• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa genom Slovenien

R

RobbeS

Guest
Jag kan hålla med dig Olof om att vikten är ett problem, och att det är ett personligt ställningstagande man för göra, antingen risk för att bli bötfälld för överlast eller en körmässig bekvämlighet. Med det sista menar jag, som en verkligt erfaren utlandsresenär, att det blir allt fler förbudsskyltar uppsatta för fordon över 3500 kg på "turisttäta" områden i Europa, då de aktuella vägarna varken gjorts bredare eller att man inte vare sig förutsett den explosionsartade utvecklingen av antalet husbilar eller den hela tiden ökade kravet på såväl större som tyngre fordon. Kanske i än högre grad bland svenska husbilsbilister än i övriga Europa. Fast jag tror mig veta att exempelvis Hymer har förstått det ökade problemet och idag satsar ganska hårt på att få ner vikterna på sina bilar till under 3500 kg. På Elmia hörde jag deras produktion redan i år ligger över 50 % mot detta viktsegment. Om sanningshalten i detta kan jag inte uttala mig om men jag är övertygad om att den trend som kommit att växa fram under senare år garanterat kommer att avta till förmån för mindre och lättare bilar. Se bara på hur populär trenden med plåtisar blivit under de senaste åren.

Staffan

Är det totalvikt eller tjänstevikt (faktisk vikt) man går på då. Min har tjänstevikt 3045 kg och totalvikt 3650 kg...
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Hej. Såg att du beställt transponder. Håller på att fylla i formuläret men fastnar på ett par beteckningar. Vad står VAT-nr och Tax-nr för? Samt SOR-nr? Tacksam för svar om du vet. Berit
Får du upp VAT-nr så har du valt företagsavtal. Ni ska ha privatversionen. Tyvärr har de tillfälligt slutat skicka boxarna . Antar de inte hinner skicka ut alla och stängt det tillfälligt. Försök igen om några veckor igen. Går det inte då heller så får ni skaffa den på plats. Söker ni på DARSGO i forumet bör ni hitta min lathund för beställningen som jag lagt upp.
 
Toppen