Motor Livslängd 8140.43S (2.8JTD)

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av mattsson81, 8 Februari 2019.

  1. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Jag funderar lite över vad det är som normalt ger sig i dessa motorer när dom har gått lång.
    Under förutsättning att Service å underhåll har skötts som det är tänkt förstås.
    Nu brukar ju iofs inte husbilar gå dom milen men motorn förekommer ju i många olika bilar.

    Tänker mest på kolvringar, kolvar, cylinderlopp, lager, ventiler, kamaxel osv
    jag har klyvt många motorer genom åren men just denna motortypen har jag ingen jätte erfarenhet av.
    Har varit ute för ett haveri på en väns motor vid strax över 32000mil som jag har svårt att härleda orsaken till.
    Vad som har havererat återkommer jag till eftersom jag inte vill "färga" dom förslag jag får här.
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,471
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Spekulation:
    En spridare håller inte tätt och doserar därför ut bränsle vid fel tillfällen och i fel/för stor mängd.
    Detta ger extrema kolv och ventil temperaturer som leder till ventilbrott eller till kolvhaveri.

    Allternativ:
    Motorn körd med trimbox som höjer insprutningstrycket.
    Det för höga trycket skadar spridaren och resultatet är läckande spridare, se ovan.
     
    Bo i Bil och mattsson81 gillar detta.
  3. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Ja man vet ju inte om motorn varit boxad tillbaks i tiden tyvärr. Jag har själv inte kört bilen med den havererade motorn så jag vet inte hur den gick innan haveriet.
    Det satt ingen Box i bilen nu iaf å den nya motorn går som en original motor brukar så den är troligen inte chippad heller.
    Men teorin gällande att en spridare kan ha orsakat det är fullt möjlig. särskilt eftersom spridarna på cyl 3 och 4 var nyligen utbytta. haveriet har skett på Cyl 2 den spridaren ser ut å ha suttit där länge.
     
  4. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,884
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Om jeg husker rett så er den motoren første generasjon common rail før Bosch kjøpte patenten fra Fiat. Om dette stemmer så er motorstyringen Magnetti Marelli - senere modeller har Bosch. De italienske spredere hadde noe problemer med den tørre M1 dieselen i Sverige.
     
  5. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Det är Bosch På den både spridare å styrenhet å högtryckspump å rail

    Jag plockade ur avgasventilerna på dom cylindrarna som var hela idag. Det krävdes dorn för att få ur dom.
    Ser nästan ut som dom har rostat fast i styrningarna. Verkar inte heller ha "slagit" upp i sätet så den har kylt ventilen riktigt. väldigt sotigt på både ventilsätet och ventilens kontaktyta IMG_3690.JPG

    IMG_3688.JPG IMG_3692.JPG
     
    Bengt Rehngren, Bo i Bil och lasseobettan gillar detta.
  6. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,884
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Urk, ser nesten ut som et resultat av kamreims brudd, men kan og være is på kamreim - et problem på Ducato som faktisk ble mer synlig på neste modellserie hvor de hadde endret toppen på motoren. Is i motorrum
     
  7. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Kammen stod fortfarande rätt efter haveriet
    bilen vart parkerad innomhus i torr frostfri miljö innan haveriet hände efter ca 2km körning
     
  8. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    442
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    För mig ser det ut som att ventilen skurit i styrningen fastnat i öppet läge o träffats av kolven. Beror förmodligen på bristande underhåll, för dålig eller för långa bytesintervaller på motorolja. Ev kan bränslekvalitet även spela in med koksavlagringar. Men oftast är det motoroljan som är boven i detta fall. Byter man olja regelbundet samt en bra kvalitet så håller dessa motorer bilen ut. Blir oftast på avgasventilen eftersom den blir varmare, expanderar mer o bränner fast oljan som koksar ihop. Sen när styrningarna blir lite slita så kommer det in koksbitar o ventilfjädern orkar inte dra tillbaka ventilen.
     
    mattsson81 gillar detta.
  9. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,432
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Topaz, det du skriver om oljebyte etc. är rätt. I alla fall om man skall tro på min kompis som är servicechef på ett auktoriserat FIAT Professional Servicecenter. Han berättade att dom har hand om några äldre FIAT Ducato (samma ägare) som har gått mellan 30- & 50000 mil. Dom har skött dom sedan dom var nya. Alla service'ar har skötts minutiöst & enbart slitdetaljer har bytts, inget annat.
    Enligt honom är dessa motorer närmast outslitliga om man sköter om dom.
     
    Montreal, mattsson81 och Bengt Rehngren gillar detta.
  10. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Topaz jag tror du är inne på helt rätt spår här.
    Oljekvaliteten som motorn har gått med historiskt har jag svårt att spåra tyvärr.
    Senaste servicen på den var i februari 2015 sedan har den gått ca400mil efter det. så det var ju dags på tiden för oljan iaf. dock har den stått stilla sedan sommaren 2016.
    men startats lite då och då å inte körts utan bara flyttats.
    En teori jag har här är att den inte har gått tillräckligt varm för att torka ur kondens som blir vid kallstart och sedan har det rostat i styrningarna varpå ventilerna kärvat tillslut.

    Bennsan jag är av samma uppfattning att motorn i det närmaste är outslitlig om den servas som den ska.
    Därför jag blev så förvånad över detta haveri. å tänkte att har jag helt missat någon svaghet i denna motortypen som är vida känd bland Fiat specialister.
     
    Bennsan gillar detta.
  11. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,432
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag har själv den här motorn i min HB. Kanonmotor, spinner som en katt. Det första jag kollade vid köpet var att serviceboken visade att alla service'ar var gjorda vilket var ett krav. Alla var gjorda hos den återförsäljare i Holland som sålde HB'n som ny.
     
  12. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Bilen är såld ny i sverige
    Serviceboken till denna bilen är väl ifylld dom första 20.000milen hos samma Fiat verkstad
    Sedan har den varit hos fria verkstäder sista 10.000milen men inga extrema intervaller någon stans.
    Enda direkta serviceluckan jag hittar är den mellan 2015 å fram till haveriet men som sagt inte så många mil utan mest tid.
    Normalt ska ju oljan bytas årligen. kanske vore läge att göra en oljeanalys
     
  13. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,471
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Rostig ventil och bilen endast flyttad under 2,5 år utan att blivit varm,
    där tror jag anledningen till haveriet finns.
     
    mattsson81, smålänningen och Montreal gillar detta.
  14. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,432
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Det kan ju också vara så att man har tyckt att den gått så lite sedan förra oljebytet & struntat i att byta. Fuskande verkstäder har ju faktiskt avslöjats ett antal gånger. Har då motorn startats några kortare tillfällen utan att bli varm med en redan uttjänt olja så ökar ju risken att något händer. Fukt i oljan kan ju orsaka rost men en utjänt olja är sliten & har då mycket sämre bärighet m.a.o sämre smörjegenskap.
     
  15. mattsson81

    mattsson81 HBK Medlem

    Inlägg:
    101
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Bennsan Delvis stämmer det du säger att man har valt att inte byta oljan eftersom den har gått så lite sedan senaste servicen. Någon fuskande verkstad handlar det inte om i detta fallet. Den största anledningen till att oljan inte bytts på tid är att bilen har varit avställd å inte använts. men nu skulle tas i bruk å på väg från där den var parkerad till verkstaden som skulle serva den så havererade den.
    Jag har inte gjort någon oljeanalys så vilket skick oljan var i kan jag bara spekulera i
    Men min erfarenhet säger iaf att den var varken onormalt svart/sotig eller utspädd med diesel. å den kändes väldigt fräsch å luktade varken bränt eller onormalt.
    Ingen kondens inne i oljesystemet vad jag kunnat se.
    Det sitter ventiltätningar på styrningarn så endast en mycket begränsad mängd olja kan nå ner i styrningen å på de sättet orsaka cox på ventilskaft och styrning. inte omöjligt men jag är i nuläget mest inne på kondens från själva förbränningskammaren som har orsakat rostangrepp på ventilskaft å ventilstyrning med följd att ventilerna inte har stängt helt å det i sin tur har lett till dålig förbränning å motorn har sotat mer vilket har påskyndat problemet.
    Jag ska plocka ur insugsventilerna med å se hur dom ser ut. ska även kapa upp oljefiltret mest för jag är nyfiken dock.
     
    Michael S gillar detta.
  16. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,471
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Tänkvärt är att det för varje liter förbränt bränsle, skapas lika många liter vatten.
    När man startar en kall motor går det snabbt åt ett par deciliter bränsle............
     
    Bennsan, mattsson81 och Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.