• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaverier Ford 2,2

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Värt att ta i beaktande om man äger, eller är spekulant på en Ford med 2,2 liters motor.

Motorschäden beim Ford Transit: Wer ist betroffen? Wie kann man Probleme vermeiden? Gewährt der Hersteller Kulanz?

Google översättning.
Motorskador om Ford Transit: Vem påverkas? Hur man undviker problem? Ger tillverkaren goodwill?

Heft 06/2016 - PROMOBIL
 

Bilagor

  • Fordkolv.PNG
    Fordkolv.PNG
    283,2 KB · Visningar: 2.154

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Okontrollerad insprutning. Chiptrimning?????
:swoon:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Okontrollerad insprutning. Chiptrimning?????
:swoon:

Inte i dessa fall.
Det är ett seriemässigt fel som drabbar dessa Fordar.
Att ovanpå dessa problem (vad nu orsaken är) som leder till motorhaverier lägga till en trimbox är enligt min mening extremt korkat.:aja:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Samma motor finns även i vissa Fiat Ducato , dock tar Fiat ut mindre hk så den håller kanske bättre , vem vet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Det är motorerna på 130/140Hk 2006-2010 som drabbas, inte de med lägre effekt som Fiat 110Hk.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Om det bara hadde varit så enkelt.Det här händer med alla bilmärken.
Fords 2,2 ltr.Puma-motor har inget med Fiat-motorer att göra!!

Titta här vad som skrävs här på sidan förut:

##Vi är just hemkomna efter tre veckors resa i Tyskland och Moseldalen. På resa från Kesten söderut skramlade det till i motorn och den stannade och gick inte att starta. Efter tre timmars väntan på väg B 49 blev vi bärgade några mil till Wittlich och en auktoriserad Fiatverkstad. Detta hände mitt på dagen en onsdag och verkstaden drog in husbilen på torsdagsmorgonen för felsökning. De ordnade hotell för mig, min fru och våra två små hundar och jag tog kontakt med Fiat Camper assistance och anmälde händelsen. Vår husbil är från 2014 och hade fortfarande gällande garanti. Bilen har bara gått 1000 mil. På fredag förmiddag ringer verkstaden och meddelar att en ventil gått av och slagit sönder kolv och vevstake i tredje cylindern och att Fiat skickar en ny motor som ska komma på måndag. Arbetet beräknas vara klart på två dagar. Bilen blev klar kl 17 på tisdagen och vi hämtar den onsdag morgon och fortsätter vår avbrutna resa, dock med lite ändrade resplaner. Fiatgarantin betalar bärgning, ny motor inkl. arbetskostnader och fem hotellnätter. Räddningsförsäkringen på vår husbilsförsäkring betalar resterande hotellnatt och ett stillestånd på 300 kr/dag.
Även om det kändes nästintill hopplöst när det inträffade så löstes allt till det bästa med hjälp från Fiat och framförallt en professionell och kompetent verkstad i Wittlich.##
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Tydligen så har dessa motorer problem med insprutningen vilket gör att de kan få för mycket bränsle som sköljer rent i cylinderloppet så att kolven får för dålig smörjning.

Står en bit ner här:
Ford Duratorq- 2.2l TDCI
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Om det bara hadde varit så enkelt.Det här händer med alla bilmärken.
Fords 2,2 ltr.Puma-motor har inget med Fiat-motorer att göra!!

Titta här vad som skrävs här på sidan förut:

##Vi är just hemkomna efter tre veckors resa i Tyskland och Moseldalen. På resa från Kesten söderut skramlade det till i motorn och den stannade och gick inte att starta. Efter tre timmars väntan på väg B 49 blev vi bärgade några mil till Wittlich och en auktoriserad Fiatverkstad. Detta hände mitt på dagen en onsdag och verkstaden drog in husbilen på torsdagsmorgonen för felsökning. De ordnade hotell för mig, min fru och våra två små hundar och jag tog kontakt med Fiat Camper assistance och anmälde händelsen. Vår husbil är från 2014 och hade fortfarande gällande garanti. Bilen har bara gått 1000 mil. På fredag förmiddag ringer verkstaden och meddelar att en ventil gått av och slagit sönder kolv och vevstake i tredje cylindern och att Fiat skickar en ny motor som ska komma på måndag. Arbetet beräknas vara klart på två dagar. Bilen blev klar kl 17 på tisdagen och vi hämtar den onsdag morgon och fortsätter vår avbrutna resa, dock med lite ändrade resplaner. Fiatgarantin betalar bärgning, ny motor inkl. arbetskostnader och fem hotellnätter. Räddningsförsäkringen på vår husbilsförsäkring betalar resterande hotellnatt och ett stillestånd på 300 kr/dag.
Även om det kändes nästintill hopplöst när det inträffade så löstes allt till det bästa med hjälp från Fiat och framförallt en professionell och kompetent verkstad i Wittlich.##

Det är lite svårt att förstå vad citatet har med frågan att göra, du får gärna förklara?
Och Fiat 110Hk är faktiskt just en 2,2l Fordmotor. Men med lägre effekt.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Är det bara 2.2 motorn som drabbas? Har en 2.4 på 135 hk i min freetec 708.

Däremot har jag en 2.2 liter på 153 hk i min mondeo. Är den i farozonen?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

I Ford fallet är det frågan om en "okontrollerad insprutning" (av bränsle).
Med 2,2 Fordarna har det blivit så många haverier att Promobil skriver en två sidors artikel, samt att Ford erkänner problematiken.

Att en ventil går av på en Fiat och förstör hela motorn är något annat.
Fiat går alltså INTE sönder på samma sätt som Ford 2,2 i detta fall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Är det bara 2.2 motorn som drabbas? Har en 2.4 på 135 hk i min freetec 708.

Däremot har jag en 2.2 liter på 153 hk i min mondeo. Är den i farozonen?

2,4l motorerna är inte drabbade av något onormalt antal ras. Utav någon anledning verkar paketbilar och husbilar vara drabbade, medan personbilarna med liknande motor verkar klara sig.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Är en annan motorfamilj i personbilarna hos Ford. Är en PSA motor. Vi har ett antal Transit 2012 -13 som vart inne på omprogrammering samt även oljepumpsbyte. Så Ford tar iaf ansvar för sina misstag, vilket jag tycker är väldigt bra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Jag tror inte riktigt att husbilsägarna i Tyskland med husbilar på Transit håller med om att Ford tar sitt ansvar, många har fått punga ut med summor upp till nästan 100.000 för motorbyten, utan att Ford brytt sig. Alldeles nyligen gjorde dom en omvändelse under galgen när pressen blev för stor, och började lova saker, men det är inte många som fått någon hjälp ännu! Detta gäller Transit med 2,2 Puma motor från Ford med 130/140Hk årsmodeller 2006-2010.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Så här står det på linkad sida:

The over fueling is not a fault of the engine,but the fault of the auxiliary equipment causing the damage of the engine!!

Med andra ord är det inte motorn det är fel på.
Det orsakas altså utav monterad"hjälp-utstyr"!Man rekomanderas
ta kontakt med Ford för justering utav innsprutningen för att unnvika
det här på dom modellerna.Har dom kompetensen?
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Hei bobilvenner.
Hvor mange av dere som kommentere problemene til Ford 2,2l, har Ford? Jeg har Ford 2,2 2013 mod. Jeg fikk innkalling fra Ford for at de skulle oppgradere data angående for stort trykk i cylinder ved kald start, noe som kunne resultere i cylinderen sprakk. Jeg har også fått innkalling og oppgradering av oljepumpen som ble skiftet. Når noen her inne betviler Fords kunnskap angående oppgraderingene, så forteller det at de ikke har teknisk kompetanse. i tillegg har 2,2l hatt noe problemer med innsprutningen som har resultert i hull i stempel. For meg virker det som at Ford tar problemene seriøst. Hilsen Gunni
34år som flymekaniker.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Ford har fortfarande inte löst problemen med 2,2l motor 2006-2010, mycket få ägare har fått hjälp från Ford trots generösa påståenden i pressen.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Hej
Enligt någon aktör i denna tråd, är jag extremt korkad. Inte nog med att vi köppt en bil med denna motor, den har haft en trimbox de senaste åren.
Men det kan också vara så, att boxen tar bort missen från ford.
Bilen är rena drömmen att köra, så skulle motorn rasa, så hade den gjort det även utan boxen
Bertil
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorhaverier Ford 2,2

Det är ju inte lätt att veta när man köper bilen, Fordchassiet ät ju inte särskilt vanligt på husbilar här. Men om din bil är tillverkad mellan 2006 och 2010 skulle jag ju definitivt anmäla mej till Ford ETIS för att få info om de senaste uppdateringarna, ta bort boxen och åka direkt till en auktoriserad Fordverkstad för att få den senaste mjukvaran inladdad. :)
 
Toppen