• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ovanlig husbil

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ovanlig husbil

Till "Volks Widower" skulle jag vulja svara:

- No te fare te maue vahine" (låt oss gå till de många kvinnornas hus).

fritt efter Bengt Danielson´s bok om Polynesien.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Ovanlig husbil

När jag flyttade bilder till en annan enhet så fann jag dessa två lite ovanliga bilar båda var danskregistrerade den ena såg jag på dess hemmaplan i Ribe Danmark 2007 och den andra i Lillehammer Norgr 2005.
Ovanliga och ovanliga min postbil är ju lite udda den med, de kanske fotograferade den och tyckte likadant som jag om deras.

Bobil_dk.jpg Bobil_no.jpg
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Ovanlig husbil

Jag blir nostalgisk! Vart delägare i en precis likadan "folkabuss" perioden -88/-89, tror att den var från ~-63/-64.

Vi vart ett killgäng som kom över den billigt och det tog oss ca. 3mån att rusta upp Pärlan till ett helt ok skick.
Dock målades den i militärliknande mönster: Mint Green/Baby Pink/Baby Blue... Oj vad kul vi hade!!!
Enda minuset under perioden vi hade denna Pärla, vart väl kanske då turerna till "socialahuset"...
a102.gif
dancing1.gif

*blink* /Magnus

Såg denna pärla i Bled Slovenien förra söndagen. Vilken renovering:wub:.
Och även 100%ig puts under semestern. Inte utan att man blir imponerad:). Vår husbil var svart av alla flugor, men med en sån här sätter man troligen inga hastighetsrekord:p.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ovanlig husbil

Får inte upp länken, men det kvittar såg en ny husbil för mig i veckan och den var från Finland och fabrikat Kentucky med Renault motor av den senaste versionen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ovanlig husbil

Hej, här kommer några bilder på en annan udda husbil som säkert tar sig fram där en framhjulsdriven Fiat har gett upp för länge sedan :D. Ägaren kom från Holland och var tyvärr lite fåordig och hade knackig engelska, men trevlig och gav efter för min nyfikenhet. Han berättade att bilen var ca. 25 år gammal, men köpt från ett militärlager och hade inte många mil på mätaren när han byggde om den. Han berättade också att han hade tillbringat vintern i Afrika och skulle tillbringa sommaren uppe i övre Europa.
Med en motorcykel bak och en världskarta på sidan för att rita in sina resor på, så frågade jag hur länge han skulle vara ute och fara runt. Han svarade lite luddigt....Ett år om jag tröttnar, men annars kan det nog bli tio år. Han gick nog också på lite lågkostnadslinje, för när han fick höra vad Götakanalbolaget ville ha för en ställplats så drog han vidare.

PICT0004-400.jpg

PICT0005-400.jpg

PICT0009-400.jpg

Han nämde också att bilen var lite jobbig på motorväg. JANKRO.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ovanlig husbil

Kan ingen tala om för engelsmännen att det numera finns blandare så att man bara behöver en kran...?
Blir lika frustrerad var gång vi besöker det landet.
:cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ovanlig husbil

Med den tyngden bak så trenger den bilen et ekstra par med hjul, greit med en tandemaksling.

Problemet med den gammeldagse løsningen med egen kran for varmtvann ser ut til å følge det engelske språk. Selv om det i Australia finnes tilgjengelig enhåndsblandere så ønsker ikke kundene å betale det lille ekstra for noe de ikke er tilvendt. Rørleggeren hadde problemer med å forstå ønsket fra vår datter om at det endast skulle brukes enhåndsblandere i hennes nye hus.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Ovanlig husbil

Ett Citroen HY skåp är kult och finns ganska många som bobilar. Ovanlig bil men trots detta ganska vanlig.
 
Toppen