• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilanvändning vid ratten

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Under min resa Viken/Höganäs - Sala för en vecka sedan såg jag tre fordon som hade väldigt svårt att hålla stadig kurs på körbanan (E4). När jag tutat rätade de upp sig och det gick att köra om. Två av vinglarna var lastbilar och förarna höll sin mobil framför sig på ratten, den tredje var en personbil där föraren var fullt upptagen med att fotografera den vackra vyn utöver Vättern i sydlig riktning. Så här många "vinglare" har jag inte sett tidigare, har vi ett växande problem? Kan lagstiftning hjälpa?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Det finns en lagstiftning om än väldigt tandlös. Så länge man använder handsfree så är det ju inget problem. Värre är det väl med dom som SMS'ar.
Förbjud användning av mobiltelefon bakom ratten. Polisen skall få större befogenheter att ingripa & klarare lagstiftning. Om det kan bevisas att föraren orsakat en olycka pga användning av mobiltelefon så bör ju straffet vara lika hårt som för grovt rattfylleri. Så länge detta inte styrs upp med hårdare straff så bryr sig ju inte allmänheten det minsta.

Bennie
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Såg en bild på en "olycka" tror det var i USA. En personbil hade susat rakt in under en lastbil och skalat av hela överdelen på personbilen. Huvudet på föraren låg i baksätet och i handen låg mobiltelefonen.
Jag använder ALDRIG mobiltelefon när jag kör. Ringer det får frugan svara, därefter får de som ringer vänta till jag hittar en avfart eller liknande och stannar, då kan jag anteckna om det behövs. Vill gärna behålla livhanken.
:yes:
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Mycket elände händer pga textning med mobiltelefon, bilden på olyckan jag antar att du menar är dock fejk och hade inget med mobiltelefon att göra, om inte annat så är det svårt att hitta huvudet i baksätet på en bil som inte har något baksäte (Chevrolet Corvette).
 

Bilagor

  • texting.jpg
    texting.jpg
    104,3 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Handsfree gäller i hela Europa förutom Sverige och något land till.
Utomordentligt dåligt att inte ha reglerat detta i Sverige.
Orsak till mycket irritation i trafiken utöver de stora olycksriskerna som uppstår.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Igår visades Mythbusters på TV.
Två personer, en kvinna och en man, fick köra en "hinderbana" tre gånger med bil.
En gång nyktra utan att samtala i mobil, en gång när de samtalade i mobil och en gång onyktra. De fick dricka tills de hade 0,75 promille.
Varje delmoment i hinderbanan betygsattes.
Det visade sig att betygen var sämre när de talade i mobilen än när de körde onyktra.

Gränsen för rattfylla i Kalifornien är 0,8 promille. I Sverige har vi som bekant 0,2 promille.
Det är ofattbart att våra politiker inte gjort något åt mobilsnacket när man kör, men de har väl annat att tänka på?
 

Rolf och Maria

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ystad
HBK-Nr
19728
Medlemskap
2025
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Det finns en lagstiftning om än väldigt tandlös. Så länge man använder handsfree så är det ju inget problem. Värre är det väl med dom som SMS'ar.
Förbjud användning av mobiltelefon bakom ratten. Polisen skall få större befogenheter att ingripa & klarare lagstiftning. Om det kan bevisas att föraren orsakat en olycka pga användning av mobiltelefon så bör ju straffet vara lika hårt som för grovt rattfylleri. Så länge detta inte styrs upp med hårdare straff så bryr sig ju inte allmänheten det minsta.

Bennie

Vilken Polis? Är ni medvetna om att den svenska trafikpolisen håller på att monteras ner.

Rowen
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Jodå, jag är fullt medveten om detta, i alla fall om man skall tro på vad som framkommit på TV. Med en annan politisk ledning så skulle en ändring kanske komma till stånd men det får tiden utvisa. Fortfarande är ju lagen flummig så dom skulle kanske kunna ändra på detta till att börja med.

Bennie
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Mycket elände händer pga textning med mobiltelefon, bilden på olyckan jag antar att du menar är dock fejk och hade inget med mobiltelefon att göra, om inte annat så är det svårt att hitta huvudet i baksätet på en bil som inte har något baksäte (Chevrolet Corvette).

Jasså var det fejk! Ja då är det bara att fortsätta SMSa medan man kör. Tydligen ofarligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilanvändning vid ratten

Så här illa kan det gå

[YOUTUBE]LjShXmxtJXw[/YOUTUBE]
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Mobilanvändning vid ratten

det är albanien ! och så sverige det säger väl allt ! skulle varit förbjudet för längesedan ! :mad:
 
Toppen