• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

knaus 8,8 meter

catherine51

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Piteå
HBK-Nr
18679
Medlemskap
2021
Vi har en fråga? Är det någon som vet hur mycket dyrare det är att campa med en husbil som är 8,8 meter lång. Även motorvägsavgift.
Hälsningar från en som snart är husbil ägare.
Catherine Lindgren
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: knaus 8,8 meter

Hej

Færger, en del motorveje, og skatter er naturligvis større på en lang bil. Det skiller for det meste ved 6m.

Jeg synes i stedet du skal se på dit behov for plads i camperen, så må du så acceptere den lidt dyrere pris for at bruge husbilen.

Du skal selvfølgelig se på husbilens almene og mekaniske tilstand, men den allervigtigste regel inden du køber: Få den vejet!! Så kan du se om der er plads til alt det udstyr og personer, du skal have med i husbilen.

Det betyder intet, hvad der står i papirerne. Det er den reelle vægt i politikontrollen der afgør om du får bøder.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: knaus 8,8 meter

Har haft 2st knaus sunliner 800. De ser fina ut men jag hade mycket bekymmer. Köpte den senaste ny och fick en lång resa av problem. Efter tre år av ständiga problem och väldigt många verkstadsbesök gav jag upp. Bytte in den och tog en stor förlust. Skulle aldrig någonsin köpa en igen.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: knaus 8,8 meter

Har haft 2st knaus sunliner 800. De ser fina ut men jag hade mycket bekymmer. Köpte den senaste ny och fick en lång resa av problem. Efter tre år av ständiga problem och väldigt många verkstadsbesök gav jag upp. Bytte in den och tog en stor förlust. Skulle aldrig någonsin köpa en igen.

Märkligt resonemang du för,du tror med andra ord inte det finns någon med concord som haft stora problem.
Om inte mitt minne sviker mig så var du väldigt nöjd med bodelen det var väl Fiat som vållade dina problem.
Till tråd skaparen, jag tror det finns flera som är nöjda med sina sunliner så fäst inte så stort avseende vid Bestliner svar.


lars
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: knaus 8,8 meter

Mors! Vi har varit ute i 2 månader och inte betalt ngt extra för camping. Motorvägsavgifterna är högre för ett större ekipage. Vi körde genom Tyskland-Österrike-Italien-Frankrike och betalade totalt 25 EU för motorväg. Det går att köra s:k bundesstrasse genom de flesta länder. Bilen är en Knaus Sunliner 800. Den är 8.45 m lång.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: knaus 8,8 meter

Hej
Vi har en knaus sunliner och den körning vi gör har ej kostat mer på grund av husbilens längd.
Man får väl tänka sig lite för var man åker, men jag tycker att man skall köpa den husbil som närmast uppfyller sitt behov. Vi är till skillnad från Bestliner nöjda med vår knaus 2010 som vi haft sedan den var ny. Med bara mindre justeringar vilket aldrig varit något problem då vi köpt husbilen hos Husbilslandet i Bäckhammar.
Lennart o Karin
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: knaus 8,8 meter

Precis som beskrivits i tråden var de problem jag hade inte i huvudsak beroende på bodelen men bildelen var en lång och dyr mardröm. Den finns beskriven i tidigare trådar av mig som du med sökfunktionen kan hitta.
Storleken var aldrig något stort problem även om vissa campingars platser ibland var för små. Jag betalade aldrig något extra för storleken.
Jag vill ändå upprepa att jag avråder från köp då det enligt min uppfattning inte går att bygga bra bilar av denna storlek på det chassiet. Allt ligger på eller över gränsen och då blir det problem. Vill man ha en bil av den storleken finns tyngre och därmed bättre lösningar. Det finns gott om bilar av olika märken byggda på Iveco och MB. De kan vara något dyrare att köpa men i längden lönar det sig.
Till de som alltid hoppar på mig när jag beskriver mina erfarenheter så vill jag bara framföra att jag alltid kommer att varna för köp av stora tunga bilar byggda på Fiat. Min erfarenhet är att man inte skall köpa problem.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: knaus 8,8 meter

Under flera år på 80-talet hade vi en husbil på 8,70 m. Inga påtagliga problem med detta vid semesterresor sommartid, men det var strängt taget ogörligt att vända på fjällvägarna vintertid. Det hänger alltså hur man planerar att använda bilen.

aake
 
Toppen