Nu rullar vi igen...

Tråd startad i 'Reseberättelser från Husbilen' av Marianne & Ranko, 1 November 2016.

1. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Tack Norge, tack för det fina sommarvädret och alla fantastiska upplevelser men nu är det dags att rulla vidare. Det är YR som styr, sägs det vilket stämmer ganska bra med vår nuvarande fas i livet. Kollade veckans väder och hamnade på yr's kommentar om det Svenska vädret. Så här såg det ut och jag fick årets riktiga "Halloween" känsla med kalla kårar längs hela ryggraden:

november.jpg

Nu packas det för glatta livet så att vi börjar rulla redan kl. 18:00 imorgon kväll. Tanken var att vänta till helgen men det blir -3°C redan nu på torsdag. Det som hade varit intressant är att veta om det finns trafikstockningar runt Hamburg. Hur får jag reda på det? Har nämligen tappat alla mina länkar i.o.m. att min gamla Mac dog plötsligt (i helgen) efter 5 trogna år. Backup... tja, lätt att vara efterklok... :twitcy:

/ranko

2. MiKi

MiKi HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    2850
    claes, Lundsholm och Marianne & Ranko gillar detta.
  3. ClasB

ClasB HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    16911
    Sv: Nu rullar vi igen...

Jag gillar appen stau DE som hjälpte oss en del i somras.
    Trevlig resa!

claes, Tony&Lotta, Lundsholm och 1 annan gillar detta.
  4. gundj

gundj HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
  5. anton53

anton53 FD.HBK Medlem 2017

Kommun:
    Kalmar
    Nexxo-49, claes, Lasse W och 2 andra gillar detta.
  6. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

Fantastiskt med så många nyttiga svar, tack vänner om jag får lov att kalla er för det! Nu har jag bra res-länkar så det räcker. Ångrar inte en sekund att jag valde Telenor (tips från Sir-sälskapet) med 50 GB surf, känns tryggt att kunna gå in på nätet och göra vardagen lite drägligare. Idag och i morgon bitti är vi på högvarv i.o.m. resans tidigareläggning pga köldknäppen som kommer snabbare än önskat. Vet ej hur ni andra gör men vi skriver minneslappar och checklistor, något så när grupperat och i hierarkisk ordning.

- Hemmet (städ, kyl/frys, el, autogiro, golvbrunnar & grannsamverkan, etc...)
    - Husbilen (proviant, kläder & tandborstar, funktionalitet, larm, badbyxor & fiskespö)
    - Färdvägen (kartor, IT-elektronik/appar/GPS, nyttiga länkar (säger bara TACK), m.m.)
    - Destination och ankomst (ej bestämt, dock någonstans på Spanska kustremsan, innan Jul!)

När Mr Christopher Columbus skulle ge sig iväg till världens ände, då hade han faktiskt liknande problem som vi. Det är bara det att vi har HBK-forum och kontakt med likasinnade så vi behöver inte direkt ha några brevduvor. Det mycket gemensamma däremot är inlagd sill, fast vår löksill ligger i solcellsdriven 12V kompressorkyl, inte i någon form av tunnor fulla med salt... Fördelen som Columbus hade var att kunna skölja sillen med både vin & rom, medan min Marianne accepterar inget annat än bordsvatten :( ...så snart får jag simhud mellan fingrarna :).

Åscar, Jimmy, Håkan o Britt och 23 andra gillar detta.
  7. Pelle&Lena

Pelle&Lena HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    570

Så kul att plocka fram skidorna och valla dom inför den vita härliga säsongen med fjällturer.
    ;):D

Montreal, Tommy & Elisabeth och claes gillar detta.
  8. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

Så skoj för Er P&L, vi har lagt av med skidor som pensionärer dock aldrig med solens "D" vitaminer. Önskar Er massor med fint väder & bra skidunderlag :yes:

9. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    4687

hej ! pågår stort vägarbete runt hamburg som kommer hålla på lång tid framöver så räkna med problem där ! kolla på michelin guide får fram vägarbete ! lycka till

bengtl1, bengtic och Marianne & Ranko gillar detta.
  10. Wallströmarna

Wallströmarna HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    10403

Vintersäsongen i full gång. Idre fick 2 dec med snö idag. Längdspår är dragna, full fart in i vintern.
    >Blasse

Pelle&Lena gillar detta.
  11. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

1:a stopp Halmstad (13 mil hemifrån) med anledning av att en av oss MÅSTE besöka frissan! Man kan väl inte åka på en långtur utan att frisören har gjort sitt? Vi har tur som bor så nära Halmstad, det finns kunder som flyger från Stockholm för att göra sig riktigt fina.
    Vi landade på kommunens P-plats "Isbjörnen" och möttes av P-skylt: Personbil klass 1 och 2. Klockrent, här kunde vi sova!

personbil-kl1-2.jpg
    Halmstad vaknade med frost och minusgrader och vi har inte ens en isskrapa. Dieselvärmen fungerade i alla fall, ingen frös och strömmen räcker fortfarande. Så fort frissan är avklarad, då drar vi vidare söderut mot värmen.

PS. Meddelande till alla ZTE (router) innehavare. Fick idag en uppdatering av själva routern så var inte förskräckta om det tar några minuter innan ni kan ansluta er... DS.

12. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

Fortfarande i Halmstad... Anledning (förutom Mariannes frissa) anslutning till HBK med den nya datorn! Vem tänkte på 12V laddning, backup med bilder på extern disk, osv... Ingenting stämde med förra året då det bara är endast en ingång s.k. USB-C med adapter för HDMI & USB-A som numera gäller. P A N I K !!! Fördelen med att ha en liten HB uppdagades då vi skulle snirkla oss in till Kjell & Co med en massa vägarbete emellan. Marianne sneddade från en återvändsgränd rakt över en cykelbana till stora vägen, phuhhhh säger jag bara! Rätt skoj att kunna parkera längs Nissan bland alla andra personbilar.

Nu är problemet löst. Har du en dator med endast USB-C och vill ansluta den till 12 V då gäller det att ha en sinus-ren inverter. Något annat 12V alternativ finns inte. Nu är vi 800:- "lättare" men ändå lyckliga eftersom vi kan fortsätta kommunicera med Er & HBK även i framtiden.

Halmstad-isbjörnen.jpg

13. brandis1

brandis1 HBK Intresserad

Kommun:
    Köping

Hej, att Marianne dricker bordsvatten till sillen är väl ok men att Ranko som är 65 inte törs ta en snaps till sillen verkar för mig obegripligt. Det verkar som att han vill men inte törs. Hej från brandis.

14. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

Haha, så rätt så rätt brandis : ) Jodå, fredag/lördag går bra, men inte i veckorna annars. Jag tror att hon är mest rädd om mig därför "törs" jag inte "protestera" för mycket :yes:

LadyMcLain, KajsaL och staffana gillar detta.
  15. Belar

Belar HBK Medlem

Kommun:
    Frankrike
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1945

Varför fungerar det inte med en så'n här?
    https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/laddare/billaddare-usb-c-15-w-p97509

SirMcLain och Eva & Hasse 9 gillar detta.
  16. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

Det undrade jag också Belar, men expediten menade att laddaren är OK för mobiltelefoner dock inte för datorer. När jag kopplade in den nya invertern (200W), det var rena välsignelsen att kunna ladda datorn under så pass kort tid. Har aldrig gillat invertrar pga "onödiga" strömförluster, men tar man hänsyn till det tidsmässiga så kanske är det värt.

Nu är Marianne äntligen klippt pga något fel i tidsbokningen, så nu tar vi oss till Malmö för övernattning. Imorgon e.m. (om jag får bestämma), då blir det rimmat fläsklägg med berg av surkål + en XXXL äkta Bayersk :msn_beer:

17. elegance

elegance HBK Medlem

Kommun:
    Bräcke
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    14404

Präktiga köer i Hamburg

18. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832
  19. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832
    Leffe Eriksson och Belar gillar detta.
  20. Marianne & Ranko

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

Targus USB-C 45W DC Car Charger är betydligt mer än 15W (Kjell), medan 200W är helt fenomenalt! Det som är bra med invertern är att jag kan ladda en hel hög andra batterier också (AA, AAA, kompaktkamera, rakappart, Kerscher skrapan, osv...). Prisskillnad mot Targus är bara 200:- SEK och ingen väntetid/fraktkostnad m.m. ; )

Leffe Eriksson gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.