• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrosionskador på Buerstner

F

F.d. 50487

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Ducato 157 Hk
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 157 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Aviano I 728
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Innan min bil var två år uppstod korrosionsskador på min Burstner Aviano 2011. Bilen är inte vinterkörd och står vältvättad och torr inomhus under den tiden.
Det är de nedre stränggjutna kraftiga aluminiumplåtarna längs bilens sidor där det uppstått blåsor under lacken. Det är inte unikt för mig. Jag har sett liknande på andra Burstner och det har också bekräftats en av Buerstners auktoriserad verkstäder att det förekommer på bilarna.

Jag har fått plåtarna utbytta på garantin men när jag ser andra blåsor smyga fram på lister och säkerhetslås misstänker jag att det är galvaniska strömmar som bidrar till skadorna.

Jag sände därför bilder på skadorna till tillverkaren i Tyskland och frågade vad det berodde på och om man kan motverka den negativa utvecklingen.
Svaret blev dock att de inte kunde göra en bedömning utan bad mig uppsöka en av deras verkstäder i Sverige. Dessvärre ruskade de på huvudet och menade att detta välkända problem måste tillverkaren svara på.

Min teori är att plåtarna inte är riktigt behandlade (betade) innan lackeringen samt att de stränggjutna långa plåtarna kapas till anpassade längder på bilen. När man kapar dessa ändförsluts förmodligen inte kapytorna vilket bidrar till fuktinträngning. Men eftersom det uppstår blåsor även på andra släta ytor är bristen på kantförslutning inte hela problemet.
Man kan också se att där stålskruvar håller ihop stag med plåt är det mer blåsbildning.

Kan jag och fler med mig få ett råd om det går att stoppa blåsbildningen?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan misstänka att lacken blir skadad i skarvarna vid montering & att vatten tränger in & orsakar korrosion. Om blåsor också uppstår vid skruvar som vanligtvis är av stål så är det samma där, skruven skadar lackskiktet & vatten tränger in varvid korrosion uppstår. Eller att skruven kommer i kontakt med aluminiumplåten & orsakar galvanism. Enda sättet att åtgärda detta är att demontera & på något vis rengöra & täcka lackskadorna. I längden kommer nya skador att uppstå pga att karossen rör sig & vibrerar vid färd. Hade alla aluminiumkomponenter varit eloxerade (vilket dom troligtvis inte är) innan lackering hade dessa skador inte uppkommit. Likaså förekommer det att plåtar & paneler sammanfogas med plåtskruv vilket direkt orsakar lackskador med korrosion/galvanism som följd. Om bilen används vintertid på saltade vägar så blir tyvärr skadorna än värre.

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Var i kontakt med lackering av aluminium för många år sedan så det kan ha hänt en del sedan dess. Det viktigaste för ett lyckat resultat på den tiden var att man använde en etsande grundfärg för att få ett bra fäste för själva lacken.

När det gäller korrosion är nog förra inlägg tillräckligt uttömmande med en komplettering att man kanske borde ersätta "järnskruvar med popnit av aluminium eller monel.
 
F

F.d. 50487

Guest
Bennsan skrev:
Man kan misstänka att lacken blir skadad i skarvarna vid montering & att vatten tränger in & orsakar korrosion. Om blåsor också uppstår vid skruvar som vanligtvis är av stål så är det samma där, skruven skadar lackskiktet & vatten tränger in varvid korrosion uppstår. Eller att skruven kommer i kontakt med aluminiumplåten & orsakar galvanism. Enda sättet att åtgärda detta är att demontera & på något vis rengöra & täcka lackskadorna. I längden kommer nya skador att uppstå pga att karossen rör sig & vibrerar vid färd. Hade alla aluminiumkomponenter varit eloxerade (vilket dom troligtvis inte är) innan lackering hade dessa skador inte uppkommit. Likaså förekommer det att plåtar & paneler sammanfogas med plåtskruv vilket direkt orsakar lackskador med korrosion/galvanism som följd. Om bilen används vintertid på saltade vägar så blir tyvärr skadorna än värre.

Bennie

Tack för dina bra synpunkter. Om man funderar vidare undrar jag om det är fel potential i karossen på grund av krypströmmar som förstärker effekten. Blir det i så fall bättre under tiden bilen t.ex. är inkopplad till 220 V laddström genom jordningen?
(På båtar har man som bekant offeranoder eller elektriska system för att motverka dessa typer av skador men där leds ju elektronerna med hjälp av vattnet.)
Waldemar
 
F

F.d. 29650

Guest
Det ser inte bra ut, kommer direkt att tänka på backspeglarna på en ny scania som jag fick för ett antal år sedan. Dessa var i alu och redan efter några månadet börja det krypa under färgen, dom blev bytta på garanti men dom nya blev lika :(
Undrar om inte det beror på fel grundfärg, då det behövs nåt som biter ordentlig (typ etsande)
Men du kan ju alltid testa med offeranoder på några ställen då dessa tar första smällen vid korrision.
 
F

F.d. 50446

Guest
Jag tycker det ser ut som dålig förbehandling innan lackering, jag har lackat en del och även haft flera båtar med aluminium/korrosion här och där och det där liknar inte korrosion tycker jag, snarare användning av en "ny bättre miljövänligare" grundfärg.
Om du petar bort blåsbildningen försiktigt, hur ser det ut då? är det som mjöldamm, eller finns det en grundfärg kvar?

mvh från Pär
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Etsande primer skall det vara, är den på något sätt undermålig så blir resultatet som på bilderna. Vill man byta "järnskruvarna" så är rostfria att föredra.
På vissa objekt är det ibland option /extra/ om man vill ha korrosionsskyddade/primade aluminiumplåtar.
 
F

F.d. 50487

Guest
PJ&LJ skrev:
Jag tycker det ser ut som dålig förbehandling innan lackering, jag har lackat en del och även haft flera båtar med aluminium/korrosion här och där och det där liknar inte korrosion tycker jag, snarare användning av en "ny bättre miljövänligare" grundfärg.
Om du petar bort blåsbildningen försiktigt, hur ser det ut då? är det som mjöldamm, eller finns det en grundfärg kvar?

mvh från Pär

Tack för svaret Pär! Vi har liknande erfarenheter från båtvärlden du och jag. Det är aluminiumet som har brutits ner till vitt pulver.
 
F

F.d. 50446

Guest
Då är det förmodligen dåligt underarbete, i vilket fall måste det bli ren oxidfri aluminum innan behandling av primer för obehandlad aluminium, slipning eller blästring med glas eller nötskalspulver eller liknande.
Trist fel är det, så slarvigt från början.

Hälsningar från Pär
 
Toppen