• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olönsam husbilsaffär!

F

F.d. 26301

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Renault
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 D
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esprit
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
Vi köpte hösten 2014 en som vi trodde bättre begagnad husbil på Östgöta Camping Mantorp.
Pris ca 450 000 kr och hade gått strax under 7000 mil.
Efter köpet brottades vi med ÖC för att få ordning på de fel som visade sig. Det var jobbigt och företaget var på väg mot din konkurs, om vilket vi inte hade en aning. Hösten gav möjlighet till två turer. Våren 2015 och försommaren blev ett antal trevliga resor. Tyvärr fick vi ett abrupt slut på resande p.g.a. ett motorhaveri juli 2015. Nu fick vi lära oss att vi gjort ett dumt köp.
Östgöta camping fanns inte att reklamera till då de gått i konkurs.
Husbilen var för gammal för att försäkringsbolaget skulle ersätta skadan på motorn. Gränsen 8 år var passerad.

Vad händer nu. Jo vi får stå för kalaset.
Ny motor med arbetskostnad var i nivå 150 000 kr.
Begagnade motorer fanns då inte att hitta. En utbytesmotor hittades i Holland.
Fick bli den. Kostnad ca 95 000 kr med arbete. I samband med reparationen noterades att AC:en ej var ok samt bromsar. Blev att fixa för ca 12000 kr. Detta borde ÖC ha haft koll på då felen med all sannolikhet fanns då vi köpte husbilen.

Aktuell husbil vill vi ej fortsätta att äga. Den är idag såld till ett företag. Att sälja efter ett år är ingen lysande affär.
Men vi törs inte äga en husbil som är över 8 år (samma om den är yngre och gått 8000 mil). Utan garantier eller försäkring maskinskador.

Skriver detta för att varna. Ska man äga en husbil, bör den vara av nyare årsmodell och ej rullat för långt är min erfarenhet om man inte vill riskera att bli ruinerad!

Hoppas verkligen ingen hamnar i samma situation.
 
F

F.d. 29925

Guest
Man har nog en viss undersökningsplikt när man köper begagnat. Ett bra sätt att kolla bilen är att kontakta tidigare ägare. Ju fler ägare ju större är möjligheten att de sålde på grund av missnöje med bilen. Men de brukar vara bättre informatörer om fordonets status än säljarna på bilfirman.

Men ett sådant missöde som du har råkat utför hör nog som tur är till sällsyntheterna, och med den upplevelsen är det knappast intressant att tänka på en annan husbil. Sådana sår tar tid att läka.

Vågar inte fråga om bilen var chiptrimmat

Skulle vara intressant att få veta vad som hände med den gamla motorn, var det kamremshaveri?
Inte enkelt för en lekman att avgöra om ett motorbyte är ända alternativet vid ett haveri. Många gånger går det att återställa genom byte av exempelvis topplock och möjligen kolvar om remmen har gått. Men man måste se motorn för att bedöma möjligheterna.
 
F

F.d. 26301

Guest
decker skrev:
Man har nog en viss undersökningsplikt när man köper begagnat. Ett bra sätt att kolla bilen är att kontakta tidigare ägare. Ju fler ägare ju större är möjligheten att de sålde på grund av missnöje med bilen. Men de brukar vara bättre informatörer om fordonets status än säljarna på bilfirman.

Men ett sådant missöde som du har råkat utför hör nog som tur är till sällsyntheterna, och med den upplevelsen är det knappast intressant att tänka på en annan husbil. Sådana sår tar tid att läka.

Vågar inte fråga om bilen var chiptrimmat

Skulle vara intressant att få veta vad som hände med den gamla motorn, var det kamremshaveri?
Inte enkelt för en lekman att avgöra om ett motorbyte är ända alternativet vid ett haveri. Många gånger går det att återställa genom byte av exempelvis topplock och möjligen kolvar om remmen har gått. Men man måste se motorn för att bedöma möjligheterna.

/ visst har köparen undersökningsplikt. Den är tuffare vid privat affär då gäller köplagen. Vid köp av företag gäller konsumentköplagen med lättare undersökningsplikt. Här ska säljaren deklarera statusen.
Oavsett ovan är ett kommande motorhaveri nog inte lätt att spå.
Här gäller det att vid köp inse risk och kalkylera densamma om köpet avser en husbil över 8 år eller en som rullat över 8000 mil.
Viss möjlighet lär finnas att förlänga försäkringsbolags maskinskada. Tror det avser nyare årsmodeller. Rekommenderar att kolla detta om man äger en husbil utan maskinskada.

Vår husbil var inte chiptrimmad.

Reparation var inget alternativ ( ej kamremshaveri). Utbyte av motor gjordes av seriös verkstad som verkligen gjort allt för att hjälpa oss.

Hade vi valt en mindre motor (2,5 liter) vid husbilsköpet och inte en Renault hade vi nog minskat verkstadsräkningen med 30 000 kr.
Säljaren på ÖC fick oss att välja större motor för att sänka bränsle förbrukningen.

/ th
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det måste vara maximal otur om en så ny motor utan någon yttre anledning havererar så den inte går att laga, med så få år, och så få mil på mätaren.
En modern diesel borde man inte behöva oroa sig för innan trettio år och 30.000mil eller nåt sådant, om man räknar bort elektronik och hjälpmedel för avgasrening m.m. men det går ju för det mesta att laga till en rimlig kostnad.

Om bilen är byggd som transportbil i stället för husbil så är nog inte 60.000mil någon större överdrift.
Så otur kan man nog ha, men risken med så stor otur är nog väldigt liten, och har det redan hänt en gång så borde nog risken vara obefintlig att man blir drabbad en gång till :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Fortfarande enormt nyfiken vad som egentligen hände vid haveriet.:confused:
(Betr. trimchip så avlägsnar nog tidigare ägare dessa innan en försäljning)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tråkigt att höra att du/ni blivit så dåligt behandlade och till råga på detta
råkar utför ett sådant missöde som ett haveri.

Jag är också intresserad av vad som hände med haveriet då
Renault är extra intressant.
Ser ju att det finns flera motorer på olika ställen i sverige
men som du säger så kanske dom kostar mer än den du
hittade.
Vilken motor betäckning hade din motor?
Vilken växellåda var det i den?

Du får gärna PM:a ditt regnummer så att jag kan kolla
dessa uppgifter själv på jobbet.

Mvh Tony
 
Toppen