• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylfläktar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5TD
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1993
Ämnesområde: Kylsystem
Det sitter 2 fläktar på kylet. Skall båda gå samtidigt eller går båda bara när det behövs?

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, kolla på termokontakten som sitter inskruvad i kylaren och startar fläkten/fläktarna.
Om det är tre sladdar in i den så är det troligen en tvåstegs kontakt som startar fläktarna separat i två steg efter behov, för så är det på nästa generation som kom -94/-95.
Om du tar bort kontakten och kopplar samman alla tre sladdar, så ska båda fläktarna gå.
Tänk på att fläktarna hoppar igång även om spänningen inte är på.
Om det bara är två sladdar i kontakten så borde båda fläktarna starta samtidigt.

M.v.h. JANKRO
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
JANKRO skrev:
Hejsan, kolla på termokontakten som sitter inskruvad i kylaren och startar fläkten/fläktarna.
Om det är tre sladdar in i den så är det troligen en tvåstegs kontakt som startar fläktarna separat i två steg efter behov, för så är det på nästa generation som kom -94/-95.
Om du tar bort kontakten och kopplar samman alla tre sladdar, så ska båda fläktarna gå.
Tänk på att fläktarna hoppar igång även om spänningen inte är på.
Om det bara är två sladdar i kontakten så borde båda fläktarna starta samtidigt.

M.v.h. JANKRO

Ja. det är 3 kablar in i givaren. Jag har matat fläktarna med 12 volt separat så jag vet att båda fungerar. Då är det nog som du säger, att en startar först & om behov finns så startar också den andra. Tack för hjälpen.:):)

Bennie
 

alflen

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5692
Medlemskap
2024
Du har förmodligen AC därav två fläktar, en till AC och den andra är kylfläkt till kylsystemet ,fläkten till motorn styrs av termostaten i kylaren, den andra fläkten är kondenserfläkt och styrs av AC när den används.
MVH Lennart
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
alflen skrev:
Du har förmodligen AC därav två fläktar, en till AC och den andra är kylfläkt till kylsystemet ,fläkten till motorn styrs av termostaten i kylaren, den andra fläkten är kondenserfläkt och styrs av AC när den används.
MVH Lennart

AC på de här gamla häckarna är sällsynt, jag har en -92:a med den stora kylaren och 2 fläktar, finns ingen antydan till att det skulle ha suttit nån AC på den, troligtvis har de byggts för områden med högre temperatur än i Sverige, min är f.ö. en import.
Hade gärna haft en AC i sommar.

Det verkar som att de startar i 2 steg, vet inte riktigt faktiskt eftersom det är sällsynt att de startar p.g.a den stora kylaren, men när nån av dem
startar så låter det som ett jetplan och jag gör nästan på mig eftersom det
låter som motorn havererat.

twitcy.gif
 
Toppen