• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LB eller husbilsförsäkring???

F

F.d. 1167

Guest
Hej, har precis skaffat en Renault Master 2.8 dti 2000 buss 14 passagerare, stolarna skall ut direkt = jag vill få ner tjänstevikten/upp lastvikten och jag skall använda den omväxlande som laståsna och husbil, modifierbar utan en massa lullull, den kostar i nuläget 2500:- i skatt, förs. har jag ingen aning om och vill därför höra om det är billigare att typregga dn till LB eller behålla den som buss, husbil ser ut att ha dyra premier/skatter?!?

Mvh
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???

Hej, 2 dagar sedan denna post/fråga och 187 som tittat...är det verkligen ingen som vet härinne????

Finns det andra forum som är mer aktiva eller med hjälpsamma människor, kanske jag inte passar in här man börjar ju verkligen undra...
 
T

Teddi

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???

Hej, 2 dagar sedan denna post/fråga och 187 som tittat...är det verkligen ingen som vet härinne????

Finns det andra forum som är mer aktiva eller med hjälpsamma människor, kanske jag inte passar in här man börjar ju verkligen undra...

hej..ge nu inte upp..ja har inte så mycke svar till dej,,men ja kan tänka mej att om du regar den som bostadsbil(husbil) så åker du på den nya skatt som gäller från 2011-01-01..

ja har själv nästan tappat sugen nån gång..men du får säkert hjälp så småningom..de har ju nyss varit storhelg med lite bakrus osv..:D så har du nån specifik fråga så kan ja kanske hjälpa dej..

ha de teddi..
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???

Hej
Lastbil har ju sina begränsningar vad gäller köra och parkera i centrala delar av städer. även hänvisade till höger körfällt om det finns flera.

Gurra
 
T

Teddi

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???

här får du ett tips till..efter en kontroll.

skall du använda bilen med flexibilitet som lastbil--bobil?? då skall du rega denna bil som lastbil..

ja förutsätter att du vill växla mellan dessa? då löser du detta på ett bra sätt..

det horribla är att de handlar om samma bil för dej men inte för myndigheten som då vill ha mer skatt som husbil.så kan du växla mellan dessa enheter finns de pengar att tjäna...stora sådana..hör gärna av dej så får vi se hur de gått..

lycka till..teddi..
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???

Tack för era svar Teddi och Gurra, jo det lutar åt LB reg med "privat" flexibilitet och avklädning etc inför bes. så får man ju lägsta skatt vad jag kollat hittills!

Försäkringen samma sak, 25.000:- om den som nu är bussreggad per helår och halvförsäkring är ju sjukt dyrt så det blir att typregga den snarast till LB med dispens för 4 stolar det har den gott om utrymme för bakåt...2500:- i förs är liksom mer humant, det där med PB II etc är det ingen som vet när man ringer och frågar...

Mvh
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???

När jag köpte min buss för att bygga husbil, så stod det i reglerna för husbil.
Bilen skall vara så inredd med fast monterade delar som kök toalett mm att den INTE går att använda till annat. Som till exempel lastbil E.t.c.

En lastbil kan vara mera flexibel i , men mycket svårare att regestrera för mer än totalt 3 personer.
Jag skall se om jag kan hitta lageskriften efter min HD crash.

Här hittade jag det tur att man har backup.

http://www.typ2-klubben.com/camping/regler.asp
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???


Bästa sammanställningen jag har sett hittills! Tackar!

Tyvärr verkar den vara gjord för ett antal år sedan och reglerna har ändrats en del sedan dess. Gasol och ventilationskontroll är t.ex. idag inte obligatorisk.

I tillägg kan även nämnas att bälteskrav för tunga fordon infördes först 1/1 2005 och är fordonet registrerat innan dess så finns inga krav på bälte heller efter ombyggnad (även om det kan rekommenderas).
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LB eller husbilsförsäkring???

Lite små ändringar har skett som du säger gasolen

Nytt är okså

sovplats till alla sittplatser.
kylskåp. (räcker inte med en liten kylbox)
Kök som sitter fastmonterat.
Fast monterade skåp för både kläder,mat och husgeråd
Detta för att man ite skall kunna använda den som annat än som bostadsiredd bil.

Förutom sovplats till alla sittplatser så är det lika här i Spanien.
Vill man ha fler sittplatser än sovplatser så regestrerar man den som coachbuss (verkstadsbuss eller motocross buss)

AB svensk bilprovning har dom nya reglerna
 
Toppen