• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Motorlampan på vår 2004 Kabe Travelmaster (Ducato 244) tändes nu utanför Åbo i Finland…
Efter att ha läst instruktionsboken vågade vi vända och köra till närmsta Fiat-verkstad någon km bort. Kom dit 10min innan de stängde men får stå här i natt och de har lovat kolla felkoder mm i morgon bitti. När vi körde med lampan tänd märktes viss ryckighet ju mer man gasade på, testade dock inte så mycket utan körde i låg hastighet.
Några tips på vad det kan vara om verkstaden inte lyckas hitta rätt med en enkel felsökning?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Lyste motorstörningslampan rött? Jag har råkat ut för att den lyser gult, brukat ofte va någon skit med partikelfiltret, har drabbat mej några gånger. Men rött är ju allvarligt. Det är väl inte oljetrycklampan, då är det inte bra.
/sören
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Ja, det är varningssymbolen med en motor på som lyser rött. Enligt instruktionsboken "injection system failure" men kundmottagaren på verkstaden hävdade att det kan vara många orsaker…
Partikelfilter finns inte på 2004 års modell vad jag vet.
Har i gamla trådar hittat att glappkontakt till anslutningarna till spridarna kan vara en vanlig orsak. Ska kolla detta när de avläst felkoderna i morgon bitti.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Röd lampa är tunga saker. Du kan vänta dig låg kylvätskenivå, för hög kylvattentemp, låg olje nivå, låg oljetryck, även för varm motorolja.
Mest troligt är det som du själv misstänker, en glappkontakt till spridarerören, sk. högtrycksgivare. Vilket fall som helst, skulle jag sova lugnt, det låter som en billig fel vilket de borde lösa snabbt....
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Troligen glappkontakt till någon spridare. Var själv ute för detta i Italien, där en servicefirma tog hand om problemet. Träffade på en annan kille på hemmaplan som kom med samma problem och hade orkeslös motor. Då hade jag läst i en tråd i HBK om hur man åtgärdade detta. Han gjorde som jag sa att jag läst och sedan gick hans hb ok.
Min bil årgång 2005 o hans 2004. Minns inte riktigt hur man skulle göra men tror att man rycker loss spridarkontakten och för in en nål och bryter upp fjäderspänningen.
Lycka till! Bengt
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Problemet löst!
Det var som misstänkt glappkontakt, till spridaren på 4:cylinder närmare bestämt.
Verkstaden tog oss på en akuttid kl 8.00 och kl 9.20 rullade vi vidare 148€ fattigare men med en ny spridare monterad. Tack för svaren i tråden!
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Det var en mycket billig spridare, min maskinskadeförsäkring har nyligen betalt omkring 10000 SEK för motsvarande jobb.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Problemet löst!
Det var som misstänkt glappkontakt, till spridaren på 4:cylinder närmare bestämt.
Verkstaden tog oss på en akuttid kl 8.00 och kl 9.20 rullade vi vidare 148€ fattigare men med en ny spridare monterad. Tack för svaren i tråden!

Skönt att det har ordnat sig.
Kan berätta en solskenshistoria när samma drabbade oss i Italien.
Vi påkallade då hjälp av MCpolis som stod vid vägkanten.
Polisen eskorterade oss till en Datsunverkstad och beordrade dem att ta sig an vårt problem. Mekanikern fick order av chefen att hoppa in i vår bil o koppla upp sin dator, sedan kör vi upp för närmaste backe. Sedan tillbaka och körde ut en bil som stod i verkstaden och körde in vår bil, fixade spridarglappet och tog även loss fördelardosan ovanför och sprayade kontaktspray.
Frugan gick in och betalade hos chefen 35 Euro!
När grabbarna sedan skulle stänga motorhuven så gick den ej i lås. Jag hade haft problem med det tidigare, men sa inget om det. Grabbarna försökte justera låset och höll på en bra stund med detta, då kom chefen ut o frågade vad de höll på med.
Han tittade en stund och sedan såg han en plåtbit som satt ivägen och tog en plåtsax o klippte bort det.
Debiterade inget extra för det, och jag fick ett bekymmer mindre med motorhuvens lås.
Nu är det ju 4 år sedan detta hände, men nog var det billigt!? Vi fick även se vilken akturitet polisen i Italien besitter.
Bengt
 

sunkan

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
12892
Medlemskap
2022
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Hej !
Jag råkade ut för samma sak i en större stad i Tyskland.
Jag körde vidare till en liten verkstad ( det var fred.em)ombads komma tillbaka mån morgon.
De datorkollade motorn och kom fram till att de skulle byta 2:ans spridare.
Gjorde så och jag trodde att problemet var ur världen,ja jag kom ju hem utan problem. Nästa resa vi gjorde återkom samma sak men då jag stack in handen
vid strömkabeln så gick motorn rent,jag spände upp kabeln så att motorn gick rent och när jag kom hem klämde jag åt kopplingen och problemet var löst.
Kunde konstatera att jag slängt ut 5600:- på spridarbyte i onödan.

Hälsningar Sunkan!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Motorlampan lyser rött på semestern i Finland!

Det var en mycket billig spridare, min maskinskadeförsäkring har nyligen betalt omkring 10000 SEK för motsvarande jobb.

Möjligen blev det lite missförstånd i den intressanta muntliga översättningen mellan finska och engelska/svenska för jag ser nu på kvittot att det står en rad på engelska som talar om "electrical connector replacement". Antagligen bytte de bara kontaktstycket för det priset. Vi är nöjda i alla fall och bilen går bra igen!
 
Toppen