• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylfläktarna startar inte

Järpen

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Åre
HBK-Nr
25072
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 1,9 td
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Chausson
Husbilsmodell: Velcome
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Kylsystem
Kylfläktarna på vår Fiat Ducato 1,9 td, 1999 startar inte när den blir övervarm. Har bytt termokontakt och termostat. Fläktarna går däremot igång när jag kortsluter i anslutningen till termokontakten och även när termokontakten är urskruvad och jag värmer upp den. Detta tolkar jag som att reläna funkar iaf.
Det verkar ju som temperaturen inte kommer upp så högt att kontakten slår till trots att temperaturmätaren ibland visar på över 100 grader. Vid normal körning visar tempen på ca 80 grader men går upp en del i normala uppförsbackar. Tidigare har fläkten slagit på vid drygt 90 grader men den har strejkat sedan en serpentinväg i Norge på sensommaren då den fick jobba ordentligt. Före fläkten storstrejkade hände det att fläkten typ hängde sig och kunde någon gång starta trots att motorn hade stått stilla ett tag och tempen rimligtvis hade sjunkit långt under tillslagsgränsen.
Strax före den resan så byttes kamremmen på en verkstad. Kan det ha nåt att göra med att vattenpumpen inte pumpar runt kylvattnet ordentligt eller finns det ytterligare någon sensor som kan störa? Är det någon som har en idé för mina har tagit slut?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, stökigt fel, men först att fläktarna kan gå igång när bilen har stått avstängd en stund.
Jag antar att du har termokontakten längst ner i kylaren på din bil? Det innebär i så fall att den sitter där vattnet är som kallast i hela kylsystemet.
Hett vatten kommer ut ur motorn och kyls av på sin väg ner genom kylaren och måste hinnas kylas ner till under termokontaktens tillslagstemp innan vattnet når botten på kylaren för att fläktarna inte skall starta.
Om vi antar att tempen på vattnet vid termokontakten är väldigt nära tillslag när du stänger av bilen, så innebär det också att allt annat vatten i systemet både högre upp i kylaren och inne i motorn är ännu varmare. En stund efter att du stängt av motorn så har det skett lite självcirkulation av vattnet i systemet, och så varmt vatten så att termokontakten slår till har då nått fram till den, detta brukar väl i o.f. ske inom kanske fem minuter efter avstängning.
På bilar som har väldigt lite skillnad mellan till och frånslag så kan man ex. höra fläkten gå när man stänger av bilen. Den stannar efter en stund och kan t.o.m. starta och stanna ett par gånger innan vattnet och självcirkulationen lugnat ner sig.

Så till det andra. Bara funderingar som du.

Dålig cirkulation p.g.av slirande drivning av pumpen, löst eller trasigt skovelhjul i pumpen. Kanske men då borde ju vattnet pumpas runt dåligt även på slät väg där tempen nu visar 80° även om motorn kanske går med högre jämt varvtal på vägen.

Mycket skräp nere i kylaren så vattnet inte passerar termokontakten. Kanske men långsökt.

(Fel temp på både den gamla och den nya termokontakten. Väldigt lååångsökt men ett fel som driva en tokig :D.)

Tempgivaren till mätaren sitter ju i motorblocket, det är inte helt omöjligt att den krånglar kanske. Du har inte, eller kan låna en IR-tempmätare som man kan sikta med och kolla tempen både på motorblocket och på utgående övre slang och ingående undre slang. Samt inte minst ta temperaturen på kylaren nere vid termokontakten så man vet vilken temp som är just där kontra termokontaktens tillslagstemp. Så man kan vara säker på att motorn verkligen blir för varm och att inte tempgivaren börjar ljuga när tempen kanske bara stiger lite över 80°.

Vilken lägsta tillslagstemp är det på termokontakten och är den tvåstegs.

Om du har aircond. i bilen så är fläktarna kopplade även till den funktionen. Men skulle det krångla på något sätt så borde de nog inte heller starta när du värmer upp termokontakten.

Är det en "vanlig" termostat i din bil eller är det en shunttermostat, d.v.s. en sådan termostat som har ett extra litet fjädrande lock i botten, och som går ner mot ett säte och stänger rundflödet i motorn när termostaten öppnar. En sådant kan bråka, men du har ju bytt även termostaten och då borde något ha ändrat på sig även där.

Vet inte om det här hjälper något, det kommer säkert fler förslag och kanske det rätta.

M.v.h. JANKRO.
 

Järpen

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Åre
HBK-Nr
25072
Medlemskap
2024
Det ser ut att ha löst sig. Var nere och lånade en ir-termometer av verkstan som bytte kamremmen och då fick jag klart för mig att vattenpumpen också byttes ut. När jag varmkört ett tag fick den stå ca trekvart på tomgång och då gick fläkten igång till slut. Det ser ju ut som vattenpumpen är effektivare nu och kyler bättre än vad jag är van sedan tidigare och det är det som var orsaken till mitt bekymmer!? Kanske i kombination med att termokontakten (tvåstegs) och/eller termostaten byttes ut. Hursomhelst så verkar bekymret vara över. Stort tack för svaret, det inspirerade när idétorkan drabbat mig...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kul att det löste sig för dig. Vara nervös för och behöva snegla på en tempmätare hela tiden när motorn börjar jobba lite extra eller inne i städer kan vara "lite" :D störande för sinnesfriden.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen