F
F.d. 50487
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Ducato 157 Hk
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 157 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Aviano I 728
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Innan min bil var två år uppstod korrosionsskador på min Burstner Aviano 2011. Bilen är inte vinterkörd och står vältvättad och torr inomhus under den tiden.
Det är de nedre stränggjutna kraftiga aluminiumplåtarna längs bilens sidor där det uppstått blåsor under lacken. Det är inte unikt för mig. Jag har sett liknande på andra Burstner och det har också bekräftats en av Buerstners auktoriserad verkstäder att det förekommer på bilarna.
Jag har fått plåtarna utbytta på garantin men när jag ser andra blåsor smyga fram på lister och säkerhetslås misstänker jag att det är galvaniska strömmar som bidrar till skadorna.
Jag sände därför bilder på skadorna till tillverkaren i Tyskland och frågade vad det berodde på och om man kan motverka den negativa utvecklingen.
Svaret blev dock att de inte kunde göra en bedömning utan bad mig uppsöka en av deras verkstäder i Sverige. Dessvärre ruskade de på huvudet och menade att detta välkända problem måste tillverkaren svara på.
Min teori är att plåtarna inte är riktigt behandlade (betade) innan lackeringen samt att de stränggjutna långa plåtarna kapas till anpassade längder på bilen. När man kapar dessa ändförsluts förmodligen inte kapytorna vilket bidrar till fuktinträngning. Men eftersom det uppstår blåsor även på andra släta ytor är bristen på kantförslutning inte hela problemet.
Man kan också se att där stålskruvar håller ihop stag med plåt är det mer blåsbildning.
Kan jag och fler med mig få ett råd om det går att stoppa blåsbildningen?
Chassiemodell: Fiat Ducato 157 Hk
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 157 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Aviano I 728
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Innan min bil var två år uppstod korrosionsskador på min Burstner Aviano 2011. Bilen är inte vinterkörd och står vältvättad och torr inomhus under den tiden.
Det är de nedre stränggjutna kraftiga aluminiumplåtarna längs bilens sidor där det uppstått blåsor under lacken. Det är inte unikt för mig. Jag har sett liknande på andra Burstner och det har också bekräftats en av Buerstners auktoriserad verkstäder att det förekommer på bilarna.
Jag har fått plåtarna utbytta på garantin men när jag ser andra blåsor smyga fram på lister och säkerhetslås misstänker jag att det är galvaniska strömmar som bidrar till skadorna.
Jag sände därför bilder på skadorna till tillverkaren i Tyskland och frågade vad det berodde på och om man kan motverka den negativa utvecklingen.
Svaret blev dock att de inte kunde göra en bedömning utan bad mig uppsöka en av deras verkstäder i Sverige. Dessvärre ruskade de på huvudet och menade att detta välkända problem måste tillverkaren svara på.
Min teori är att plåtarna inte är riktigt behandlade (betade) innan lackeringen samt att de stränggjutna långa plåtarna kapas till anpassade längder på bilen. När man kapar dessa ändförsluts förmodligen inte kapytorna vilket bidrar till fuktinträngning. Men eftersom det uppstår blåsor även på andra släta ytor är bristen på kantförslutning inte hela problemet.
Man kan också se att där stålskruvar håller ihop stag med plåt är det mer blåsbildning.
Kan jag och fler med mig få ett råd om det går att stoppa blåsbildningen?