• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastvikt?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Lastvikt?

Om lastvikten är ett problem KAN man välja att reducera mängden färskvatten. Rymmer den tanken 200 liter kanske man inte måste köra med den full om man vet att man kan fylla vid nästa stämplats eller sista dagen hem från en resa.

Man kanske heller inte vill eller måste åka sista dagen med 2 fulla glasflaskor och kylen full med mat eller båda septikassetterna fulla osv.

Mycket extra lastvikt går att få om man inte måste åka helt proppfull hela tiden.

Att därför avråda från köp av ett objekt som har inskriven lastvikt som KANSKE är lite på gränsen är enl. mig en överdrift och inte generellt ett bra råd.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt?

Vet att det är att jämföra äpplen med päron men 500 kg lastvikt känns ju högt när man jämför med att ha stuckit iväg en vecka på semester med en 8 kg kabinväska :-D
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Re: Lastvikt?

Det är vad bilen väger vid en eventuell poliskontroll som ligger till grund för om det blir någon påföljd. Oavsett vad som står på regbeviset om lastvikten, får bilen bara väga max 3500 kg (+ någon felprocent är ej säker på det) om den har den totalvikten. Sen att hävda att man bara har lastat en viss vikt som teoretisk skall funka, spelar ingen roll. Därför är det bäst att väga bilen för att vara på säkra sidan oavsett vilken totalvikt man har 3500 kg, 3800 kg, eller kanske 5000 kg

Väga bilen låter enkelt, nu finns det dom som har 10-20 mil till närmsta våg.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Re: Lastvikt?

Det du menar, om jag förstår dig rätt, är att alltid väga bilen när du åker iväg eller har lastat in mer/ny läst för att inte råka överlasta!?

Inte så jag menar, vi har vägt bilen någon gång med det vi brukar ha i den, bara för att faktiskt veta. Vår bil har en teoretisk lastvikt på 1180 kg så det är ingen fara för oss med vanlig semesterpackning. Det är i undantagsfallen som vi har vägt någon gång tex med mc i garaget och utrustning som behövs till den. Jag tycker inte om att behöva åka runt med halv dieseltank, 20 liter vatten, och ständigt vara på gränsen. Den där extra utrusningen som är monterad av fabriken eller en själv väger mer än man tror, lägg sen till mat och kläder osv så ökar det på snabbt.
Det är så det är för oss, ville bara dela med mig av vår erfarenhet, sen gör ju var och en som den vill. Det är vad den väger vid en kontroll som gäller.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Lastvikt?

Vi har nog olika erfarenheter av det allihop gissar jag.
Vi har aldrig kontrollerats, varken i Sverige eller utomlands. Men så har vi bara haft husbil i 6 år och inte kört mer än ca 6000 mil (med husbil).

Jag kan heller inte minnas att jag sett vägning av husvagnar/husbilar mer än en gång sedan jag tog körkort för bil 1983 och då har jag kört aningen mer på mil än genomsnittet (ca 100 000 mil med bil och nästan 50 000 mil med mc).

Sammantaget kan man kanske säga att det sker inte så ofta, för att svara kört på din fråga. Men då antalet husbilar på väg kraftigt ökar, och därmed risken för olyckor orsakat av överkast, är det kanske rimligt att tro att polisens insatser kommer öka (från extremt sällan till väldigt sällan...kanske). Gissningsvis utmed de mest trafikerade lederna under högsäsong (påsk, midsommar och semesterveckorna). Om ens så ofta.

Just ny 5 cents.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt?

Österike blir allt hårdare med fler vågstationer och kontroller. Läste på ett tyskt forum om en som var 38kg över tillåtna 3500kg som fick 500euro i böter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt?

Det verkar osannolikt att drygt 1% övervikt ger 500€ i böter!
I grannlandet Tyskland är bötesbeloppet betydligt mindre.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Lastvikt?

Precis som Average så tror jag också att med den ökningen av husbilar på vägarna så får polisen större anledning att börja kontrollera husbilarna. Övervikkt är en sak att kontollera, men även dom vanliga som körkort, däck, alkohol påverkan.
Har själ inte råkat ut för vägning av polisen, dock tråkiga böter om det upptäcks.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt?

Erfaringen er at Østerike behandler 3500 kg stenhardt. Over og uten C og du straffes for feil kjørkort i tillegg til overlast. På motorvei uten goboks og vekt over 3500 - fy og fy.
 
F

F.d. 52948

Guest
Sv: Lastvikt?

Vi har blivit vägda två gånger, 1:a gången 2012 ,på hemresa från Spanien blev vi vägda norr om Limoges i Frankrike, och nu i våras blev vi vägda utanför Dressden ,båda gångerna vägde vi 4000kg ( bilen reggad för 3880kg )
vi fick köra vidare utan böter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt?

Vi väger oss alltid innan en avresa (sommar: Norge, höst: söderut) eftersom det är olika bagage vi har med oss. Ligger på gränsen hela tiden för att kunna ta med oss så mycket som möjligt av "bra att ha" grejer. Visst kan vi väga upp oss till 3 880 kg (tror jag) eftersom det finns utrymmet med chassit m.m. men väljer hellre att hålla koll på 3 500 kg.

Vi tycker att man ska veta hur det ligger till innan man vrider på startnyckeln. Överlastad bil kan vara en fara för en själv och andra vilket är inte värt att riskera. Böterna för övervikt är bara ett lindrigt "straff", betydligt värre t.ex. om man skulle få punka pga övervikt med en avkörning, krock eller vad mer nu kan hända. Är man i mogen ålder, då bör man uppföra sig därefter när det gäller säkerhet, även om ungdomligt "kreativitet" lockar titt-som-tätt.

IMG_0876.JPG
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Lastvikt?

Vi har blivit vägda två gånger, 1:a gången 2012 ,på hemresa från Spanien blev vi vägda norr om Limoges i Frankrike, och nu i våras blev vi vägda utanför Dressden ,båda gångerna vägde vi 4000kg ( bilen reggad för 3880kg )
vi fick köra vidare utan böter.
Tyskland bötfäller väl bara om överlasten överstiger 5% av totalvikten under 7,5 ton, kanske lika i Frankrike också.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Lastvikt?

Som Marianne å Ranko säger, det finns värre saker som kan hända än att man får böter.
Det är ganska lätt att kolla vikten på någon våg. Den behöver inte vara krönt, det går bra med en i en grushåla eller någo återvinningsstation. Det brukar gå att få väga om man frågar och kanske köper en tårta. I Halmstad har vi tex Stena Återvinning med en våg inte långt från centrum, det finns även ett par grusstag inom 2 mils radie, det finns ju en vågstation strax söder om Helsingborg också. Även om dom inte är exata så får man mycket information från vägningen tex sida till sida. Har man vägt på några olika vågar och dom visar ungefär lika då borde dom stämma ganska bra
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54526

Guest
Sv: Lastvikt?

Kolla denna sida så finns alla officiella vägstationer som Trafikverket ansvarar för:

Fordonsvågar - Trafikverket

Vägde själv vid Kalmar igår på hemväg och fick 4100 kg (har 4250 kg totalvikt), det med avsläppta passagerare och en del last! Skulle dock inte tro att jag översteg 4250 någon gång men det visar ändå hur mycket mer bilen väger än vad man tror.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lastvikt?

Kolla denna sida så finns alla officiella vägstationer som Trafikverket ansvarar för:
Fordonsvågar - Trafikverket
Västra Götalands län
Gasklockan, E6/E20, Tingstadstunneln – Göteborgs stad
Skandiahamnen – Arendalsvägen 2, Göteborgs stad
Säbykrogen, E20, 2 km N Brodderud – Mariestads kommun
Svanvik, Rv49, 2 km N Karlsborg – Karlsborgs kommun
Viared, Rv40, V Viared – Borås kommun


Gasklockan är borta men vägstationen är kvar. Bra att veta: den avrundar på +/- 50 kg. I Boråskommun, V Viared's våg avrundar på +/- 20 kg. Ska testa även Arendalsvägen's våg nästa gång... tack ThoBer, bra länk som täcker hela landet!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Lastvikt?

Trafikverket har 10 st vågar på 60 % av landets yta.
Det är inte bara att åka förbi och väga, nu finns det dom som har
20-30 mil till närmsta våg.
Tommy R
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Böter klarar nod de flesta av oss, men att orsaka någons skada eller död skulle vara helt outhärdligt. Har personlig erfarenhet av konsekvenser av övervikt. På den tiden vi körde skidresor med tvåaxlade bussar var överlast ett ständigt återkommande problem. Två gånger, en gång mellan Rättvik - Mora och en gång i gamla Östtyskland fick jag punka, däcken höll inte för trycket, vid båda tillfällena var det ungdomlig tur och snabbhet som räddade oss från otäcka olyckor. Så kom de treaxlade bussarna och vi kunde så vitt hålla vikten. Ranko o Marianne har helt rätt. Värre saker kan hända än att polisen väger och finner dig för tung.:twitcy:
 
Toppen