• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrekt ringtryck Michelin

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Börjar inte TPMS-systemet varna för "lågt däcktryck", om man underskrider det programmerade trycket ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
TPMS systemet har egentligen ingen aning om vilken bil du har eller vilket tryck som är "rätt".
När man justerat trycket på däcken till det man vill ha så nollställer man systemet så larmar systemet sen bara om något hjul börja avvika från det trycket.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tveksam till om det ligger till så, att det går att nollställa systemet...
När jag fått monterat TPMS-ventiler på vinterdäcken, så ställde man in värdet hos gummimojen enligt uppgift "Fiat Ducato" på scannern och scannade därefter varje däck/ventil. Klart!
Vilken typ, axeltryck eller totalvikt bilen hade var aldrig aktuellt i sammanhanget.

Nu i höstas fick jag larm om "lågt däckstryck 4,9 resp 5,0" på höger resp vänster däck (bakaxel).
I verkligheten var trycket 4,5 resp 4,6, så jag pumpade upp till 5,0 och allt var okej igen.
Sen har jag försökt få klarhet i vad som egentligen styr TPMS, men inte hittat något relevant på nätet.
Finns väl f.ö. två olika system för övervakningen och vilket Fiat använder sig av, vet jag inte.
OM det går att justera TPMS-ventilerna, så är jag intresserad ....
t.ex hur nollställa systemet på en Fiat Ducato 2015?
 
S

Sören-6830

Guest
Finns väl lite olika system, på personbilen kvitterar jag när jag har rätt tryck i däcken, sedan varnar systemet om någon förändring sker.
 
F

F.d. 22252

Guest
Oj vad svårt det plötsligt blivit att fylla på luft i däcken på en modern bil, men så har man börjat blanda in elektronik på ett av de mest utsatta ställena på bilen man undrar just om det går att kompensera balanseringen för tunga ventiler. Kan man sen koppla ihop trycket med blinkande varningslampor och Max 40km så har man lyckats bra.
Själv går jag ett varv runt bilen och kollar kallas för optisk kontroll besöker en mack jag litar på och fyller på luft när det behövs, har en 12v kompressor med utifall. Hur svårt kan det vara?
 
S

Sören-6830

Guest
Oj vad svårt det plötsligt blivit att fylla på luft i däcken på en modern bil, men så har man börjat blanda in elektronik på ett av de mest utsatta ställena på bilen man undrar just om det går att kompensera balanseringen för tunga ventiler. Kan man sen koppla ihop trycket med blinkande varningslampor och Max 40km så har man lyckats bra.
Själv går jag ett varv runt bilen och kollar kallas för optisk kontroll besöker en mack jag litar på och fyller på luft när det behövs, har en 12v kompressor med utifall. Hur svårt kan det vara?

Inte ett dugg svårt eller komplicerat, fyll på rätt lufttryck, tryck på en knapp, färdigt! Systemet har varit standard på mina senaste tre bilar och fungerat utan minsta problem.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ja, det var just det där med "knappen"... var sitter den på en Fiat Ducato 290X -15 ?
Kanske får ta på mig dumsnut-mössan, men jag har inte den blekaste aning, hittar inget på nätet
och instruktionsboken är inlåst liksom bilen t.om april. Men det skulle ändå kunna va roligt att veta ...;)
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Knapptryckarmaffian och nivåklossmaffian får väl skapa en ny grupp för att ha rätt däcktryck och nivillera med en knapptryckning!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns i princip två system för TPMS. Eftermonterade ventiler har batteri,trycksensorer och små sändare inbyggda som skickar signaler till en mottagare. Dessa går inte att "nollställa"/ändra tryck på utan speciell utrustning.
Det andra systemet beräknar rotationshastigheten på hjulen = omkretsen med hjälp av ABS-systemet. Vid för lågt tryck ökar rotationshastigheten och systemet varnar.
Detta system går att justera så att det larmar vid olika tryck i däcken. "Nollställa".
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Då måste ju kontentan bli, att det kan bli rätt svårt att gå efter tabellens rekommendation över ringtryck
i förhållande till om husbilen fr.o.m 2015 är utrustad med TPMS-ventiler eller inte.

Jag har också läst lite om TPMS-problemet på engelska Out&About forum och inte hittat någon enkel och framkomlig väg att kunna justera ringtrycket för Fiats fordon X290 med TPMS.
Det är nog bara att leva med detta EU-direktiv och dess standardiserade ringtryckspolitik.

Bara att skumpa vidare på de hårt pumpade däcken... och ni som inte har denna övervakning kan ju
skatta er lyckliga över, att ni ännu har möjligheten att själv välja vilket ringtryck ni vill ha i däcken.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kollade i Continentals katalog och det är samma tryck där. Kör med 3,5bar sedan 2015 och det blev lite bekvämare. På en plåtis funkar det bra men bak på en bil med stort överhäng så kanske man ska öka trycket lite.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det som står angivet på däcket får man väl anse som ett maxtryck enl. tillverkaren. Sedan är det väl belastningen som avgör vad trycket bör vara för att vara trafiksäkert & välja ett däck efter detta. Vad sedan TPMS har med denna fråga att göra förstår jag inte eftersom den inte ställts av trådskaparen
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en Rapido 2019 med Fiat chassi tillverkad augusti 2018
Jag har ingen TPMS

TPMS system baserat på ABS-sensorer är okänsligt för vilket tryck man har i däcken. Efter att pumpat det tryck man vill ha nollställer man systemet
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! har en fiat ducato ! fiat rekommenderar michelin däck vad jag förstår ! på balken insidan när man öppnar dörren så sitter det en skylt med angivit däcktryck bak och fram samt om den är maxlastat ! är denna angivelse fel då ? eller är det så att om jag vill ha en bil som gungar eller går mjukare så ska jag minska lufttrycket i däcken ? men enl min mening så isidosätter jag fiats rekommendation på lufttryck om jag gör dettta ? rätt ell fel ? skulle jag vara inblandad i nån form av olycka och man kollar lufttrycket vilket man gör vad händer då ?
 
S

Sören-6830

Guest
Skulle kunna anta att Michelin är ganska bra på att rekommendera lämplig lufttryck på sina egna däck i förhållande till axeltryck, enligt deras tabell.
Har i alla fall följt deras rekommendationer i alla år vi haft husbil och inte observerat några nackdelar, tvärtom.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Skulle kunna anta att Michelin är ganska bra på att rekommendera lämplig lufttryck på sina egna däck i förhållande till axeltryck, enligt deras tabell.
Har i alla fall följt deras rekommendationer i alla år vi haft husbil och inte observerat några nackdelar, tvärtom.

Rätt ringtryck är ju samtidigt en säkerhetsfråga. Sprängt däck i hög hastighet har jag förstått det som ofta varit orsakat av för lågt ringtryck eller skadat däck, alt. båda samtidigt.

Vi har i alla år kört enl. husbilstillverkarens rekommendationer och har likt dig/er aldrig heller haft problem. Dvs den reflektionens värde tål att granskas.

Michelins tabell som hänvisas till på den Tyska hemsidan. Finns källan till den tillgänglig (ex. Michelins officiella hemsidor)?

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 
S

Sören-6830

Guest
Rätt ringtryck är ju samtidigt en säkerhetsfråga. Sprängt däck i hög hastighet har jag förstått det som ofta varit orsakat av för lågt ringtryck eller skadat däck, alt. båda samtidigt.

Vi har i alla år kört enl. husbilstillverkarens rekommendationer och har likt dig/er aldrig heller haft problem. Dvs den reflektionens värde tål att granskas.

Michelins tabell som hänvisas till på den Tyska hemsidan. Finns källan till den tillgänglig (ex. Michelins officiella hemsidor)?

Med vänlig hälsning,!
// Niklas

Här finns (på tyska) det mesta att läsa om Michelins däck, längst ned på sid 104-105 finns en tabell för CP-däck.
 
Toppen