• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

F

F.d. 6061

Guest
Hej

Jag vet inte om det skrivits om detta tidigare, men jag har länge tyckt att det är svårt att få toatanken helt luktfri när jag tömt den och tvättat ur den. Visst, det går att "parfymera" med diverse saneringsvätskor, men lukten har inte helt gått bort.

En dag stod jag ute i stallet och höll på att göra rent toatanken efter tömning när jag såg fruns Jodopax Vet för hästarna. Jod tar ju som bekant bort bakterier. Jag tog en halv kork (drygt en tesked) med jod i toatanken, fyllde upp den med vatten och skakade runt och sköljde sedan ur. Det luktade INGET i tanken efter det. Det är otroligt effektivt.

Jag hade en kompis från Norge på besök med sin husbil för ett tag sedan. Efter han tömt sin toatank så sköljde vi tanken med joden. När jag sen sa åt honom att lukta ner i tanken så tittade han på mig som om jag vore galen. "Ska jag lukta ner i tanken? Aldrig!" sa han. När han sen gjort det blev han lyrisk och undrade var han kunde köpa joden.

Jodopax vet. kostar 169 kr för en halvliter. Det räcker med en halv kork/en tesked för den stora, nya Thethfordtanken (den med hjul).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Intressant, kanske skulle denna uppgift finnas med i vår lista över tömningsställen.
Ifall man inte får tömma annat än "ren latrin" så beror det säkert på typ av avlopp, vissa kanske inte tål kontaminerad skit, å det vore synd ifall man dumpa tanken i en sån brunn.

Jag har själv inte råkat på en sådan brunn, ännu :) är ju nybörjare.

I Tyskland har vi träffat på flera tömningsställen som är markerade med "ej kemtoa". Det hänger säkert ihop med hur avloppssytemet är konstruerat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Er det biologisk rensing så er kjemikaliene direkte ødeleggende. Rensingen foregår ved hjelp av de samme bakterier som lager den naturlige lukten :D
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Er det biologisk rensing så er kjemikaliene direkte ødeleggende. Rensingen foregår ved hjelp av de samme bakterier som lager den naturlige lukten :D

I princip alla avloppsreningsverk har ju ett biologiskt steg men störs inte så farligt så länge koncentrationerna är låga. Ett större problem är nog att stabila organiska ämnen inte hinner brytas ned i biosteget utan rinner ut i recipienten och ställer till där med obehag för de levande organismerna.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

ursäkta en newbie, men vad är SOG ?

SOG är ett tysktillverkat elektriskt ventilationssystem för kemtoaletter,
SOG® - Die grüne Lösung gegen WC-Gerüche im Reisemobil und Caravan - komplett ohne Chemie - Komfort ohne Geruch - für alle Cassettentypen - Die grüne Lösung gegen WC-Gerüche - komplett ohne Chemie - Komfort ohne Geruch - für alle Cassettenty
Beroende på husbilmodell kan den monteras in i tre olika monteringslösningar.
Vi har väldigt goda erfarenheter av detta system i både vår nuvarande och i vår förra husbil.
//Kjell
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

När vi passerade Löf i Moseldalen i våras besökte vi SOG-fabriken. De installerade en SOG på mindre än en timma. Jag minns inte priset, men det var billigare än om vi köpt materialet i Sverige och monterat det själva. Enda problemet var att de inte accepterade Visa- eller Master Cardkort, bara kontanter. (Banken i byn har bankomat.)
Vi är mycket nöjda med denna förbättring av vår husbilsmiljö och över att slippa ta till allmänt miljöovänliga metoder.
 
Toppen