• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåplugg på växellåda Fiat Ducato 2,8idTD-00

F

F.d. 55485

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2000
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 iJTD
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Chausson
Husbilsmodell: 96
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Växellåda
Kan inte hitta någon nivåplugg till växellådan på kompisens husbil. Har fyllt i olja via backljuskontakten (trångt och tog tid). Bilen är så låg är det besvärligt att se ordentligt - tacksam om ngn vet var den sitter!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej beror delvis på modell för det skiljer faktiskt lite på lådorna -94 till -02.
Men kolla där höger drivaxel kommer ut ur lådan (den långa på pass.sidan) på den planfrästa ytan, ca fem cm. bakom och en bit över drivaxeln kan det sitta en gängad plugg som är nivåplugg.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55485

Guest
JANKRO skrev:
Hej beror delvis på modell för det skiljer faktiskt lite på lådorna -94 till -02.
Men kolla där höger drivaxel kommer ut ur lådan (den långa på pass.sidan) på den planfrästa ytan, ca fem cm. bakom och en bit över drivaxeln kan det sitta en gängad plugg som är nivåplugg.

M.v.h. JANKRO.

TACK JANKRO, exakt där satt den - det borde jag ha sett - men är man en medelålders vit man så är det förbannat trångt att komma ner där ...

Hade slagit i 2 liter som det står i instruktionsboken - men det ska vara 3 liter precis som jag läst att Bossing uppgett. Och att fylla i via nivåpluggen är ju en barnlek jmf med att fibbla ner det via backljusgivarhålet på ovansidan.

Grunden till det hela var att jag bytte drivaxlarna. Bilen skakade kraftigt sidledes mellan 60 och 80 vid gaspådrag. Det var den inre drivaxeln på passagerarsidan som var utsliten. Ytan i en av de tre spåren i "kardankrysset" var nerslitet. Och tack vare uppgifter här i bloggen skickade jag eter delar hos Augustin i Tyskland. Mindre än 48 timmar efter mejlordern lades levererades delarna vid min dörr till det facila priset av 3600:- Imponerande!! Bildelshandeln skulle ha över 8000:- Alltså är det bra att få tips här via bloggen.

Till dig Jankro - Tack - har sett dina inlägg tidigare - du vet vad du talar om! Ofta blir man irriterad över alla som tror en massa. Skriv inte här om ni inte vet - men vet man är det superbra med inläggen.

Inge Haby - hobbymekaniker med 40 års erfarenhet. Reser annars med min egen husbil mellan Eldslandet och Alaska. En Sprinter 316 CDI 4x4. (T-star)
 
Toppen