• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån m tips - byte av bodelslås Spanien?

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Har bekanta som åker Spanska kusten i lånad husbil (inte min ;) ), de är strax S om Barcelona just nu. De får inte in nyckeln i bodelslåset, dom har skickat foto t mig o det ser lite demolerat ut o jag tror nån försökt göra inbrott. Hartaldörr. Nån som kan tipsa om/har erfarenhet från en bra husbils"verkstad" bodelen alltså, som kan byta lås alt sätta dit ett yttre vridbart lås. Tydl går dörren att låsa innefrån, men de vill gärna kunna gå ut o låsa den fr utsidan då de sätter spännband mell.hyttdörrarna. Nånstans längs vägen ner... dom vill helst inte vända och åka in i Barcelona.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nån m tips - byte av bodelslås Spanien?

Detta företaget har vi använt oss av vid ett par tillfällen.
En av tjejerna kan både tyska och engelska.

DSC_1023.JPG

Företaget ligger utmed stora vägen utanför Cartagena och har ställplats med tömning och vatten.
Äger även den fina ställplatsen i Los Alcazares.
Krister
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån m tips - byte av bodelslås Spanien?

Hartal dørene er meget krevende å montere ekstra lås i da mekanismen for øvre og nedre låsekrok ligger marginalt i forhold til en ABUS lås. Det er ikke umulig, men krever en forsiktig låsmontør.

Selve låsecylinderen er en standard likt med de fleste biler, byttes med et spesialverktøy på noen minutter. Frågan er om huset rundt cylinderen er skadet. Dette høres ut som den mest primitive varianten av innbrudd i bil, stor skruvmeisel og brutal makt.

Hjalp en med en Concorde i Bolnuevo for noen år siden, han hadde fått skadet flere cylindre og et hus. Ringte Concorde i Tyskland og bestillte det som måtte byttes og oppga en del info om bilen inkludert nøkkelnummer. Han fikk en ekspresspakke i posten med alle delene og vi byttet skadde deler på campingen.
 

Annica & Gert

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2024
Sv: Nån m tips - byte av bodelslås Spanien?

I elche finns en firma som heter caravanas-cruz en stor firma med duktiga reparatörer.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Nån m tips - byte av bodelslås Spanien?

Tusen tack för tipsen! Har vidarebefordrat till de tacksamma förstagångsåkarna. Skulle tro tjuvarna använt skruvmejsel. Funderade på om de skulle kunna byta låscylindern m ett av garagelåsen, då de dörrarna har två lås vardera.
Här är fotot jag fick av dem. Innanför nyckelhålet är det söndervridet så nyckeln går inte in.
Rätt uselt egentligen att bodelsdörrens lås är så usla på en dyr husbil, har likadant lås själv på min. Som tur var hade jag tipsat dem om att säkra bodörren innefrån på natten, så buset lyckades bara få upp dörren 1/2cm, sen tog det stopp.

IMG_3655.JPG
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nån m tips - byte av bodelslås Spanien?

Ibland har även vattenintaget samma låscylinder. Har sett någonstans en instruktion om hur cylindern tas ut. Tror man använder en specialnyckel. Och då är det ett snabbt jobb.

Kanske någon som vet mer?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån m tips - byte av bodelslås Spanien?

Så det var en vellykket døråpning, men ekstra sikring stoppet kjeltringen. Men nå er låsskivene blokkert så det blir enkelt å trekke ut cylinderen med spesialnøkkel og sette inn en ny.
 
Toppen