Ladda elmoped under körning

Tråd startad i 'Under Markisen' av Riviera, 13 Juli 2019 kl 19:54.

  1. Riviera

    Riviera HBK Medlem

    Inlägg:
    741
    Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    139
    Har en elmoped vars batteri på 48V (litium) kan tas ur mopeden. Hur bäst ladda batteriet under körning (för att inte dra ur bil- eller bodelbatterierna). Direkt 12V till 48V (om det finns något sådant) , eller via inverter. Varifrån tas i så fall strömmen?

    Transformatorn som kom med anger från input 230V som output 43 - 51V, 5,2A, alltså cirka 250W.

    Tacksam för råd
     
    Arne Gustafsson gillar detta.
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,579
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    På grund av faran för liknande nedan, skulle inte jag ladda under körning.
    Om detta även kan hände på en elmoped kan säkert någon batterikunnig svara på.
     
  3. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,198
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Allt avhenger av hvilken kjemi som er brukt i lithium batteriene. Batteri med jern er det ennå ingen som har klart å få til å brenne, men de med kobolt, mangan eller molybden er alle eksplosive. Faktisk er det større eksplosjonsfare med bly-syre enn med LFP (lithium jern). Hvordan det forholder seg for LTO batterier har jeg ikke sett tester på.

    Men med den ladespenningen er mest sannsynelig brennbare celler, 12 celler i serie - selv om det kan være 13 celler også. Ser en på verktøybatterier så er 18V og 20V samme pakken med 5S fra forskjellige leverandører. Samme med 22 og 24 volt og 6S (nominell spenning 22,6V :D). 12S blir 45,2V og 13S 48,8V.

    LFP med 16S nominell spenning 51,2V kan ikke lades med den laderen. 15S med nominellt 48V vil heller ikke kunne lades fullt og 14S kunne fungere, men virker ikke mye sannsynlig.
     
    Senast ändrad: 14 Juli 2019 kl 02:22
    Riviera och Michael S gillar detta.
  4. Riviera

    Riviera HBK Medlem

    Inlägg:
    741
    Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    139
    Med ovanstående som bakgrund har jag läst på lite extra. Tack för synpunkter. Risk för rökutveckling och brand tycks, om inte överhängande, så i alla fall något som skall tas i beaktande. laddning sker kanske bäst med batteriet i scootern på "pakethållaren" bak på bilen.

    Det förefaller alltså att för en amatör använda tillhörig laddare (Transformatorn som kom med anger från input 100-240V, 3,5A MAX, som output 30 - 53.5V, 5,2A).

    Då kommer fråga vilken typ av inverter fordras? behövs ren sinusvåg eller räcker modifierad våg? Vilken effekt måste invertern ha? Gissningsvis sitter det en BMS någonstans, i laddaren eller i batteripacket?

    Batteriet är: Lithiumbatteri Panasonic 48V, 42Ah (oklart vilken typ av Li-jon batteri det rör sig om)
     
  5. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,198
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Panasonic produserer i LFP ut i fra hva jeg har funnet, så cellene er brennbare - det er tilstrekkelig oksygen lett tilgjengelig til å støtte forbrenning av kull elektroden. Det er dette som gir brannkåren panik når det gjelder brann i lithium batterier.

    I LFP finnes det oksygen bunnet i med fosfor som PO4 denne bindingen er meget sterk og krever masse energi for å spaltes.

    Koboltoksyd spaltes lett ved oppvarming og gir fritt oksygen som kan brukes til forbrenning av kull.
     
    Michael S och Riviera gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.