• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar ej

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Hej, jag har en Hymer årsmodell -00 byggd på ett Fiat Ducati chassi. Nu laddas inte bodelsbatterierna fast bildelen laddar drygt 14 volt. Verkar också som att bodelen inte laddar fast elkabeln sitter i. Har någon ett tips vad man kan göra? Har kollat alla säkringar.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Ett mätinstrument och följa upp alla kablar och mäta spänningen på dem. T ex kabeln från generatorn till din EBL, har den 14,5 V in, men inte ut till bodelsbatteriet, då ligger felet i EBL....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den mest vanlige feilen er en sikring som sitter på/ved bilbatteriet, denne må kontrolleres med multimeter. Er det spenning på begge sider av denne uten motoren i gang så er den ok. Går oftest ved første oppstart om våren når batteriene er litt langt nede. Mest problem om skillereleet styres av tenningsnøkkel og ikke av ladning, da kan starteren belaste bobatteriet via denne sikringen og poff så er sikringen historie. Men og et sterkt utladet bobatteri kan trekke mer strøm under ladning enn sikringen tåler.
 

tojon

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Tack för era svar. Jag chansade och tog ur alla säkringar vid batteriet och putsade upp kontaktytorna så nu verkar det fungera, laddar 14 v. Nu håller jag tummarna för att det fortsätter fungera ☺
 
Toppen