Ny granskning av Roaming

Tråd startad i 'Internet o Dator' av Arkilles, 13 Juli 2018.

1. Arkilles

Arkilles HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7551
    Lever de svenska telefonbolagen verkligen upp till EU-regeln om fria samtal inom EU? Det ska nu Post- och telestyrelsen granska. Enligt regeln ska en kund som använder sin mobiltelefon i EU kunna göra det på samma sätt som "hemma" eller i Sverige.

Regeln kom till för ungefär ett år sedan och myndigheten uppmärksammar hur sju företag antingen använder tilläggsavgifter eller begränsar sina tjänster om kunden befinner sig utomlands och i EU. Detta ska nu granskas mer ingående.

Sedan tidigare granskar myndigheten ytterligare ett teleföretag av samma skäl.
    Kan det komma något bra av detta??
    Bengt

SirMcLain gillar detta.
  2. ClasB

ClasB HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    16911
  3. lpalmborg

lpalmborg HBK Medlem

Kommun:
    Gotland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5114
    Förhoppningsvis är det fel att ta extra betalt för de gb som ingår i abbonemanget efter 4 månader!

Jack & Eva gillar detta.
  4. MonKen

MonKen HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25855
    Finns det några "nyheter" om detta?
    Vi har Telenor obegränsad surfmängd. Men, när man läser "lite noggrannare" så är det begränsat till 100GB utomlands. Visserligen en hel del surf, men ändå. Nedan "skärmklipp" från Telenors sida. En sanning med modifikation...
    "Ta med surfen på resan
    Vi tror inte på begränsningar. Därför ingår surf som hemma i 41 länder för dig som har något av våra nya mobilabonnemang. Helt automatiskt, utan extra kostnad och utan bindningstid.

Länder som ingår:

• USA
    • Andorra
    • Turkiet
    • Schweiz
    • Serbien
    • Montenegro
    • Thailand
    • Malaysia
    • Myanmar
    • Alla länder inom EU och EES
    Har du något av abonnemangen från 3 GB upp till 70 GB kan du använda hela din surfmängd. Har du vårt största abonnemang med obegränsad surf, kan du använda 100 GB i dessa länder. Och det är riktigt mycket."

5. kenjon

kenjon HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9408
    Så de tror inte på begränsningar....

6. MonKen

MonKen HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25855
    Motsägelsefullt! ;-)

7. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Kan jag använda den surf och de samtal/sms/mms som ingår i mitt abonnemang/kontantkort vid permanent vistelse i EU/EES?

Nej. Tanken är att du ska kunna använda ditt abonnemang eller kontantkort precis som vanligt när du tillfälligt befinner dig i länderna som ingår i EU/EES. Exempelvis på sportlovsresan till europeiska alperna. Att tillfälligt använda abonnemanget eller kontantkortet stämmer överens med EU-regleringen kring ”Roam Like At Home”. Men du kan inte använda ditt abonnemang/kontantkort som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

Vad innebär ”permanent lösning vid utlandsvistelse”?
    Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige och har en förbrukning som är större utomlands än i Sverige, räknas det som permanent roaming eller så kallad ”extremanvändning”.

Jag har ett abonnemang med fri surf i länder som ligger utanför EU/EES, vad gäller för mig?
    Reglerna för extremanvändning som beskrivs ovan gäller även i de länder som du har fri surf i, till exempel Thailand.

8. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577
    Vi fick begränsningar , hade mycket inkommande trafik utomlands. Då gäller det att ringa som en galning hemma!!! Dumt.
    Helt naturligt att ha fler samtal när man är utomlands.
    Mitt tips två ab. Man är ju ofta två pers. i bilen.

9. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Fick påskrivet om detta av Tele2, eftersom vi har fiber hemma används surfen mycket lite under vår, sommar och höst. De skulle debitera en oskälig summa per Gb om jag fortsatte att surfa. Det gäller tydligen att slösa med surfen under sommaren. Man får väl börja streama HD-filmer och göra åt varenda Mb under sommaren. Det lär inte bli billigare för Tele2.
    Hustrun har ett billigt abonnemang hos Hallon och där sparas och ackumuleras den oanvända surfen så den klarar vi oss på under 2 månader. (ca 80 Gb)

10. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Såhär står det i vart fall i 3 avtal om roaming inom Eu.... som jag ser det så är vistelse inom Eu borttagen från 30dagars regeln

upload_2019-4-15_13-13-53.png ....

11. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Och för säkerhets skull så fick jag det skrivet på "papper"

upload_2019-4-15_13-41-4.png

Wberger och Los Suecos gillar detta.
  12. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Hur mycket surf har du då utomlands/månad?

SirMcLain gillar detta.
  13. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    25Gb...:spinny:

14. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    2 x 40GB/mån tidsobegränsat : )

15. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Telenor är väl inte tidsobegränsat, eller?

16. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Eftersom jag har väldigt låg förbrukning av mobildata på vintern hemma (wifi) ,ställde jag frågan till Telia om extremförbrukning,om jag behövde starta storförbrukning hemma innan avresa,(Telia har 20GB i månaden som gräns utrikes)

Telia svarar
    Datum2019-04-17 14:30
    Hej! Om du inte kommer upp till 20 GB i utlandet så behöver du inte starta någonting eller oroa dig. Det kommer att fungera som det ska upp till 20 GB. Allt gott! Med vänlig hälsning Jim Nyström Lööf Telia Kundservice

Senast ändrad: 17 April 2019 kl 19:59
    Krister Ursula 18 gillar detta.
  17. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    A3

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.