• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oumbärligt tillbehör till kameran

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sony har tydligen en ny produkt: en GPS-tillsats som lagrar koordinaterna där bilden togs tillsammans med övriga bilddata.
Nu behöver man alltså inte bråka om var en viss bild togs.
Hur har vi klarat oss utan denna finess så länge?
/Nisse
:wink:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Oumbärligt tillbehör till kameran

Det undrar jag med!Fast än så länge så kommer jag ihåg..men tydligen inte dom på Sony:twitcy:
Mvh/Zlatko
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Oumbärligt tillbehör till kameran

Denna lilla manick funkar bara med Sonys kameror. En ganska fiffig sak för den som tar mycket bilder eller specialändamål såsom lantmäteriverksamhet, fastighetsbesiktning/försäljning, reportagefoto och liknande. Den är kanske inte lika användbar för amatören som tar några tusen bilder på semestern. Visserligen kan det vara förnämligt att ha en karta och bara klicka på länkar för de platser man vill se bilder från.
 
F

F.d. 25032

Guest
Sv: Oumbärligt tillbehör till kameran

Denna förnämliga karta finns ju redan "google earth" se till att knappen "geographic web" är ikryssad så kan man ju frossa i bilder. Campingplatser verkar vara på G också.

Bo

Ångra inte det du gjort, bara det du inte gjorde
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Oumbärligt tillbehör till kameran

Men det är väl inte mina bilder som finns där? Och hur får jag in mina bilder på google earth och på rätt geografisk plats dessutom. Det blir nog en hel del manuellt pillande för att få varje bild rätt placerad.
 
F

F.d. 4439

Guest
Sv: Oumbärligt tillbehör till kameran

fräck manick...

mvh
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Oumbärligt tillbehör till kameran

Om man har en GPS som lagrar rutten (och det gör väl de flesta) så finns det program som syncroniserar fotonas tidsangivelse och rutten. Både kameran och GPSen har ju inbyggda klockor.
 
Toppen