Livslängd på EFOY bränslecell

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Hjortmar, 20 September 2016.

1. Hjortmar

Hjortmar HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3332
    Vi har haft vår Efoy i ca 6 år nu och den har gått 1000 tim. Vi fricampar för det mesta och tycker det ger en fantastisk frihet att slippa fundera på när batteriet ska ta slut. Från början använde vi den i en husbil med Truma panna. Den drog ca 5 A vid max effekt. Den Efoy vi har laddade 5,5 A. Vi klarade att stå i flera dygn i ca 20-25 minusgrader utan problem. Dock förbrukades det en ansenlig mängd gasol. Numera har vi en ny husbil med Alde panna och golvvärme vilket drar mycket mindre ström eftersom vi bara behöver driva cirkulationspumpen. Ett problem som vi ser nu är att laddstömmen börjar avta. Vi kan bara komma upp i max 2,7 A och det tar därmed lång tid att ladda upp batteriet. Någon annan som har erfarenhet av detta problem? Börjar vi närma oss den fysiska livslängden?

AnnMari & Affe och Madde Malte gillar detta.
  2. carsten

carsten HBK Medlem

Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    792
    Sv: Livslängd på EFOY bränslecell

Enligt Efoy skall den leverera full effekt i 3000 timmar för att sedan avta, efter 5000 timmar skulle den vara "slut" eventuellt. Själv har jag uppdaterat vid ett par tillfällen, kanske dags för din också, uppdateringen beställer du kostnadsfritt från Efoy i Tyskland via deras hemsida.

AnnMari & Affe, Jappe och TommyQ gillar detta.
  3. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994

Noe som reduserer effekten fort er om cellen får fryse, i ekstreme tilfeller dør den tvert.

AnnMari & Affe gillar detta.
  4. Impala-Flamman

Impala-Flamman HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5193

Gjorde bara en snabb reflektion att om livstiden är begränsad till 3.000 h för en Efoy
    så torde det innebära att varje Ah producerad (12V) kommer kosta, investering+bränsle,
    i stort sett 3:-/Ah eller 250:-/kWh.
    Totalt 29.300:- för en Efoy 80 under dess livstid.

Om jag istället valt att producera det med ett Honda elverk EU10 så kostar det mig 1,65:- per Ah
    eller 135:-/kWh eller totalt 16.540:- för samma totala energimängd/livslängd.

Då har elverket gått för fullt i drygt 133 timmar och torde alltså kunna producera energi
    i ytterligare minst ett par tusen timmar ytterligare
    innan det kan anses vara slutkört.

Björn & Lena, //GG, doggydoggen och 9 andra gillar detta.
  5. Eila & Pentti

Eila & Pentti HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4285

...och få en herransmassa irriterade husbilsgrannar PGA buller.......

AnnMari & Affe, Rusken, SirMcLain och 6 andra gillar detta.
  6. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19308

Mycket osannolikt om man fricampar på vintern, vilket trådskaparen refererar till.

7. röris

röris HBK Medlem

Kommun:
    Sölvesborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1076

Räknar man på kostnad på en efoy så får man aldrig ihop det men den är fantastisk att ha och slippa tänka på eltillgången.
    Det samma gäller nog tyvärr för hela husbilen om man räknar på vad det kostar så skulle man nog kunna bo billigare på hotell. Men den liksom efoyen är det rätt skönt att slippa tänka på tillgången av hotellrum.

8. Hjortmar

Hjortmar HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3332

Jag kontaktade generalagenten idag, Thermoprodukter AB i Kalmar. Fick snabbt svar och vänligt bemötande. Anders där sa att den borde ge mer effekt än 2,7 A även om den med tiden kommer att mattas av. Han rekommenderade att jag skulle skicka den till dem för en test. Om det är något fel skulle de ge ett kostnadsförslag på reparation i fabrik (Tyskland). Så det är väl bara att packa ned den i en låda, skicka iväg och hålla tummarna att det är något enkelt problem.

AnnMari & Affe gillar detta.
  9. carsten

carsten HBK Medlem

Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    792

Bättre att först prova en gratis uppdatering som jag skrev i tidigare inlägg, har hjälpt mig...

10. Hjortmar

Hjortmar HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3332

Ok, ska prova det. Tack för tipset!

11. STANTON

STANTON HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999
  12. Motorhome

Motorhome HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14026

Hej !

Jag tror nog att du kan låna uppgraderingskitet av Thermoprodukter,
    Lånade av dom på Elmiamässan. Dom verkar ha bra service nivå.

Mvh Jocke

13. Impala-Flamman

Impala-Flamman HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5193

Jag tror du tänker helt rätt.
    Att rulla husbil skapar absolut omfattande kostnader och för oss som rullar så är det ju värt pengarna.
    Vi trivs i våra egna sängar med väl vädrade sängkläder och rena madrasser.
    Vi uppskattar att få nyttja en toalett och dusch som är vår egen samt njuter av lugnet vid frukosten.
    Vi trivs med friheten att välja nya platser att vakna på utan att tvingas packa ner och packa upp våra kläder och tillhörigheter.

Min reflektion kring Efoy var mer att det borde finnas gigantisk potential att göra den tekniken tillgänglig
    till långt lägre kostnad än vad en klassisk förbränningsteknik förmår. Det rimmar helt enkelt dåligt
    att både apparat och vätska skall erbjudas till så höga priser. Konkurrens torde väl uppstå inom kort kan man tänka...

Regent, harmony, PeterK och 2 andra gillar detta.
  14. Hjortmar

Hjortmar HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3332

Nu har jag uppdaterat programvaran, det var väldigt enkelt. Jag skickade ett mail till Thermoprodukter och en databox kom på posten inom nåon dag.
    Förra helgen testade vi om det var någon skillnad men tyvärr så laddar den fortfarande bara 2,5 A. Det blir till att packa ned bränslecellen i en låda och skicka till Thermoprodukter för en kontroll och kanske vidarebefodran till EFOY i Tyskland om de inte kan laga den.

15. Hjortmar

Hjortmar HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3332

Theroprodukter har testat enheten och säger att det inte är något fel på den.
    Jag har fått den i retur och installerat den i husbilen igen. Det kanske är så att batteriet inte kan laddas med mer än ca 2,5 A och minskar när det närmar sig fulladdat. Thermoprodukter justerade laddningsnivåerna så att Efoy'en slutar ladda tidigare 13,8 V. Det gör att vi spar på bränsle och livslängd eftersom det tar rätt lång tid att ladda upp den sista biten till 14,x V.

16. STANTON

STANTON HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999

Vad kostade det att göra en sådan justering ? har samma problem med våran EFOY 1600.

17. Ragnar i Kalmar

Ragnar i Kalmar HBK Medlem

Kommun:
    Kalmar
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    7123

Här får du telefonnummer till Per på Thermoprodukter i Kalmar 070-8451800. Kontakta han på Tisdag. ( han kan säkert hjälpa dig ). Ragnar

STANTON gillar detta.
  18. Rusken

Rusken HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4874

Mener å holde inne MENY og OK samtidig noen sekunder, så kommer du inn i avansert meny system. Fint og oversiktlig og man kan justere funksjoner.
    Ikke noe problem, og man kan resette til fabrikk innstillinger der også.

Belar, kenjon, Jokin och 1 annan gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.