• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pollare med elluttag och belysning

F

F.d. 55397

Guest
Att ha långa förlängningssladdar är ju ingen höjdare, så jag tänkte gräva ner en kabel från garaget och sätta upp uttag där bl a husbilen står. Det går ju alltid att sätta upp en stolpe med uttag på, men samtidigt vore det tjusigt med en polare med inbyggd belysning och några uttag.

Pollare med belysning finns det massor, några med ett schuko uttag.

Ser man på flera uttag så sticker priserna och det är inbyggda säkringar och jordfelsbrytare (som jag har i garaget, dvs onödigt), samtidigt som priserna då sticker iväg.

Nån med tips om vart det finns till rimlig lösning eller har nån smart lösning som ni kan dela med er av?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En riktig løsning med flere uttak krever nesten at du har egen sikring i tavla for kabelen ut og sikringer for hvert uttak pluss personvernbryter i den lokale tavlen. Og dette er en fast installasjon så du må benytte en autorisert elinstallatør for tilkoblingen. Grav kabelgrøft og rulle ut jordkabel kan du gjøre selv.
 
F

F.d. 55397

Guest
Behörig installatör är jag och som jag skrev så finns jordfelsbrytare och avsäkring i centralen i garaget, så vad jag är ute efter är en pollare, helst med inbygd belysning.

En trästolpe, med kopplingsdosa, dubbelt uttag och en armatur går ju enkelt att bygga, men skulle vara fint med en tjusigare lösning
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Behörig installatör, intressant. Då har du ju tillgång till SS 436 40 00 utgåva 3 och kan där läsa 721.55.102.6 och kan då konstatera att dom flesta förslagen du fått duger inte.
 
Senast ändrad:
Toppen