• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrekt kabel från elintag och in i bilen?

F

F.d. 50624

Guest
Jag har ett CEE elintag med lucka som skall monteras skyddat undertill bilen. Från intaget skall det dras en kabel in i kupen, till priorietsomkopplare.

Kabeln kommer gå delvis gå utvändigt under bilen, så frågan är om det räcker med en 3g2.5mm2 RDOE (H07RN-F), eller om man snarare borde ha en kabel motsvarande sådan som används till motor- / kupévärmare. Jag har inte lyckats hitta sådan som metervara.

Om det är specialkabel för ändamålet, är det någon som vet var man hittar sådan?

Detta är till bygge av en plåtis, och jag har ingen lust att ta hål i karossen för att ha ett infällt uttag där kabeln kommer rakt in i bilen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Tror du inte att en eventuell kommande köpare skulle fundera över varför du satt ett uttag på nåt konstigt ställe när det finns snygga uttag med skyddslucka att köpa? Förvisso känns det sådär att sätta borren i plåten och klippa upp. Men med ordentligt rostskydd och färdigt resultat går säkert obehagskänslan över!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Ett korrekt elintag pryder nog sin plats, även om du säljer bilen i framtiden. Man ser ofta hantverkare o knallar som klämmer en kabel i dörren... Placeringen i höjd är viktig. Det finns ingen komfort i att ligga på knä när underlaget är fuktigt eller lerigt. Montera uttaget så att du kan ansluta kabeln på ett bekvämt sätt, tycker Björn.
 
F

F.d. 50624

Guest
Göte och Björn, på lite längre sikt så får jag väl erkänna att ni har rätt, men det hindrar mig inte från att säga emot ;-) Och ja, det kanske bara är så att jag behöver lura på det tills obehagskänslan går över. Hade jag tänkt längre när jag började, så hade jag gjort kabeldragningen så att elintag enkelt kunde sättas på lämplig plats. Tyvärr sitter det en skjutdörr just där det hade varit som lämpligast med ett riktigt husbilsintag.


Detta är vårt första försök till semester i campingbil, och vi försöker hålla bygget så simpelt som möjligt, i alla fall innan vi vet om detta är något vi fortsätter med. Vi kommer snart åka på en veckas resa till Frankrike som uppvärmning, för att sedan göra en lite längre tur (5-6 veckor) i sommar. Om campingbil inte känns som vår grej, så säljer vi bilen igen, och eftersom det är osäkert hur mycket värde några sängar och ett simpelt kök ger, så känns det bra att kunna enkelt gå tillbaka till en helt vanlig 8-sitsig buss.

Om vi efter sommaren känner att detta är något vi fortsätter med, så bygger vi säkert om en del inför nästa sommar, och har jag inte redan gjort ett "riktigt" elintag innan, så gör jag nog det då.

Jag får väl också erkänna att elprojektet blev lite större än jag först tänkt mig, men det är ju svårt att dra gränsen när man väl har börjat. Skall man väl ha ett bodelsbatteri, så kan man lika gärna ha en inverter, och då kan man lika gärna ha landström, etc.
 
F

F.d. 50624

Guest
Nu har det gått ett tag, och jag tänkte att jag skulle uppdatera tråden med hur det blev.

Det landade med att elintaget sitter under motorhuven, med en gummikabel (H07RN-F, 2.5mm2) i robotslang till prioritetsomkopplaren. Intaget sitter på en bit aluminiumplåt, med hjälp av en befintlig skruv.

I det stora hela, när man slår upp läger, så känns det som ett ganska litet bekymmer att behöva öppna huven för att koppla in landström. Fördelen är att den delen av kabeln som inte behövs ligger skyddad under huven, och att kabeln blir fastlåst när huven är stängd.

Vi var ute på en provtur under påskveckan, 333 mil ner till Paris, och det gick bra även om det var liiite kallt när temperaturerna var under 0. Dieselvärmare hade varit positivt om man skulle använda den i sådana temperaturer oftare. Alternativt om vi, som planerat, kommit ihåg att ta med det lilla portabla element som står i garaget.

Det var lite intressant att kolla på grannarnas husbilar och husvagnar. Verkar inte ovanligt med skarvsladdar för inomhusbruk, och jag såg mer schuko än CEE-don. Flera bilar hade kabel med schuko i båda ändar, och sedan CEE-adapter i båda ändar, oftast bara 1.5mm2, vilket väl iofs inte är något problem i verkligheten om man inte kör en kraftig elpatron.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du skriver "något problem i verkligheten om man inte kör en kraftig elpatron" kabelarean bestäms inte av belastningen. Vill du läsa mer om det så finns det här här Hur lång elkabel bör man ha? för en lekman så är det svårt med förståelsen av effekter, ström, spänning, spänningsfall, kortslutningsström, utlösnings tider på säkringar och jordfelsbrytare, beröringsspänning vid förväntad kortslutningsström
 
F

F.d. 50624

Guest
Haha, du får det att låta som att det elektriska inte skulle ha varit huvudsyftet med resan för hela familjen ;-)

Jo, vi fick helt klart mersmak, och är glada att vi gjorde en provtur innan vi bygger färdigt resten av inredningen, för nu vet vi lite mer om vad vi kommer vilja prioritera. Smart förvaring, och enkel omställning mellan "sovläge" och "körläge". Måste bestämma oss för ett vettigt gasolkök också, för man tröttnar snabbt på att laga all sin mat på Trangia. Hela familjen ser fram emot sommarens långtur! De största problemen var kylan, leran, och känslan av att alla saker alltid var på fel plats, men allt detta skall ju gå att komma över.

Angående kabelarea, så syftar @Dethleffskvalite på kortslutning, och det faktum att stolpen kan vara avsäkrad med upp till 16A, eller finns det ytterligare att ta hänsyn till? Ja, det är ju sådant som man som glad amatör inte tänker på, och det är väl det som är anledningen till att man skall följa reglerna, och inte tro att man vet bättre själv... Jag har 2.5mm fram till där jag säkrat av med 10A, sedan går det 1.5mm RK (RQ) i slang fram till eluttagen i bilen.

Eftersom jag inte litar på att det finns fungerande JFB i alla stolpar så har jag en JFB i han-änden av anslutningskabeln, samt en direkt på invertern i bilen. Tanken var att ingen kabel skall få finnas i bilen som inte är skyddad av JFB.
 
Toppen