyg.
Nu har försäkringen för Husbilen 2015-16 kommit, med en höjning på 695:- året. När jag kontaktade Folksam och villa veta vad som var orsaken, fick jag till svar det är bara så.
Har varit i kontakt med nytt bolag, får samma försäkringarna, samma villkor (utom resbiten, som jag kan vara utan) nästa 900 billigare, största skillnaden är husbilen.
:mad: Lasse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Nämnde du ditt medlemskap i HBK och fick du assistans på köpet?
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Hej Anders
Det står på försäkrings beskedet att jag har HBK rabatt, så jag utgår från att den är avdragen. Men för att vara säker så skall jag kolla med F-sam i morgon.
Kollade på f-beskedet och där står det att 685:- är avdraget för att jag är HBK medlem.

Lasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Det här beteendet är tyvärr standard inom försäkringsbranchen. Varje år "smyghöjs" premien ett par hundra. Pratar man med bolaget får man svaret "ALLA gör så" (som om det skulle berättiga beteendet??:confused:) eller "Normal premie höjning, ingen speciell anledning".

Enda sättet är att byta runt lite då och då (för de som orkar, de flesta av oss ligger väl kvar av ett eller annat skäl).

Jag lyckades för något år sedan pressa min bilpremie ordentligt genom att be en försäkringsmäklare om ett bud på försäkringen men nu är jag väl strax uppe i normal premie igen..
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

"helkund" och faktumet att vi är för lata att se över kostnaden är nåt många försäkringsbolag. Har man alla data är det lätt att kopiera i ett majl och göra ett utskick. "Troheten" belönas med smyghöjningar.

Folkskam utgår dock eftersom försäkringarna inte är nåt att ha.
"vattenskador kan det inte bli i ett våtrum"- och även om de senare gav med sig myglades med ersättningen....
En semester med extrakostnader pga orkan gav inte heller någon ersättning...
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Hur ska man som privatperson göra för att inte bli lurad av ett försäkringsbolag?

Svårt att kunna jmf och är man helkund hos ett bolag får man i regel deras bonus utbetald året efter., dessutom olika ffdagar på försäkringarna.
Tar tacksamt emot tips hur man ska göra utan att känna sig "LURAD"
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Gör som jag, ta hjälp av en försäkringsmäklare. Sist jag bytte så anlitade jag en som vi har i jobbet. Dom vet vilka frågor som ska ställas.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Har nyttjat Folksam HBK i flera år/bilar...
Men kollade för "säkerhets" skull nu när vi bytte..

Trygg Hanna var utan HBK nästan 2000kr lägre pris,
likvärdigt avtal förutom 90d skyddet, det är 30 hos TR.

Så, no more HBK/Folksam för min del.
Nej, jag är Inte pluskund hos TR, endast HB'n!

MS


Hej Anders
Det står på försäkrings beskedet att jag har HBK rabatt, så jag utgår från att den är avdragen. Men för att vara säker så skall jag kolla med F-sam i morgon.
Kollade på f-beskedet och där står det att 685:- är avdraget för att jag är HBK medlem.

Lasse
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Jag byter försäkringsbolag nästan varje år. I år blev det Vardia. Jag anlitar också försäkringsmäklare.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Ringde igår till motormännen. Deras försäkringspremier var mycket bra. Byter alla, P-bil, Villa/hem och husbil. Förlängd reseförs. till 90 dagar var det också ett bra pris på.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Som fd försäkringsanställd så känner jag till hur bolagen arbetar. När du kontaktar bolaget och begär en prisuppgift så får du sällan den ordinarie premien. Premien är rabatterad på delkasko och helkasko, inte trafikdelen. (Trafik får inte rabatteras då den är lagstadgad) vad som sedan händer är att vid nästa huvudförfallodag är att rabatten minskar eller försvinner helt. Avtalet gäller enbart ett år och upphör sedan, för att bli ett nytt där bolaget sätter en ny premie. Personligen tycker jag det var bättre förr, då bonusen följde med och fordonen var gemensamt klassade enligt en fordonsinklassning (premieklass) bestående av tre delar. Sedan fick bolagen ta ut en premie efter den klassningen, idag är det high Chaparral bland bolagen.......
 
Senast redigerad av en moderator:

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Vi har Trygg Hansa till 100%. Hittills har vi inte haft anledning att byta. Ungefär vart annat år kollar vi runt och hittills har vi inte behövt byta. Ibland har jag fått ringa till TH och påpeka att de är 200 kr dyrare på en av bilarna. Då har de justerat det, eftersom vi är en trogen kund. En gång fick en försäkringsmäklare kolla runt. Döm om min förvåning, hans bud var flera tusen högre än det jag själv lyckades förhandla mig till. Dessutom i en massa olika bolag. Vid de få gånger som vi har behövt anlita Trygg Hansas skadereglering så har allt fungerat klockrent. Dessutom ringer de upp minst 1-2 gånger per år och hör sig för om det har skett några förändringar. Ibland har det gjort det och som vi glömt bort att ändra på.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Skulle vara bra och till stor hjälp att se kostnader för försäkringarna som det skrivs om, då skulle man få inblick och kanske hitta lämpligare försäkring.
Nu vet man ju inte vad som ingår i alla dessa inlägg hel halv assistans och annat som ingår.

/Pelle
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Jag har haft Salus ansvar i 50 år där har jag haft alla försäkringar, och jag hade många rabatter och förmåner där det bolaget ligger närmmast min idelogi, och jag hade inte bytt nu heller om inte Folksam köpt salus Ansvar, så jag fick erbjudande att följa med dit till samma förmåner som Ansvar, och nu blev jag väldikt förvånad, när jag idag fick återbäring på alla för säkringar trots mycket bra pris i övrikt så det blir garantert livsvarit i det bolaget 50 år kan det av nturlig skäl inte bli.

Har ni inte fått återbäring däifrån som har varit i bolaget länge en sak som jag inte viste fans sådet blir linget byte för min del.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Jag känner inte igen dessa smyghöjningar. Har haft husbilen och huset i Folksam med HBK rabatt och förmåner i 5 år och nu även privatbilen.
Assistans ingår men jag minns inte om det var ett tillval.
Men jagar man de ettåriga lockpriserna hos bolagen så kan det ju bli höjning förståss.
Det kommer ju även återbäring som räknas av en gång per år som man bör räkna bort när man jämför.
Att försäkringsbolagen balanserar kostnader för biltyp,kundtyp och ort beroende på skadeutfall är väl sunt i rimlig omfattning.
Har fått ett par skador och det har fungerat utmärkt med regleringen som skötts via nätet utan problem.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Ringde igår till motormännen. Deras försäkringspremier var mycket bra. Byter alla, P-bil, Villa/hem och husbil. Förlängd reseförs. till 90 dagar var det också ett bra pris på.

Försäkrar Motormännen HB på 5 ton?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Det vore intressant att veta vad HBK's Folksamavtal gör oss medlemmar för nytta?

10% av vad?

När jag i höstas ringde runt var HBK's Folksamförsäkring bland de kostsammaste!

Då jämförde jag flera bolag.
LF som jag har en hel del annat hos var inte fördelaktigast.
Folksam som sagt bland de två kostsammaste.
IF, rätt ok.
Dina så där...

Trygg Hansa fördelaktigast, utan att jag har en övrig försäkring hos dem!

I mitt fall, en Ford Transit 2009, gått 5700mil, helförsäkrad-1000mil, bor i Vaggeryd, fordon parkerad hemma på tomten.
Över 25år skadefritt, född -65.

Enda märkbar skillnad 45d. vs 185d. reseseskydd, vår fam. inte har någon nytta av 185d...
Folksam 185d reseskydd: 5765Kr (än mer utan HBK rabatt; är det 5år sedan avtalet skrevs?)
Trygg Hansa inkl. vägassistans & viltolycka: 4120Kr



Som sagt, i Folksam priset ingår HBK's 10% rabatt, till vilken nytta för en som inte har försäkrat ALLT annat hos Folksam?
Vilket fungerar lika hos övriga bolag, "helkundsrabatt"

Detta skrivet ur min syn att se på det... Kanske vore det lämpligt om HBK tex. frågade fler bolag om utökat reseskydd? :)


Vänligen, Magnus
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Rättelse Magnus.:)
Vid resa med husbilen och i kombination med hemförsäkringen så är reseförsäkringen förlängd till 185 dagar hos Folksam vid medlemskap i Husbilsklubben.
Hälsn. Krister.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Så var man lurad igen av Folksam denna gången

Det vore intressant att veta vad HBK's Folksamavtal gör oss medlemmar för nytta?

10% av vad?

När jag i höstas ringde runt var HBK's Folksamförsäkring bland de kostsammaste!

Då jämförde jag flera bolag.
LF som jag har en hel del annat hos var inte fördelaktigast.
Folksam som sagt bland de två kostsammaste.
IF, rätt ok.
Dina så där...

Trygg Hansa fördelaktigast, utan att jag har en övrig försäkring hos dem!

I mitt fall, en Ford Transit 2009, gått 5700mil, helförsäkrad-1000mil, bor i Vaggeryd, fordon parkerad hemma på tomten.
Över 25år skadefritt, född -65.

Enda märkbar skillnad 30d. vs 90d. reseseskydd, vilket vi vår fam. inte har någon nytta av..
Folksam 90d reseskydd: 5765Kr (än mer utan HBK rabatt; är det 5år sedan avtalet skrevs?)
Trygg Hansa inkl. vägassistans: 4120Kr



Som sagt, i Folksam priset ingår HBK's 10% rabatt, till vilken nytta för en som inte har försäkrat ALLT annat hos Folksam?
Vilket fungerar lika hos övriga bolag, "helkundsrabatt"

Detta skrivet ur min syn att se på det... Kanske vore det lämpligt om HBK tex. frågade Trygg Hansa om utökat reseskydd? :)

Vänligen, Magnus

Vi som tillbringar 6 månader under vintern i södra Europa är Folksams försäkring mycket bra. Vi behöver inte teckna en skitdyr extra reseförsäkring och det uppskattar vi. Utökat reseskydd på 90 dagar är ju inget när vi är utomlands i 185 dagar, eller hur?
Men för er alla andra som inte tillbringar halva året utomlands så tycker jag att ni ska kolla upp andra alternativ. Men glöm inte att det är vad som gäller när olyckan är framme och vad ni då får för hjälp. Vi kan bara säga att Folksam har varit toppen.
Vår husbil är en Dethleffs och är uttagen ny 2008. Har gått drygt 13000 mil och vi bor i den året runt. Betalar 4908:- i försäkring med assistans. Dyrt, nej det tycker vi inte. Och när vi har behövt hjälp vid skada så har Folksamt verkligen hjälpt oss på ett föredömligt sätt.
 
Senast ändrad:
Toppen