• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

loungen

C

chiva

Guest
Satt och läste "Min Husbil" där man skrev om en lounge. Kände igen ordet från hotellreklam o.dyl. Förstod att det gällde bodelen. Alltså handlade det inte om ett lodjurs barn. I reportaget om en lyxig Laika "avgränsningar mellan lounge, kök, hygienavdelning och sängdel". Det betyder att det är själva sittgruppen som är loungen.

Googlade, enligt Wikipedia så kan det betyda "ett rum där man väntar på något tex en flygplatslounge". Men det kan också betyda "sällskapsrum". Det sista verkar ok.
Nu har jag tänkt att börja använda benämningen lounge istället för det mer simpla ordet sittgrupp.
Men uttalet!! Jo enligt en sida från Cambridge University så ska det uttalas lao´ ntc

Så är det, nog tycker jag att min gamle Knaus kan sträcka på sina trötta fjädrar, den har ju en lounge!
 
Toppen