• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pinnacle

Bosse i Åmål

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Åmål
HBK-Nr
322
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Kåre
Jag använder ett Pinnacle Edition.
Använder bara det nödvändigaste det är många menyer och inställningar
men ett bra program

Bosse i Åmål
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Bosse

Har du haft problem när du bränner DVD?
Mitt programm lyckas bara bränna DVD+RW.
Misslyckas alltid när jag stoppar i en DVD+R.

Hälsningar
Kåre
 

Bosse i Åmål

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Åmål
HBK-Nr
322
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Kåre
som jag nämde så använder jag minsta möjliga jag har försök det.
Jag jör, när timeline (video är färdig) kopierar jag den tillbaka till
DVCAM-bandet och sedan till en vanlig DVD-rec. aldrig några problem så

Bosse i Åmål
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej jag klipper en del film använder dock inte det programmet , men som du skriver går det att bränna RW dom skivorna bränner på lägre hastighet, kolla så att du använder en 2,0 USB port annars blir det problem av den sorten du beskriver.

Kjellberg
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Kjellberg.

Jo min brännare sitter monterad i datorn och är inte kopplad med någon USB-sladd vad jag förstår.

Kåre
 

Millan & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
460
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej! Jag använder pinnacle studio 9.0. Filmar en hel del semester och annat med en vanlig mini-DV-kamera och tankar över detta till programmet. Man kan få ruskigt fina övergångar mellan filmsekvenserna, lägga in text och rubriker, ändra ljudet och mycket annat skoj. Däremot använder jag Nero för att bränna resultatet på skiva, som jag tycker funkar bättre för det.

Mvh /Håkan
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Millan & Håkan

Jo jag har åxå Nero i datorn, men hur gör du då?

Sparar du projectet i avi. för att sedan bränna.

avi. för att behålla kvaliten.
wmv. blir ju rätt dåligt men betydligt mindre filstorlek.

Kåre
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Pinnacle

Hej Kåre

Jag har gått över till Windows Vista och mitt gamla redigeringsprogram fungerade naturligtvis inte. Så jag köpte för en tid sedan Pinnacle Studie 11 som är just gjort för Vista.

Måste erkänna att jag är imponerad av programmet. Snabbt och enkelt!
Kanske Vista inte är så tokigt ändå.

Hälsningar
Tore
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Tore

Jovisst är Pinnacle suveränt.
Har du inga problem när du bränner DVD som jag beskrev ovan?
Jag har kastat ut frågan på Pinnacle Forum, men ännu inte fått något svar.

Jag har Pinnacle Studio Plus ver 10.7.0.4245

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Jag har fått ett svar från Pinnacle Forum.

Dags att byta ut brännaren, eller bränna i annat program.

Check ability to burn with another burning program. The ability of a burner to burn RWs and not Rs is suggestive of the LED losing burning intensity and is ready to be replaced. Most times when a burner wear out, it would only burn RWs...

Kåre
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Tänkte lite fel där det gäller ju bara bärbara datorer det med USB 2 ,men det ordnade ju tydligen upp sig ändå

Kjellberg
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Pinnacle

Hej igen, videoredigerare.
Jag har 'fastnat' för Adobes Premiere Elements 3.0 (just nu). Tycker att programmet har allt jag behöver för min hobby. Har en stationär dator med ca. 500 GB hårddisk så det finns plats för en heldel 'film'.
Jag brukar göra snuttar på ca. 10 min och renderar (sparar) dem i AVI format, ex. nr1, nr2 etc. På såvis är det lättare att jobba för mig och datorn. Till sist sammanfogar jag allt till en enhetlig film och ljudsätter med bakgrunds musik. Sparar ånyo hela filmem som AVI fil samt bränner en DVD direkt i programmet.

Som jag skrev i 'Beskära ...' har jag filmat av mina smalfilmer med gott resultat. Återstår att redigera materialet.

//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej!:santa1:

Som ni kanske vet håller jag på med att föra över gammal smalfilm till DVD.

Tidigare arbetade jag med Studio 10.x och hade väldiga problem med det.
Så jag gick över till Premiere Elements.

Nu har det väl kommit version 11.x av Studio som jag tror skall vara bättre.

När jag gör en film så bränner jag aldrig en DVD direkt i programmet.
Istället "bränner" jag filmen till en mapp, och sedan bränner jag filmen i Nero.

Jag gjorde likadant i Studio 10.....

Prova så tror jag att det funkar för er.

Mvh

Hasse:santa-2-icon:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Essbo

Att filma av gamla Superåttor är ett projekt som inte ligger så långt in i framtiden för mej.
Vad har du utrustning för att filma av gamla "8:eek:r" ? Spelar du upp med den vanliga projektorn mot någon duk, och sedan filmar av det med en digital filmkamera?

Kåre
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Essbo

Att filma av gamla Superåttor är ett projekt som inte ligger så långt in i framtiden för mej.
Vad har du utrustning för att filma av gamla "8:eek:r" ? Spelar du upp med den vanliga projektorn mot någon duk, och sedan filmar av det med en digital filmkamera?

Kåre

Hej!

Det var jag, Schmid som svarade på inlägget.

Nej Nej!!! Jag scannar in det bildruta för bildruta med en proffesionell utrustning.
Har det som arbete. Resultat är av mycket hög kvalitet.

Att filma av filmer från en duk är inget jag sysslar med.

Sina smalfilmsminnen skall man vårda och spara på ett riktigt sätt enl. min åsikt.

Kolla gärna min hemsida. www.studioh.se

Hoppas detta inte ses som reklam,.... det är inte meningen.

mvh

Hasse!
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej Schmid

Jo jag kom några minuter fel med inlägget. Gick på kaffe och då kom du emellan med ditt inlägg. Såg inte de innan jag skickade mitt.

Jag var och tittade på din hemsida, och förstår att du verkligen är proffs på detta.

Jag har för övrigt inga problem med ver. 10. men så småningen kanske jag förvärvar ver. 11 som då kanske är snäppet bättre.

Men som sagt, man är bara en glad amatör.


"Esse-Bo"

Jag efterfrågar ändå hur du filmade av dina gamla smalfilmer.
Vore tacksam om du gav mej några tips.

Hälsningar
Kåre
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Pinnacle

En kort beskrivning på 'mitt sätt'

Jag projekterade filmen mot väggen på ett vitt A4 ark (tjockt papper). Ställde projektorn så bilden 'pekade' något uppåt. Kameran hade jag på stativ strax över projektorn vinklat nedåt. Avfilmade i belyst rum under kvällen. Tyckte att det blev jämnare färger då. Hade kopplat videoutgången från kameran mot en normal TV och kunde följa med hur bilden/färgsättningen blev. Prövade olika inställningar men kom fram till att ställa kameran i automatläge som gav bästa resultat.

För många år sedan lämnade jag in mina smalfilmer för överföring (hos proffs) till VHS och vid visning på TV har de mycket sämre kvalitet. Säkert har tekniken förbättrats idag.
Nu är de så att säga filmade i DV kvalitet.
Kostnaden i eget arbete jmf att lämna bort filmerna är kanske betydande??

Går och funderar på att köpa en H2 handy recorder att spela in ljudet med ...
Någon som har erfarenhet av separat mikrofon ???
Blåsljud kan/är mycket störande och svårt att 'tvätta' bort i efterhand.

//kaj
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

"Esse-Bo"

Stort tack för att du delade med dej av din "forskning"
Kommer inom en snar framtid att försöka följa dina råd.

Hälsningar
Kåre
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Pinnacle

Tror säkert att med inscanning av gamla super 8 uppnår man ett bättre resultat. Lite beroende på priset beslöt jag att själv "filma" mina gamla filmer, eller rättare sagt mina föräldrars.
För att behålla charmen av det gamla utseendet zoomade jag in så pass att jag behöll det"fnasiga" i kanterna. Detta är ju så klassiskt för 8 mm film och det ville jag behålla. Filmerna som är ca 40 år gamla har till min förvåning fortfarande ganska bra färger. Visst har jag färgkorrat men inte överdrivet. Har lagt in på vissa avsnitt det typiska ljudet av projekterns knattrande vilket också behåller charmen av gammal film.
Som dom flesta familjefilmer är det mycket kalas och middagar som filmats. För att ljudsätta detta finns det många ljudfiler att hämtat på nätet.
Bortsett från instruktionsboken till redigeringsprogramet har jag lärt mig det mesta via "try and error", men kan varmt rekomendera att sök via Google genom att skriva ditt "programnamn tutorial". Såja nu har du säkert 100.000 träffar att gå igenom. Lycka till!
 
Toppen