• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resesällskap Norge?

Tommy o Monika

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20195
Medlemskap
2024
Jag undrar om jag kan locka med mig nån som resesällskap till Norge i vår?

Min man och jag har haft husbil i två år och har åkt först Oslo - Bodö via Kystvejen (6 färjor!) och andra året Kirkenes (från Finland) - Bodö- E6:an hem.

Nu är jag sugen på att åka rakt över landet till Stavanger och sen följa västkusten så gott det går till Trondheim i första hand och evenuellt vidare till Bodö, Lofoten eller så långt man har lust. Jag vill så gärna se midnattssolen igen!

Jag har rest ensam med husbilen flera gånger, bla har jag båtluffat mellan de danska sydliga öarna hösten 07.

Men jag tycker det blir tungt att sköta allt ensam då jag har astmatiska lungor (inte akut astma som kräver sjukhusingripande) och min dagsform varierar högst betydligt.
Köra några timmar orkar jag nästan alltid, och jag älskar att köra, men när det kommer till att fylla på vatten, byta gasol, tömma toan och sånt är det skönt när man är två och kan hjälpas åt. Jag är också dammallergiker och efter nån vecka börjar det bli tungt att andas i husbilen - och jag kan inte dammsuga, då blir jag dålig!.

Jag orkar aldrig vandra i berg och sånt hur gärna jag än skulle vilja, men har inga problem att sitta ensam i husbilen medan mitt resesällskap är ute på egna turnéer:)! Jag är varken mörkrädd eller nervös av mig.

Mina intressen är natur, botanik, fåglar (fast jag kan inte så bra), fotografi och bildbehandlng, i viss mån konst och musik. Jag läser och handarbetar mycket.
Jag tycker illa om elaka fördomar och skvaller, och jar är inte särskilt förtjust i populärkultur när det yttrar sig som kändisskvaller och dokusåpor av förnedringstyp.

Som resesällskap skulle jag vilja ha en kvinna, ålder spelar ingen roll, som är gladlynt och vidsynt, och van bilförare såklart En person som har nyfikenheten i behåll och gillar lite äventyr.

Eftersom det skulle ingå i mitt sällskaps uppgift att hjälpa mig när jag inte orkar, sköta dammsugningen, bära tunga matkassar etc, kunde jag stå för diesel och färjeavgifter och så kunde vi dela på mat- och campingkostnad.

Jag älskar att laga mat så den sysslan släpper jag inte ifrån mig i första taget;) och diskar gör jag också så gärna.

Vår husbil är av modell äldre men lättkörd och pålitlig (hittills, ska tilläggas) och väldigt bekväm, med sittsoffor kring matbordet och långsoffa.

Där finns två breda sängplatser 135 - 140 cm som kan åtskiljas med draperi. Kök med gasolspis, kylskåp, tvättrum där man kan tvätta håret i handfatet och kasettoa.

Jag har en liten hund som helst ska få följa med (så husse får vara ifred att slava på huset när jag är borta) och har inget emot att mitt eventuella resesällskap tar med sig en egen vovve!
 
Toppen