• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu var det dags för Spanien

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Har ni tid och vill uppleva lite extra utmed resvägen, kolla vår blogg. Ringsholm på väg!
Kanske lite restips inför framtiden. Vi gjorde Västeuropas kust hösten 2018 ner till Sagres i Portugal. I höst har vi vänt på kuttingen och via Berlin, Freiburg, Grenobble, Provence tagit oss ner till Marbella. Just nu hemma via flyg för att fira julen men 16 jan flyger vi tillbaka och fortsätter in i Portugal. /LO
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det finns många vägar att välja på för att ta sig till Spanien om man har gott om tid. Förra hösten körde vi via Portugal och senaste hösten via Kroatien och Italien. Dock gör ju tiden på året ni ska åka att det inte är så lockande i de nordliga delarna av Europa. Även delarna mot Atlanten kan vara ganska kyliga beroende på Atlantvindarna. Jag skulle nog ta en ganska snabb väg ner med eller utan betalvägar och följa väderprognoserna för att undvika halka. När ni sedan njutit av Spanien och ska hemåt igen kan ni ta det lite lugnare om våren har kommit igång.
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Förlåt en okunnig fråga men vad behöver man alla länders miljömärken till? Är det inte bara när man ska in i städernas kärnor? Behövs det även för transitresor? Vi har en grön 4 för Tyskland men vet inte när den behövs.
Hälsningar kebi
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Miljömärken är i centrala delarna av städerna oftast,reser du genom landet bara behövs inga märken,gröna tyska miljömärken är normalt på alla nyare bilar(finns ingen högre miljöklass än) fransoserna verkar inte vara så noga med miljömärken dom flesta bilar kör utan,men det är en liten kostnad att skaffa.

Här kan du se vilka zoner som kräver märken och vilka som är helt stängda tex.European Badges and Vignettes - Green-Zones.eu
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om det är vägvalet du avser,så är det säkert bra,från Chaumont till Spanien finns det många vägar antar att du tänker köra mot Medelhavet mot Perpignan,småvägar genom Frankrike innebär MÅNGA rondeller,men man får se mycket, lås er inte helt till att undvika betalväg ibland är det bra att ta delar på betalväg.
Håll koll på vädret,kör inte för långt österut i Frankrike så ni kommer upp på högre höjd(snö),tänk på att dom flesta campingar är stängda,ställplatser finns ju,jag unviker alltid att övernatta längs vägarna,stannar hellre i något mindre samhälle.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Förlåt en okunnig fråga men vad behöver man alla länders miljömärken till? Är det inte bara när man ska in i städernas kärnor? Behövs det även för transitresor? Vi har en grön 4 för Tyskland men vet inte när den behövs.
Hälsningar kebi
Om du vill lägga tid och energi på att läsa på var du får köra utan miljömärke kan du nog klara dig utan. I Frankrike lär det dessutom ändras beroende på väderlek. Jag kände att det var en låg kostnad att skaffa märkena för Tyskland och Frankrike för att slippa bekymra mig. Sen kan ju även något oförutsett hända längs vägen så man kanske behöver ta sig in i någon stad som kräver märket.
 

Leffen

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Falköping
HBK-Nr
27920
Medlemskap
2025
Eftersom vi ska ha med oss våran hund undrar vi om det räcker med det vi har gjort, har skaffat pass samt id-märkt vaccinerat mot rabies,valpsjuka nobivac plus avmaskningstabl. Har pratat med jordbruksverket i Jönköping och de säger att detta räcker men kan inte svara på vad andra länder har för lagar. Därför undrar vi, om ni har fått ta något mer vaccination för resan ner till Spanien. När man åker över gränser, ska man åka på rött? och visa passet för hund? Vi har hört olika om detta? Är det någon som åker söderut i slutet av februari eller början på mars? Som kanske kan tänka sig ha sällskap ner med oss, alltid lite roligare då.
 
Toppen