• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera Honda elverk i husbilen

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej!
Har ett Honda elverk Eu 20i som jag skall montera i garaget på min Hymer.
Jag tänkte dra ut en böjbar metallslang 22mm som avgasrör, men det verkar lite svårt att ansluta den till ljuddämparen, det finns inte någon möjlighet att skruva fast den med slangklämma el .dyl.
Är det någon som har erfarenhet den här monteringen?
Övriga monteringstips vore också bra att få ta del av.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Montera Honda elverk i husbilen

Varför?
Elverket är enl. i mitt tycke 100% flexibelt när det Inte är Fast monterat.
Även om Honda verket går extremt tyst, ger det resonanser om det monteras.

Mitt råd: Lägg den tiden på annat gällande husbilen och använd elverket som det är ämnat för, stående på backen tuffandes i lugn & ro...

Det finns de som monterat elverket bak på husbilen, fastlåst men lätt avtagbart, kan vara en tanke?

Själv tycker jag det är perfekt, flexibelt och mångsidigt som det är.
Funkar fin, fint mobilt till att bistå med el vid de mest förunderliga ställen, även utan husbil... :)

Mvh. Magnus
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Montera Honda elverk i husbilen

Sambal, hur ser utgången på avgasröret ut? På min Hondagenerator är det ett 12 mm rör som avslut, jag har tänkt sätta en 12 mm rörkoppling på det, då får jag en 1/2" rörgänga att fästa något lämpligt på.

Mvh. Leif C
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Montera Honda elverk i husbilen

Finnes en specialslang att köpa till detta.
Med konisk ände.
Av rostfritt böjbart mtrl.
Kostar ca 100 Euro
Såg den i tyskland i höstas.
Tror fritz-berger eller piper i gladbeck har den = postorder.
Mats E
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Montera Honda elverk i husbilen

Hej Stollen!

Visst du har rätt delvis, om jag står så att jag kan, så skall jag självklart ha elverket stå utan för och puttra.
Men nu är det ju inte alltid som man kanske kan eller vill att det skall stå där, stöldrisk mm.
Sedan har jag ju självklart inte tänkt att det skall monteras permanent, men det är ju bra att ha en plats där det kan monteras fast och ev. kunna köras vid behov.

Hälsn.
Sambal
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Montera Honda elverk i husbilen

Hej Leif C!
Inte mycket att sätta fast något på på det här avgasröret.
Jag bifogar bild så att du ser hur det ser ut.

MVH
Sambal
 

Bilagor

  • DSC06675.JPG
    DSC06675.JPG
    2,2 MB · Visningar: 85

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Montera Honda elverk i husbilen

Hej Mats!

Aha Tyskland som vanligt, där finns ju allt, mina tre senaste husbilar t.ex. köpte jag där och en hjullastare.
Jag får kolla där i höst när jag åker ner.
Skall i alla fall söka på de förslag som jag fick av dig.

Hälsn.
Sambal
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Hej! i husbilar borde man koppla in ett elverk som har såkallad autostart. Det innebär att elverket startar automatiskt när batteriet kommer under en viss laddning, eller om man har en omformare till 230 om man överskrider vad omformaren ger. Har läst om detta i sommarstugor och man borde ju även kunna ha denna lösning i husbilar och liknande. Och även kanske även ha solceler. Särskillt om man har dieselvärmare som drar lite mer ström en gasolvärme så vore ju detta en perfekt lösning. Är förvånad över att det inte är standard.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej! i husbilar borde man koppla in ett elverk som har såkallad autostart. Det innebär att elverket startar automatiskt när batteriet kommer under en viss laddning, eller om man har en omformare till 230 om man överskrider vad omformaren ger. Har läst om detta i sommarstugor och man borde ju även kunna ha denna lösning i husbilar och liknande. Och även kanske även ha solceler. Särskillt om man har dieselvärmare som drar lite mer ström en gasolvärme så vore ju detta en perfekt lösning. Är förvånad över att det inte är standard.

Denna lösning går att koppla in på TEC29 elverken.
Dock inte många som gör det, tror jag. har inte hört någon som gjort detta.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
om man har en omformare som ger 2000 watt och så ett elverk som ger lika mycket så har man ju sammanlagt 4000 watt till förfogande. Då kan man ju driva sin Ac och mycket annat var man en befinner sig.
Okej, men det är inte så lätt att koppla ihop dessa så att det blir 4000W i ett nät men det kanske du inte menade heller eller?

fö om man behöver 4000W när man campar så kanske man skulle stannat hemma i huset istället där det finns 3-fas :twitcy:
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Ja jag tänker om man har en omformare som ger 2000 watt och elverket ger lika mycket så får man ju det dubbla. Men man kanske måste förstärka säkringar och sådant. Kunde vara bra att ha till reserv tänker jag. en annan sak är det någon som har erfarenhet av att montera elverk direkt på fabriken alltså direkt vid leverans. hur ser en sådan instalation ut?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja jag tänker om man har en omformare som ger 2000 watt och elverket ger lika mycket så får man ju det dubbla. Men man kanske måste förstärka säkringar och sådant. Kunde vara bra att ha till reserv tänker jag. en annan sak är det någon som har erfarenhet av att montera elverk direkt på fabriken alltså direkt vid leverans. hur ser en sådan instalation ut?
Aha, jo vad jag menar är att strömmen i de två hålen i väggen är växelström dvs + och - byter plats 50 ggr per sekund vilket gör att om man har två strömkällor som du föreslår så kan man inte så lätt koppla ihop dom då dessa måste ha + på samma ställe både två i samma ögonblick, dvs de måste vara i fas.

Tex bilbatteriet har en bestämd + och - och då kan du lätt ansluta ett till batteri genom att koppla + från det ena till + på det andra och - på samma sätt.

Är du med eller förklarar jag krångligt?
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Okej som jag förstår så kanske man ska nöja sig med omformaren till exempel sätta in en på 2000 vatt och låta elverket starta när laddningen i batteriet blir för lågt. Men jag tror att jag ska låta en fackman fixa det så det blir rätt.
 
F

Fd.47585

Guest
om man har en omformare som ger 2000 watt och så ett elverk som ger lika mycket så har man ju sammanlagt 4000 watt till förfogande. Då kan man ju driva sin Ac och mycket annat var man en befinner sig.

Om du använder en 2000 watt inverter så drar det 170 ampere på 12 voltsidan. Dvs du drar ur en 300 Ah batteribank till 50% (mer skall man inte dra ur blybatterier) på mindre än 1 timme, har du ett 100 Ah batteri så kan du ha invertern inkopplad ca 20 minuter så är du nere på 50% förutsatt att batterierna när du börjar är 100% laddade!!!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
men det beror väl hur mycket man belastar den. det var då jag tänkte att man kunde ha ett elverk med autostart som startar när batteriet är under en viss laddning. Sedan kan man kanske även kompletera med solceller också.
Korrekt i att det beror på hur mycket du belastar, men som nämnt kör du max dvs 2000W eller tom 1000W i en timme så kör du sönder batterierna! 1000W är runt 100A, en bra tum regel är att inte dra ur med än max 10% av den ström batteriet har dvs ett 60A batteri 6A under längre tider typ 20-30 minuter om du vill få någon livslängd på batterierna.

Självklart laddar du under tiden så kan du ta ut den strömmen också så laddar du med 30A så har du 36A att bränna
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Okej men jag läste på en sida för sommarstugor att man kunde kombinera elverk och omformare och även solceller. och att elverket startar när laddningen gick under en viss nivå och om man överskred det som omformaren gav. Men det systemet kanske är svårt att instalera i en husbil.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Okej men jag läste på en sida för sommarstugor att man kunde kombinera elverk och omformare och även solceller. och att elverket startar när laddningen gick under en viss nivå och om man överskred det som omformaren gav. Men det systemet kanske är svårt att instalera i en husbil.
Största problemet i en husbil är ju, oftast, vikten.
Ska du ha en rejäl batteribank, typ sommarstuga, för att inte dra ner spänningen för mycket vid belastning så väger ju detta en del. Att sedan ha lite solpaneler på det och som i bästa fall trycker in 10A i batteriet så har du ytterligare vikt.
Sedan har vi problemet med batteriladdaren du vill ha till generatorn ger mycket sällan över 30A.
Så kör du generator och solpaneler parallellt för att ladda batterierna medan du drar ur 2000w så dras de ur ändå om än långsammare.
Bättre att köra sina 230v grejor direkt på elverket.
Så kör vi och det har funkat 6 år i husbilen och 25år i sommarstugan.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Okej men jag läste på en sida för sommarstugor att man kunde kombinera elverk och omformare och även solceller. och att elverket startar när laddningen gick under en viss nivå och om man överskred det som omformaren gav. Men det systemet kanske är svårt att instalera i en husbil.
Man kan lätt kombinera på den sida som laddar batterierna men inte lätt på den sida som har växelström, det går såklart men är mer avancerat.
 
Toppen