• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som har en plåtis

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Ni som har en plåtis.
Hur upplever ni lastkapasiteten med bilen?Är det svårt att hålla sig under 3500Kg
Vi har tittat på en ny bil och enligt spec ska den väga 2923 kg i körklart skick.
Kan det bli problem med att klara totalvikten 3500 kg?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Inte helt lätt men mycket beror ju klart på hur många man ska åka i bilen. Kolla upp hur mycket vatten som är inräknat och tänk på att extrautrustning som t ex markis inte ingår i den vikten.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det som aldrig ingår i den uppgivna vikten är:
Personlig utrustning (kläder, sängkläder, skor, …)
Förarens vikt utöver de 75 kg som man räknar med
Passagerare
Mat och dricka
Tallrikar, kastruller, glas, ...
Tillagd extrautrustning (som Livibil skriver)
Datorer, böcker (böcker väger multum)
Utemöbler, cyklar, ...
Vatten och gasol utöver det som ingår (läs det finstilta)
Kolla också om t.ex. elkabel ingår.

När jag räknade på min bil, en helintegrerad med ALDE och inte en plåtis, så tillkom vikter på mer än ett ton utöver tomvikten (OBS jag räknade från tomvikt, inte tjänstevikt)

MVH
Hans
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Stol aldrig på de af sælgeren opgivne vægte!!!

Efter min mening er der kun en måde at finde ud af det med vægten.

Fyld alle tanke - diesel, vand, gas og kør derefter til en vægt gerne med de personer, som normalt skal med i bilen.

Når bilen så vejet, så kan du se hvor meget lasteevne du har tilbage, og så kan du vurdere, hvad du kan medbringe på turen af ekstraudstyr som markise og støtteben, personligt udstyr, madvarer, bord/stole, cykler o.s.v. - o.s.v.

Edit: bogstaveringsfejl
 
Senast ändrad:

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Ni som har en plåtis.?Är det svårt att hålla sig under 3500Kg
Vi är alla olika.
Efter att ha haft 6 helintegrerade bilar bytte vi till en plåtis. Mycket av det vi hade med oss tidigare kan vi inte ha med oss nu p.g.a. mindre bil och lägre vikt.
Men efter 3 somrar och cirka 3000 mil klara vi oss med det som nu får plats.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är ju individuellt vad som anses nödvändigt att ha med sig. Det finns ju en begränsning i att lastutrymmet inte är så stort. Det går inte att stuva in så mycket. Personligen avstår jag från cyklar och yttre packlådor. Har inte heller någon markis, något jag ibland kan sakna en oftast inte eftersom jag numera håller till i Norden.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
be att de väger bilen i det skick den står ! sen är det bara att lägga till ! vi klarar oss på 450 kg men vi är två som färdas i bilen !
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om all utrustning som finns på bilen ingår i de 2923 kilona och om ni inte tänker sätta på så mycket ytterligare utrustning låter det som en hyfsad marginal, borde inte bli problem om ni inte är fler än 2 personer
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Förra sommaren vägde vi oss i Norge. 6m plåtis.
Vi hade full dieseltank, full färskvattentank, 2 minicyklar bak på cykelstället.
Och vi har 2st 95Ah bodelsbatterier, 2st P11 gasoltuber, solcell, markis utöver det vanliga med utemöbler, köksutrustning, grill, kläder, mat, dricka etc.
2 personer.
Vi vägde 3580 kg...
I somras innan 4 veckors-långturen så skalade vi bort en hel del saker, men det är svårt att ha full vattentank och hålla sig inom 3500 kg. Vi låg på 3460 exkl.vatten.
Vi föredrar att vara beredda på fricamping, eller köra in på en ställplats och parkera och slippa att åka iväg igen och fylla på vatten.
Vet att andra åker med tomma tankar och fyller när man kommer fram. Men som sagt, vi vill vara beredda.
Man får planera och prioritera.
På sommaren: Endast 1 gasoltub
På vintern (i Sverige): inga cyklar eller cykelställ. Färre eller inga utemöbler. Elverk.
Osv....
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
366
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Det är svårt att komma över 3500 kg om man är två pers.

120 liter diesel, 120 liter färskvatten, 50 - ? Kg passagerare, 2 fulla gasoltuber, 10-?
Hund, + lite bra och ha grejor så är man snart uppe i 3500 kg.
Mitt råd till trådskaparen, väg upp bilen om det är möjligt, lättare när den är ny.

Gunnar
 

kjelln

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
ja det var svårt. jag vägde upp min till 4,2 ton, vilket gorde det enklare.
Med vänlig hälsning Kjell
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Skulle aldrig köpa en Plåtis som går över 3.5 t kör med tredje nu men får ju inte in 120 liter varken vatten eller diesel heller inte hund har jag. Men över 3.5 är absolut otänkbart för bilen är för att resa med i alla länder smidigt utan krångel.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Ni som har en plåtis.
Hur upplever ni lastkapasiteten med bilen?Är det svårt att hålla sig under 3500Kg
Vi har tittat på en ny bil och enligt spec ska den väga 2923 kg i körklart skick.
Kan det bli problem med att klara totalvikten 3500 kg?

Givetvis kommer du/ni att få en HELT ANNAN tjänstevikt om ni vill ha något som helst njutbart liv i er "plåtis"!
2 923 kg är ett tomt skal utan någon som helst utrustning!!!

Läs och begrunda några prislistor med ANGIVNA vikter!
Du borde hamna på en lastvikt på ca 350 kg!
https://www.vantourer.de/fileadmin/...GsQe-wCBeKNOvR6kFPhl65yMsc-Q1fuWfA8t0L6mYyd1Q

Och ska du/ni ha vinterpaket kostar det lite på lastvikten också.

http://husbilar.ansluten.se/wp-content/uploads/2018/07/Avanti-Prislista.pdf

Vem köper en segelbåt utan segel?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
varför åka omkring med så mycket vatten ? finns vatten både hemmavid och runt på ställplatserna i europa ! skillnad är om man har en stor lång buss ell liknande men då har man å andra sidan kapacitet att åka omkring med 100 lit av ditten o datten !
 
Toppen