• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis

F

F.d. 30317

Guest
Hej,
vi har köpt ny husbil och kan inte bestämma oss för vilken markis vi ska ha... Fiamma Vs Thule?
Med vänlig hälsning,
Jenny & Jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Eller kanske ingen?

Vi köpte tyvärr ett paket med vår bil och där ingick bland annat markis. Jag tror vi använt den vid kanske ett dussin tillfällen under dessa sju år vi haft bilen. Idag med facit i hand hade vi valt bort markisen. Men markisanvändning är ju naturligtvis väldigt beroende på hur man använder sin husbil, var man parkerar och under vilka årstider. Det gäller alltså att tänka till en extra gång inför valet markis eller ej.

Vilken markis däremot har jag inte något att komma med.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Då måste jag komma med motförslag :D


Självklart ska ni ha markis, så stor (lång) som möjligt.
Det är där vi "bor" på resorna vid medelhavet, mat fika, läsa, mys. Bästa "rummet" på husbilen, sitter där långt in på natten med en bok och en öl.


Vi har en Fiamma, supernöjd med den. Köp en stor markismatta från början, vi hade en "lagom" till att börja med men köpte en större till i år (6x3m), perfekt att sola på.


Peter :)
 

Bilagor

  • gavel.JPG
    gavel.JPG
    428,5 KB · Visningar: 29
F

F.d. 30317

Guest
Sv: Markis

Denna husbilen är vår andra och använder markisen i stort sett alltid. Vi "bor" också under den sommar halvåret. Vi hade en Thule på vår förra och var supernöjda med den men säljaren menar att Fiamma är minst lika bra... Har fiamma en mittpinne som man sätter dit i efterhand? Tror ni andrahandsvärdet skiftar på grund av markismärke?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Att det skulle påverka andrahandsvärdet tror jag inte men upplever thule lite robustare än fiamma. På nyare thule finns det spärrar man fäller ut när markisen är fullt utvevad sedan vevar man tillbaka lite grand och duken spänns upp och gör att vattnet inte samlas i markisen på samma sätt. Av de två hade jag valt thule.

lars
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Markis

"Mittpinnen" ska ingå från 3.5m tror jag det var. Vår är 4m men det låg ingen med husbilen, fick köpa den själv. Köpte den för att ha någonstans att fästa LED listen över bordet, Kostade några hundra.
Efter vad jag förstått så är Fiamma den mest förekommande, har aldrig reflekterat på märket på markisen.


Peter :)
 

Möller

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2024
Sv: Markis

För många är markisen ett självklart tillbehör till husbilen. Särskilt om man ofta stanna flera dagar på samma ställe i klimat där man behöver skyddas mot solen. Men om man rör sig mycket, så kanske det inte är lika självklart. Jag tror att man skall tänka genom hur man använder husbilen innan man bestämmer sig för denna investering. Vi har haft markis på alla tidigare husbilar vi haft. Men den senaste skippade vi den, då vi insåg att vi använt markisen endast vid ett fåtal tillfällen de senaste åren. Det är också en fråga om vikt. En medelstor markis väger mellan 30 till 40 kg. Det vi husbilägare har gemensamt är att vi har en husbil. Men hur vi använder den variera väldigt mycket. Så att säga vad som är rätt eller fel går inte att säga. Mitt råd är; Tänk efter först hur du förväntas använda din husbil innan du bestämmer dig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Frågan var väl vilket märke på markisen man skall välja, inte om man skall ha markis eller inte???
Thule har aluminium vid infästningen till stödbenen medan Fiamma har plast på de jag tittat på. Jag har sett en sönderblåst Fiamma där plastvinkeln till stödbenet gått av när stödbenet var "fastspikat" och det kom en kastvind.
Mitt val är Thule.
 
B

BernthåInger

Guest
Sv: Markis

Köp en konvext mitt stång så rinner vattnet av lättare.
Fiamma Rafter Pro Artnr:HO1-46 (03616A-01) taget ur Kama Fritid katalog.

BernthåInger
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Jag väcker liv i en gammal tråd.

Mittpinnen eller Raftern som markistillverkarna har är den "stum" eller fjädrar den?

Om den är stum, så fungerar det ju med nästan vilket teleskopskaft som helst. Om den däremot fjädrar, så kanske man inte ska skaffa ett teleskopskaft från Jula, Biltema etc.?

//Jan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Markis

Jag väcker liv i en gammal tråd.

Mittpinnen eller Raftern som markistillverkarna har är den "stum" eller fjädrar den?

Om den är stum, så fungerar det ju med nästan vilket teleskopskaft som helst. Om den däremot fjädrar, så kanske man inte ska skaffa ett teleskopskaft från Jula, Biltema etc.?

//Jan

Till vår gamla husbil (där det satt en Fiamma) var den fjädrande. Jag vevade dock in markisen och spännde upp så hårt jag bara kunde (kanske inte helt rätt gjort?) så i praktiken hade det nog funkat med en ofjädrad.

// Niklas
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Markis

Omnistor har en fjädrande "mittpinne". Ett stumt rör är nog inte så bra, det ger inte efter om det kommer en kastvind.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Markis

Omnistor har en fjädrande "mittpinne". Ett stumt rör är nog inte så bra, det ger inte efter om det kommer en kastvind.

Vår relativt nya Omnistore (jag tror det är Omnistore i alla fall, måste kolla när jag komme rhem) saknar mittpinne. Man låser 2st. tvärstag när markisen är fullt utvevad. Därefter vevar man in markisen och spänner upp den.

Om det nu är skadligt för ex. mekaniken (markisens armar/infästning i bodelskaross mm.) med spännd duk vid kastvindar hade inte Omnistore gjort en annan lösning?

// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Markis

Fjæringen i omnistor sine runde stenger er for å ha det litt lettere med oppsettet. Den bøyde firkantete må justeresmanuellt til rett lengde. Hadde selv 2 runde og en bøyd til markisen på vår site husbil.
 
Toppen