• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krav på gasolflaskans förvaring

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall bygga ett utrymme för min PC5 flaska i min plåtis. Tänkte bygga ett fack innanför bakdörrarna. Vad finns det för krav som gäller innan jag gör klart det ?
I båtar har dom ju bara en hink med lock , med flaskan och en vetilationsslang ut i det fria
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Krav på gasolflaskans förvaring

Så här har jag planerat:
Ett stort hål ut i det fria under flaskan med nät över
Flaskan skall stå på två lister så att ev läckande gas kommer under flaskan
Läcktestare uppe högerhörnet och därifrån ledning ut till bilen
En skjutlucka för att stänga utrymmet för att få det nästan lufttätt
Utrymmet är precis innanför bakdörren
Dekal på utsidan bakdörren om att gasolflaskan finns där
Samma dekal ovanför utgångsdörren från bodelen
Huvudkran inne vid spisen
Har jag missat något ?
IMG_0291.JPG
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Krav på gasolflaskans förvaring

Antar att du måste lämna bakdörren öppen då du färdas med bilen på en färja! Detta ett måste för att färjepersonalen måste ha tillgång till och kunna kontrollera att gasolen är avstängd i bilen under färjeresan.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Krav på gasolflaskans förvaring

Antar att du måste lämna bakdörren öppen då du färdas med bilen på en färja! Detta ett måste för att färjepersonalen måste ha tillgång till och kunna kontrollera att gasolen är avstängd i bilen under färjeresan.

Hur är det med bilar,skall dom ha gasolluckan öppen också, eller räcker det med att den är olåst. ? Har haft tre nya husbilar men aldrig sett ett märke var flaskorna finns.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Krav på gasolflaskans förvaring

De gånger vi har fäjat så har det gått till så här: På Gotlandsfärjan så stängde personalen av gasen & plomberade luckan som skulle vara olåst med en klisterremsa. PÅ Stena Line fick vi stänga av & plombera själva med ett klistermärke som vi fick av dom. Jag antar att det finns fler varianter & det är säkert personligt betonat hur det sköts. Regeln är att gasen skall vara stängd & luckan plomberad men upplåst.

Bennie
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Krav på gasolflaskans förvaring

Jag har endast erfarenhet av vad som gäller på Gotlandsbolagets färjor:

"Gasol får endast medföras i fordon som är besiktigade och godkända för detta. Gasolanläggningens huvudventil skall vara avstängd. Behållaren skall vara lätt att komma åt. Luckan till behållarens förvaringsplats skall vara olåst och uppmärkt. Detta gäller under hela överfarten och inom våra terminalområden."

Jag lämnar bakdörrarna stängda men olåsta samt klistrar den dekal man får vid incheckning snett över skarven mellan bakdörrarna.

Ulf
 
Toppen