• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsschema torkarmotor Ducato 1988

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan gubbar, vad envisa ni är :p, man får för det mesta tyvärr inte så fantastiska siffror vid torkarmotorns pluskablar även om man mäter med minus direkt mot jord.

På min bil var alla jordpunkter fixade långt innan, men varken ljuset eller torkarmotorn vaknade till så man blev nöjd. Jag har för mig att det bara blev 0,3 V bättre med minus på mätinstrumentet mot bra jord. Torkarna kunde nästan stanna vid max kärvhet mot rutan, seg beläggning på rutan och lätt duggregn..........

Jag vet inte hur kylarfläkten är kopplad dieslarna, men i bensinversionen så ligger strömmen på hela tiden när tändningen är på och så jordas fläkten ner direkt genom termokontakten i kylaren, funkar inget vidare på en så viktig detalj. Jag har två eftermarknadsfläktar i kylaren så det fick bli samma version även där för att få fart på dem, originalkablar och termokontakt fick styra reläer som får frisk spänning/ström från en plint vid batteriet.

Blinkerstakten verkade svårare att åtgärda så det fick bli en genväg, diodlampor som lyser bra ner till 9 V, och ett elektroniskt blinkrelä som håller blinktakten utan avkänning från förbrukningen.

Grattis Ruben du har nästan en volt mer än vad min bil släppte fram :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54740

Guest
tjena! väcker liv i en gammal tråd här,
har liknande fel på min peugoy boxer grand volume -01 .. ja den klassieska husbils grunden fiat knaus m.m har...

som i denna tråden så är min torkarmotor ny dock "orkar" den inte riktigt dra armarna mot rutan, lyfter jag upp den så den står i luften så funkar dem på alla hastigheter men stannar jag dem o sen startar så kan dem behöva en hjälp knuff... har känt på länkaget och det går fritt med.

då jag ska iväg nu till helgen som kommer så måste detta fixas.
hur drar jag ny jordkabel? från var på motorn?

mätte utt strax över 10v när jag hade minus mot karossen , behövs de mer ström , hur gör jag då?

mvh markus
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vet ej exakt hur din "nyare" torkarmotor ser ut i förhållande till de lite äldre och hur styrningen av de olika hastigheterna ligger i förhållande i/till motorn, och om det finns synliga kablar mellan styrningen och själva motorn m.m.
Men nedåt tio volt ger ingen styrka alls i torkarmotorn. Eftersom du mätte mot karossen så är det ju själva spänningen som är runt 10V och inte "bara" jordfel tyvärr.
Det är ju svårt att gissa var spänningsfallet är, kanske i någon strömbrytare, säkringshållare eller kanske i någon multikontakt på vägen.
Om själva motorn ser ut som de äldre så har du strömkablar in till torkarmotorn från bilen. Förhoppningsvis så har du sedan synliga kablar på själva torkarenheten mellan styrningen (den som ger två ? hastigheter samt gör så att torkarna stannar på rätt ställe) och själva elmotorn och då är det nästan bäst att montera två reläer där mellan.
Om det är samma konstruktion så har du då tre kablar.
Klipp av dem och använd jorden och de två hastighetskablarna från styrenheten som styrning av reläerna.
Dra en ny matarkabel via en säkring till ingången på båda reläerna.
Av de tre avklippta kablarna in i elmotorn så kopplar du jordkabeln direkt till en jordpunkt i bilen.
Då har du de två hastighetskablarna in till motorn kvar. De skall in på utgången till var sitt relä bara så är det klart, allt funkar som innan men motorn får över 14V via reläerna i stället, och får då full styrka igen.
Vet ej hur mycket du har kopplat förr, det kan kanske bli lite rörigt. Annars behöver man bara hålla reda på jord, hastighet 1 och hastighet 2 så det inte blir växlat.

I annat fall så kan det vara svårt att hitta själva spänningsfallsfelet och kanske ännu svårare att åtgärda det utan nya reläer.
Om du har flera hastigheter än två eller inte synliga kablar mellan styrning och elmotor på din bil så är det svårt att råda hur och var man skall koppla om det hela tyvärr, Kanske reläer innan torkarmotorn, men det krävs nog ändå ett relä till varje hastighet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54740

Guest
tjena! ja jag har tre kablar som går från styrenheter (kretskortet o de armar som dras över en platta) till själva kolen i motorn , ska kolla in detta imorgon

grymt tack !

// markus
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, då verkar det ju vara ungefär samma motor och kablar som i de äldre.
Biltema har ett dubbelrelä som funkar fint till torkarmotorn.
Dubbelrelä.JPG
Men det går ju lika bra med två vanliga om du inte har Biltema i närheten.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54740

Guest
grymt! då är ju eftermiddagen planerad tack så hemskt mycket , blir ju lite smidigare med ett dubbelrelä , lättare o få de snyggt iallafall
 
F

F.d. 54740

Guest
DU ÄR GRYM JANKRO!!! nu funkar det helt perfekt! tack så hemskt mycket för hjälpen !

mvh Markus
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jättekul att det hjälpte även på din lite nyare bil.
Det bästa kanske vore att försöka fixa till spänningsfallen på ett "riktigt" sätt, men om man skall fixa det, så blir det så mycket arbete så det är nästan omöjligt.
Det som ofta bidrar till det omöjliga är också att det är brytarna och vreden inne i bilen som bidrar mycket till dålig kontakt och spänningsfall. När det har börjat så blir kontaktytorna ännu sämre med ännu mera spänningsfall som följd.
Om man innan brytarna är helkass då i stället använder originalelsystemet som styrning av reläer så klarar det sig säkert hur länge som helst.
Problemet blir då i stället att hålla reda på alla omkopplingar och reläer som är nyinkopplade.
Av egen erfarenhet (fast jag borde veta bättre) så kan det bli rörigt efter några år när man står och tittar ner på extra kablar och reläer.

Så om man bredvid batteriet sätter en bra och ny säkringshållare, (kanske sex platser) med en kraftig matning från batteriet, och utgår från den dosan med alla nya matarkablar vartefter man kan behöva eller känner för att bättra på strömmen till någon funktion så blir det enklare att märka upp vart kablarna och säkringarna går. För säkerhets skull är det också vettigt att märka reläerna med funktion eller ett nummer och sedan vara duktig att göra ett eget papper på både säkringarnas och reläernas funktion och placering. Det behöver inte vara någon fint elschema utan bara lite anteckningar som komihåg när man står och kliar sig i huvudet efter några år.
Även om man säljer bilen till någon som visar intresse för vad som är omgjort på bilen så känns det nog bra att kunna lämna med lite dokumentation.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ack ja Jankro där har du en viktig poäng! Själv har jag tyvärr inte alltid följt detta goda råd. Man inbillar sig ju att den "lilla modifieringen" minns jag väl. Och ju äldre man blir desto fortare glömmer man.
Fast om man ska se det positiva med glömskan så går det utmärkt att se om deckare på tv efter ett par år, man har ingen aning om slutet i alla fall!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det där att man med säkerhet tror att den där lilla omkopplingen kommer jag ihåg, sparkar en ju oftast i asch... redan nästa gång man skall titta på det.
Det värsta är att minnet sviker så pass att man kan titta på en relativt nydragen kabel som man absolut måste vara inblandad i men ändå ser man bara en stor nolla inne i huvudet. Phuuu!!

Men biten med gamla TV program är ju bra.... För de flesta kanaler bygger ju upp sitt utbud på gamla utslitna repriser, och skulle det finnas en liten röd prick vid varje program som man sett tidigare så skulle det inte bli mycket kvar att titta på.

M.v.h. JANKRO.
 

Huspåhjul.

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29268
Medlemskap
2024
Hejsan, vet ej exakt hur din "nyare" torkarmotor ser ut i förhållande till de lite äldre och hur styrningen av de olika hastigheterna ligger i förhållande i/till motorn, och om det finns synliga kablar mellan styrningen och själva motorn m.m.
Men nedåt tio volt ger ingen styrka alls i torkarmotorn. Eftersom du mätte mot karossen så är det ju själva spänningen som är runt 10V och inte "bara" jordfel tyvärr.
Det är ju svårt att gissa var spänningsfallet är, kanske i någon strömbrytare, säkringshållare eller kanske i någon multikontakt på vägen.
Om själva motorn ser ut som de äldre så har du strömkablar in till torkarmotorn från bilen. Förhoppningsvis så har du sedan synliga kablar på själva torkarenheten mellan styrningen (den som ger två ? hastigheter samt gör så att torkarna stannar på rätt ställe) och själva elmotorn och då är det nästan bäst att montera två reläer där mellan.
Om det är samma konstruktion så har du då tre kablar.
Klipp av dem och använd jorden och de två hastighetskablarna från styrenheten som styrning av reläerna.
Dra en ny matarkabel via en säkring till ingången på båda reläerna.
Av de tre avklippta kablarna in i elmotorn så kopplar du jordkabeln direkt till en jordpunkt i bilen.
Då har du de två hastighetskablarna in till motorn kvar. De skall in på utgången till var sitt relä bara så är det klart, allt funkar som innan men motorn får över 14V via reläerna i stället, och får då full styrka igen.
Vet ej hur mycket du har kopplat förr, det kan kanske bli lite rörigt. Annars behöver man bara hålla reda på jord, hastighet 1 och hastighet 2 så det inte blir växlat.

I annat fall så kan det vara svårt att hitta själva spänningsfallsfelet och kanske ännu svårare att åtgärda det utan nya reläer.
Om du har flera hastigheter än två eller inte synliga kablar mellan styrning och elmotor på din bil så är det svårt att råda hur och var man skall koppla om det hela tyvärr, Kanske reläer innan torkarmotorn, men det krävs nog ändå ett relä till varje hastighet.

M.v.h. JANKRO.
Hej . Jag har i princip gått igenom varje jordkontakt + kontakter samt alla skarvar säkringar och reläer. Får ca 12 volt på kablarna till vindrutetorkarmoton 3 st. Men när jag kopplar in motorn så funkar den inte . Köpte en ny funkar inte . När jag kopplar direkt från batteriet till motorn så går de båda i tre hastigheter. ! Fenomenet är att blinkers på höger sida blinkar ju två st ( fram och position ). Så fort jag kopplar in vindrutetorkarmotorn så tänds höger positionslampa ,men ingen vippers !!! Klurar snart ihjäl mig på det Mvh Matti
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hej . Jag har i princip gått igenom varje jordkontakt + kontakter samt alla skarvar säkringar och reläer. Får ca 12 volt på kablarna till vindrutetorkarmoton 3 st. Men när jag kopplar in motorn så funkar den inte . Köpte en ny funkar inte . När jag kopplar direkt från batteriet till motorn så går de båda i tre hastigheter. ! Fenomenet är att blinkers på höger sida blinkar ju två st ( fram och position ). Så fort jag kopplar in vindrutetorkarmotorn så tänds höger positionslampa ,men ingen vippers !!! Klurar snart ihjäl mig på det Mvh Matti
Jordfel, du har dålig kontakt vid någon jordpunkt.
 

Huspåhjul.

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29268
Medlemskap
2024
Hej . Ni alla glada vänliga själar , med alla goda råd och tips. Nu har jag gått igenom rubbet av alla kablar och jordanslutningar ( tror jag ) . Och vips så funkar både vippers och blinkers som det ska , satte i den nya motorn för säkerhets skull. Ingen aning om var felet var. Men bra vart det :)
Nästa vecka ska det ju regna så får väl åka en runda då :) En annan fråga ? Temperaturmätaren går inte upp till 90 eller normaltemp ,stannar runt 65 grader. Bytte till 82 graders termostat ,ingen skillnad köpt en ny tempgivare men kan inte hitta vart den ska sitta ,kan det vara på baksidan av motorn ? Som sagt tack till er alla /Matti .
 
Toppen